سارا خوش جمال فکری: به موفقیت کیانی امیدوارم | نقش کلیدی آمادگی روانی در المپیک | افرا ورزش | رسانه ورزش زنان ایران
12
پای صحبت کارشناسان آی دبلیو اسپورتس:

سارا خوش جمال فکری: به موفقیت کیانی امیدوارم | نقش کلیدی آمادگی روانی در المپیک

  • کد خبر : 63410
  • 24 تیر 1400 - 20:26
سارا خوش جمال فکری: به موفقیت کیانی امیدوارم | نقش کلیدی آمادگی روانی در المپیک
سارا خوش جمال فکری تکواندوکار ایران در المپیک ۲۰۰۸ در نخستین بحث کارشناسی با آی دبلیو اسپورتس درباره تکواندو المپیک و ناهید کیانی صحبت کرد.

سارا خوش جمال فکری در گفتگو با “آی دبلیو اسپورتس” آژانس ورزش زنان ایران در خصوص حضور ناهید کیانی در المپیک توکیو اظهار کرد: کیانی در کسب سهمیه المپیک قلدر و نترس عمل کرد و مشت‌هایی که با قلدری می‌زد، تمرکز حریف را برهم می‌ریخت که این ویژگی حائز اهمیتی برای یک تکواندوکار است.

او ادامه داد: کیانی برای گرفتن سهمیه، قدرتمندتر از گذشته ظاهر شد و اگر با همین شرایط پیش برود، می‌تواند در توکیو عملکرد خوبی به نمایش بگذارد و به موفقیت او در المپیک امیدوارم.

کارشناس تکواندو آژانس ورزش زنان ایران گفت: المپیک به نحوی است که ورزشکاران باید بتوانند از لحاظ روحی و روانی خود را آماده نگه دارند و ترس و نگرانی ناشی از مسابقه را به حداقل برسانند و این، هنر یک ورزشکار است.

تکواندوکار ایران در المپیک ۲۰۰۸ پکن عنوان کرد: ناهید کیانی باتجربه است و در میادین مختلفی حضور داشته و میدان‌های بزرگی را تجربه کرده البته باید این را در نظر بگیریم که همه ورزشکاران برای نتیجه گرفتن در المپیک تمرین کردند و روان و جسمشان آماده‌تر از قبل است.

خوش جمال فکری همچنین گفت: در عرصه بزرگی چون المپیک، پیروزی با کسی است که کمترین اشتباه را داشته باشد و به فشارهای روز مسابقه چه از لحاظ داوری و یا جو رقابت غلبه کند و در لحظه مناسب واکنش مناسب از خود نشان دهد.

وی در ادامه درباره اینکه آیا شیوع کرونا تاثیری بر سطح کیفی تکواندو المپیک دارد یا خیر گفت: از لحاظ فنی به دلیل همه گیری کرونا در ۲ سال اخیر، ورزشکاران تمرینات کمتری گذرانده‌اند و این محدودیت‌ها برای همگان وجود داشته است اما تاثیرگذاری مثبت یا منفی شرایط، بستگی به خود بازیکن دارد.

کارشناس تکواندو اضافه کرد: برای مثال عدم وجود تماشاگر ممکن است شور و هیجان برخی ورزشکاران را کاهش دهد و شرایط ایزوله و پروتکل‌های بهداشتی و استرس ناشی از این عوامل نیز ممکن است عملکرد برخی ورزشکاران را تحت تأثیر قرار دهد و این بازیکنان هستند که باید خودشان را آماده کنند.

خوش جمال فکری تاکید کرد: از نظر من محدودیت‌ها روی کیفیت تأثیر زیادی ندارد اما بر شرایط روانی بازیکن تاثیرگذار است. در رقابت‌های گذشته، آزادی‌های بیشتری وجود داشته و المپیک شرایط منفی یا مثبت متفاوت و آزمایش نشده‌ای با خود دارد.

وی در ادامه گفتگو با آژانس ورزش زنان ایران؛ شرایط کیفی المپیک گذشته و المپیک پیش رو را این‌گونه مقایسه کرد: پتانسیل و توانایی فنی دختران ایرانی نسبت به قبل افزایش یافته و شرایط آماده سازی، اردوها و توجه به پایه نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است.

خوش جمال فکری همچنین عنوان کرد: تکواندوکاران برخلاف گذشته ضربات صورت به مراتب بیشتری می‌زنند و از لحاظ شیوه‌های مدرن تمرینی، امکانات و دستگاه‌ها پیشرفت داشتیم و خوشبختانه پتانسیل بازیکنان ما به سطح بازیکنان خارجی رسیده است.

نخستین دختر المپیکی تکواندوی ایران اذعان کرد: همه چیز در حال سوق پیدا کردن به سمتی است که جذابیت تکواندو روز به روز افزایش پیدا کند به طور مثال قوانین داوری نسبت به گذشته در حال تغییر است و می‌بینیم که این قوانین کمک به سزایی به بازیکنان می‌کند تا به صورت زدن بیش از تنه زدن روی بیاورند و درگیری به موقع داشته باشند.

سارا خوش جمال فکری با تاکید بر این که ایران می‌توانست یک تکواندوکار دختر دیگر در المپیک داشته باشد گفت: ما ظرفیت گرفتن ۲ سهمیه را در این رشته داشتیم. از لحاظ ماهیت موضوع، سهمیه شایسته کسانی است که ظرفیت و لیاقت بیشتری از خود نشان دهند، جدی‌تر کار کنند و کمتر دچار حاشیه شوند.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=63410

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.