11
تورج چالاکی: بخشنامه سهمیه المپیک را از کشورهای دیگر گرفتیم!

بررسی پرونده رزیتا علیپور : چرا دختر قائم‌شهر به المپیک نرسید؟

  • کد خبر : 63576
  • 28 تیر 1400 - 18:02
بررسی پرونده رزیتا علیپور : چرا دختر قائم‌شهر به المپیک نرسید؟
این روز ها در آستانه برگزاری المپیک توکیو، بزرگترین موضوع در خانواده کاراته، پرونده رزیتا علیپور است. آیا حقوق او واقعا نادیده گرفته شده است؟

به گزارش “ آی‌دبلیو اسپورتس” آژانس ورزش زنان ایران؛ رزیتا علیپور، ملی پوش ۳۲ ساله کاراته کشورمان، دارنده‌ نقره آسیا و رنک ۶ سهمیه قاره‌ای المپیک را از دست داد در حالی که صوفیا برولتسوا دارنده نقره آسیا با رنک ۹ از قزاقستان این سهمیه را از‌آن خود کرد.

آخرین تلاش رزیتا علیپور در مسابقات کسب سهمیه المپیک در پاریس با شکست روبرو شد اما پس از آن بود که زمزمه ها در مورد تعلق سهمیه به علیپور از طریق مسیری متفاوت شنیده شد و پرونده ای پر سر و صدا برای آن گشوده شد.

فدراسیون کاراته می گوید به اندازه کافی و طبق قانون برای حق علیپور تلاش کرده و فدراسیون جهانی اعتقادی به دلایل ایران ندارد و در سوی مقابل، منتقدان فدراسیون کاراته را به بی اطلاعی از قوانین متهم می کنند.

طباطبایی : رزیتا علیپور مورد ظلم واقع نشده است

برخی در مورد سهمیه از دست رفته رزیتا علیپور و تخلف و عدم شفافیت قوانین فدراسیون جهانی کاراته سخن میگویند؛ درحالی‌که که رئیس فدراسیون کاراته ایران اعلام کرده سهمیه‌ای به علیپور تعلق نمی‌گرفت و فدراسیون جهانی ظلمی در حق ما نکرده!

سید حسن طباطبایی در اولین مصاحبه خود با خبرگزاری‌های مختلف اظهار کرده بود سهمیه المپیک حق رزیتا علیپور است. او ابراز امیدواری کرده بود با پیگیری‌های لازم از طریق کمیته ملی المپیک و IOC ایران بتواند در المپیک صاحب سهمیه دیگری شود.

او در ادامه با اشاره بر پیگیری های فدراسیون کاراته در کنار کمیته ملی المپیک عنوان کرده بود که فدراسیون تحت فرمانش در حال نامه نگاری با فدراسیون جهانی است.

با این حال طباطبایی به طور ناگهانی در مصاحبه آخر پس از عدم تعلق سهمیه به ایران اعلام کرد: سهمیه‌ای به علیپور تعلق نمی گرفت و فدراسیون جهانی ظلمی در حق ما نکرده است و علیپور به دلیل اینکه در رنکینگ المپیکی پایین تر از حریف قزاق است، سهمیه المپیک را از دست داده است و طبق قوانین جایگاه او در رنکینگ قاره ای و جهانی ملاک اعطای سهمیه نبوده است.

سوال ها پیش از اظهار نظر طباطبایی

سؤالی که در این میان، ایجاد شد این بود که آیا ملاک فدراسیون جهانی کاراته برای کسب سهمیه المپیک، فقط رنکینگ بازیکنان است؟ آیا واقعاً رتبه علیپور در رنکینگ المپیکی، پایین‌تر از رنک بازیکن قزاق است؟

سؤال دیگر نیز این است که اگر تنها رنک کاراته‌کا اهمیت داشته، فدراسیون ملی پیش از دریافت پاسخ فدراسیون جهانی نسبت به اعتراض خود، از وضعیت رنکینگ رزیتا علیپور و سایر رقیبان آگاه نبوده است؟

دلایل تورج چالاکی : آن ها حتی از قوانین هم اطلاع نداشتند

تورج چالاکی در گفت‌وگو با آژانس ورزش زنان ایران با اشاره بر مصاحبه طباطبایی اظهار کرد: بنا بر ایمیلی که از سمت فدراسیون جهانی در پی پاسخ به اولین نامه اعتراضی فدراسیون ملی زده شده بود فدراسیون جهانی تاکید کرده بود به دلیل اینکه امتیاز بازیکن قزاقستان از خانم علیپور بیشتر است سهمیه قاره‌ای به ایشان تعلق نگرفته در حالی که موضوع اصلاً امتیاز نیست، بلکه رنکینگ است.

در ادامه بعد از اظهارات چالاکی مربی رزیتا علیپور به فدراسیون کاراته، و متقاعد شدن کمیته ملی المپیک قرار بر این شد یک نامه دیگر با مضمون و تاکید بر رنکینگ علیپور و دیگر رقبا به فدراسیون جهانی ایمیل شود.

در این میان، ناگهان موضع کمیته ملی المپیک ایران هم تغییر می کند و اعلام می شود جایگاه بازیکن قزاقستان با رنک ۳ بالاتر از علیپور با رنک ۶ است. اما کمیته ملی المپیک در این باره نیز اشتباه کرده چرا که بازیکن قزاق در وزن +۶۸ کیلو گرم رنکینگ سوم را دارد، اما در وزن +۶۱ کیلوگرم که وزن المپیکی است بازیکن قزاق رنکینگ ۹ را دارد و علیپور ۶.

سؤال اینجاست که کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون کاراته نسبت به این موضوع و از اشتباهی که از سمت فدراسیون جهانی رخ داده اطلاع داشته است؟ آیا پس از دریافت پاسخ فدراسیون جهانی نسبت به اعتراض و عدم احقاق حق علیپور چه اقداماتی را انجام داده است؟

طباطبایی در ۲۲ تیر ۱۴۰۰ در گفت و گو با ایسنا درباره پاسخ اعتراض از سمت فدراسیون جهانی اعلام کرده بود: جلسه‌ای را با حضور مسئولان کاروان ایران در المپیک برگزار کردیم و تمامی بندهای مربوط به پاسخ فدراسیون جهانی و شرایط اعطای سهمیه قاره‌ای را مورد بررسی قرار دادیم.

او گفته است: کمیته ملی المپیک هم کتباً به فدراسیون جهانی و کمیته بین‌المللی المپیک در همین مورد اعتراض کرد که این بار هم فدراسیون جهانی پاسخ مشابه خود را به فدراسیون ملی کاراته، کمیته المپیک و IOC ارسال کرد و حتی از چرایی ارسال نامه‌های مختلف از سوی ایران در این باره ابراز تعجب کرد.

چالاکی تاکید کرد: وظیفه کمیته روابط بین‌الملل و سرمربی تیم ملی کاراته بانوان است که نسبت به روند و نحوه تخصیص سهمیه‌های المپیک آگاهی کافی را داشته باشند، این در حالی است که ما خودمان این موضوع را برای اولین بار به فدراسیون کاراته اعلام کردیم. نه روابط بین‌الملل خبر داشت نه سرمربی!

لازم به ذکر است تمام قوانین و شرایط تخصیص سهمیه المپیک در بخشنامه فدراسیون جهانی عنوان شده که فقط در اختیار فدراسیون ملی کاراته است. که خود مسئله‌ای جدی است و فدراسیون کاراته باید در این خصوص پاسخ گوی عموم باشد.

تورج چالاکی درباره بخش نامه فدراسیون جهانی نسبت به کسب سهمیه که تنها به فدراسیون‌های ملی ابلاغ می‌شود و فدراسیون ایران هم آن را در اختیار عموم قرار نداده بود، گفت: متأسفانه فدراسیون ملی هیچ‌گونه بخشنامه‌ای در رابطه با نحوه کسب سهمیه در اختیار ما و عموم قرار نداده است و ما از طریق کشورهای دیگر موفق به دریافت بخشنامه مربوطه شدیم و در نهایت با رجوع به آن متوجه شدیم رزیتا علیپور شانس کسب سهمیه المپیک را دارد.

به راستی چرا این بخشنامه‌ها در دسترس عموم قرار نمی‌گیرد؟ شاید خبرنگاران و مربیان دیگر می‌توانستند راحت‌تر و سریع‌تر به اطلاعات دست یابند و دوستان را از خواب بیدار کنند.

ورزشکاران می‌توانند از ۴ طریق به المپیک کاراته راه پیدا کنند اما فدراسیون کاراته ایران گمان می‌کرده فقط ۲ راه برای کسب سهمیه المپیک وجود دارد و گویا نسبت به ۲ سهمیه دیگر آگاهی و اطلاعات کافی نداشته است.

اصلی‌ترین علت از دست دادن سهمیه المپیک علیپور این بود که فدراسیون کاراته ایران از نحوه کسب سهمیه‌های المپیک اطلاع دقیق نداشته و گمان می‌کرده بازیکنان کشور ما می‌توانند فقط از طریق مسابقات پاریس و رنکینگ به المپیک راه پیدا کنند.

چالاکی با اشاره بر عملکرد مطلوب رزیتا علیپور در طی چند سال اخیر اظهار کرد: اگر علیپور در کنار عباسعلی به مسابقات کانادا اعزام می‌شد و فقط ۲ بازی پیروز میدان بود، حال با رنکینگ ۵ موفق به کسب سهمیه سه‌گانه می‌شد.

فدراسیون کاراته ایران باید برای کسب سهمیه سه‌گانه تلاش می‌کرد. این در حالی است که نماینده قزاقستان با رنکینگ ۹ سهمیه را از آن خودش کرده اما رزیتا علیپور با رنک ۶ این سهمیه را از دست داده است. چرا سرمربی تیم ملی بانوان هیچ اطلاعاتی در رابطه با این موضوع ندارد؟

چالاکی افزود: رزیتا علیپور در مسابقات کاراته وان لیسبون در رنک ۵ قرار داشت و ما باید این رنک را حفظ می‌کردیم اما چرا سرمربی تیم ملی بانوان اعلام کرده بود ما در مسابقات کاراته وان لیسبون به دنبال کسب امتیاز نیستیم؟! ما باید در لیسبون امتیاز کسب می‌کردیم، اگر این اتفاق می افتاد ما به راحتی می‌توانستیم از طریق سهمیه سه‌گانه وارد المپیک شویم اما سرمربی تیم ملی حتی این موضوع را هم نمی‌دانست.

و در نهایت از نگاه چالاکی همین نداشتن آگاهی کافی نسبت به چنین مواردی موجب شده است تا ما امروز یکی از سهمیه‌های المپیک را از دست بدهیم و دردناک تر از آن، این است که چرا فدراسیون ملی حداکثر تلاشش را برای و احقاق حق بازیکن ایرانی انجام نداده است؟

سوالات پرتعداد و بی جواب

چالاکی در ادامه می‌گویدسؤال این است که ریشه این بی برنامگی در چیست؟ چرا کمیته روابط بین‌الملل پاسخگوی این سؤالات نشد؟ با این تفاسیر آیا فدراسیون جهانی کاراته تخلف کرده است؟ اگر مرتکب تخلف شده است چرا فدراسیون ملی و کمیته ملی المپیک شکایتی مبنی بر تخلف فدراسیون جهانی ثبت نکردند؟

چه کسی مقصر است و باید پاسخ‌گو باشد؟ علت پنهان تغییر موضع ناگهانی مسئولین کاراته چه چیزی می‌تواند باشد؟ ممکن است به این دلیل باشد که نظرات آنها ترجمه و برای wkf ارسال می‌شود تا مورد بررسی قرار گیرد؟

آیا در ادامه با توجه به اعتراضات علیپور، امکان بروز معضل برای سایر نمایندگان از سمت فدراسیون جهانی وجود دارد؟ فکر می‌کنید رزیتا علیپور برای آینده خودش چه برنامه‌ای دارد؟ آیا همچنان می‌توانیم شاهد درخشش او باشیم؟

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=63576

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.