11
گفت‌وگو با دروازه‌بان تیم ملی فوتبال زنان

عارفه سیدکاظمی؛ از کرمان تا دروازه تیم ملی | فوتبال زنان از آموزش لطمه می‌خورد

  • کد خبر : 62362
  • 09 تیر 1400 - 19:45
عارفه سیدکاظمی؛ از کرمان تا دروازه تیم ملی | فوتبال زنان از آموزش لطمه می‌خورد
عارفه سیدکاظمی دروازه بان ملی پوش شهرداری سیرجان می‌گوید تا برنامه ریزی و آینده‌نگری نباشد، پیشرفتی در فوتبال زنان ایران حاصل نخواهد شد.

به گزارش ” آی‌دبلیو اسپورتس ” آژانس ورزش زنان ایران؛ عارفه سیدکاظمی ، دروازه‌بان ملی پوش تیم فوتبال شهرداری سیرجان است که با درخشش در فصل جاری، نقش شایانی در قهرمانی سبزپوشان داشت. او همچنین در چارچوب دروازه ایران در تورنمنت بلاروس ایستاد و اکنون از تجارب‌اش سخن می‌گوید.

دروازه بانی از کرمان و فوتبال ساحلی

عارفه سیدکاظمی ۲۴ ساله و متولد گلباف است و در کرمان زندگی می‌کند. ۱۶ ساله بود که با فوتبال ساحلی آشنا شد و با تیم مس رفسنجان در لیگ فوتبال ساحلی زنان شرکت کرد.

حضورش در فوتبال ساحلی با قهرمانی همراه شد و در سال ۹۲ در همان نخستین سال ورود به فوتبال ساحلی، پدیده لیگ شد و به تیم ملی فوتبال نوجوانان دختر فراخوانده شد.

عارفه سیدکاظمی از آن پس در تمام رده‌های سنی تیم ملی فوتبال حضور داشت. سال ۹۳ با تیم شهرداری سیرجان قرارداد امضا کرد و به فوتبال آمد و از آن زمان تاکنون سنگربان سیرجانی‌هاست.

او در مسابقات فوتبال مقدماتی المپیک ۲۰۲۰ توکیو برای نخستین بار به تیم ملی بزرگسالان دعوت شد و برای اولین بار نیز بازی در تیم ملی بزرگسالان را تجربه کرد.

برنامه ریزی نباشد پیشرفتی هم نیست

سیدکاظمی در گفتگو با آی دبلیو اسپورتس درباره تیم ملی فوتبال زنان می‌گوید: ماه‌ها بود که ما در تیم ملی فوتبال بانوان در هیچ تورنمنتی حضور نداشتیم و حتی در کشور خودمان هم اردویی تشکیل نشد؛‌ تا جایی که تیم ملی بانوان در رنکینگ فیفا هم حذف شد.

در تورنمنت دوستانه بلاروس اگر اعضای تیم ملی زمان بیشتری را کنار هم سپری می‌کردند به هماهنگی بهتری می‌رسیدند چرا که مهم‌ترین دلیل نتایج ما در بلاروس عدم هماهنگی و شناخت کادر فنی از بازیکنان بود.

البته باید به این موضوع توجه داشته باشیم که این اردو باعث شد متوجه شویم که چقدر تیم ملی ما نیاز به تمرین و ممارست دارد. به نظر من فدراسیون فوتبال و مسئولین مرتبط، باید توجه بیشتری به تیم‌های ملی فوتبال زنان داشته باشند. مطمئن باشید تا برنامه ریزی و آینده‌نگری نباشد، هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

دستاورد های سفر به بلاروس

تورنمنت بلاروس برای من دستاوردهایی داشت . باید بگویم از مسابقات آن تجربه گران‌بهایی کسب کردم. ما باید از قدرت‌های اول فوتبال اروپا الگو بگیریم و از آنها نت برداری کنیم.

کشورهای اروپایی برای ادامه مسیر ورزش حرفه‌ای در بخش زنان، برنامه ریزی دراز مدتی دارند و نتیجه لازم را هم در تورنمنت‌ها و مسابقات رسمی می‌گیرند. پیش از هر اقدامی، فوتبال ما به برنامه مشخص طولانی مدت نیازمند است.

الفبای دروازه بانی به دختران دروازه بان آموزش داده نشده

به نظر من سطح دروازه‌بانی در ایران نسبت به خود فوتبال در حوزه زنان پایین‌تر است. زیرا دروازه بانی سخت‌ترین پست فوتبال است و متأسفانه در کشور ما به آموزش و الفبای آن در حوزه فوتبال بانوان توجه مناسبی نمی‌شود.

تا زمانی که سطح مربیان دروازه‌بانی در فوتبال زنان بالا نرود تیم‌های ما با این مشکل دست و پنجه نرم خواهند کرد. البته با توجه به قوانین موجود در کشور، متأسفانه در تیم‌ها از مربیان مرد هم نمی‌توان استفاده کرد.

لذت قهرمانی با شهرداری سیرجان

مهم‌ترین موضوع در قهرمانی تیم شهرداری سیرجان در فصل اخیر لیگ برتر فوتبال بانوان ، برنامه ریزی دراز مدت بود. ما برای این موفقیت علاوه بر این که همدل و متحد بودیم، شایستگی فنی لازم را هم داشتیم.

مدیریت منطقی باشگاه و آینده نگری سرمربی تیم، مریم جهان نجاتی، در جذب بازیکنان جوان و نوجوان بود که پس از گذشت ۴ سال ما بازیکنان به هماهنگی لازم رسیدیم که حاصل آن ۲ قهرمانی، یک نایب قهرمانی و یک عنوان سومی لیگ برتر برای باشگاه شهرداری سیرجان بود.

آینده فوتبال بانوان از نگاه عارفه سیدکاظمی

مهم‌ترین موضوعی که به عنوان نقطه امید در فوتبال زنان ایران می‌توان به آن اشاره کرد، ارتقای گسترده سطح دانش مربیان کشور در رده‌های پایه است؛ که الفبای فوتبال را به نوآموزان آموزش می‌دهند.

مربی بادانش و توانمند، بازیکن توانمند پرورش می‌دهد. اگر در ایستگاه اول، آموزش درست داشته باشیم بخش مهمی از مسیر را طی کرده این. سپس امکانات مناسب از قبیل زمین‌های اختصاصی و وسایل آموزشی در فوتبال مطرح است.

موضوع دیگر اختلاف سطح کیفی تیم‌های لیگ برتری است. چند باشگاه در کرمان، اصفهان، کردستان، کرمانشاه، البرز و بندر انزلی به فوتبال بانوان اهمیت می‌دهند و در سایر نقاط، تیم‌هایی در سطح بسیار پایین‌تری داریم.

هر چه برای آینده فوتبال بانوان انجام می‌دهیم باید خود را در این کاهش فاصله فنی نشان دهد. در آن صورت می‌توانیم بگوییم که مسیر ما مسیر درستی است.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=62362
  • نویسنده : احمدرضا احمدیان
  • ارسال توسط :
  • منبع : اختصاصی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.