نقش ورزش و رژیم غذایی در ام اس / الهام قانعی | افرا ورزش | رسانه ورزش زنان ایران
21

نقش ورزش و رژیم غذایی در ام اس / الهام قانعی

  • کد خبر : 7114
  • 27 تیر 1397 - 11:02
نقش ورزش و رژیم غذایی در ام اس / الهام قانعی

الهام قانعى اقدام به طراحی و ابداع یک ورزش جذاب به نام الوتوس کرده است.این ورزش به شکلی طراحی شده که برای سلامتی و امنیت بدن تمام افراد در رده های مختلف سنی کاربرد فراوانی دارد و به طور ویژه برای سهولت ورزش کردن مبتلایان به بیماری ام اس قابلیت بهره برداری خواهد داشت.

به گزارش آی دبلیو اسپورتس ؛ الهام قانعی در بخش دوم از سری مباحث روش های نوین درمان ام اس درباره این روش ها و نقش الوتوس در سهولت ورزش بیماران مبتلا به ام اس توضیح داده است:

ورزش كردن يكى از روشهاى طبيعى ارام كردن نشانه هاى بيمارى ام اس است اما بسيار مهم است كه مبتلايان در انتخاب نوع ان ورزش مراقب باشند . مهم ترين مسئله اين است كه نبايد در ورزش زياده روى كنند. بدون شك همه ما شنيده ايم كه ميگويند تا تلاش نكنى به دست نمي اورى اما فردى كه مبتلا به مولتيپل اسكلورسيزاست نبايد تلاش زيادى براى ورزش كردن كند يا به زبان ديگر نبايد سخت ورزش كند.

برنامه ورزشى ايده ال براى افراد مبتلا بهتر است به صورت فردى باشد ، به طور كلى بر طبق نشانه ها و علائم بروز و شدتهايشان ميتوان نوع تمرين ها را در يك نمودار هرمى دسته بندى كرد.

اگر فرد مبتلا به ام اس در ورزش كردن زياده روى كند در نتيجه عضلاتش از كار مي افتند ، درد تشديد ميشود و در نهايت بدن و ذهن دچار استرس ميشود. پس مشخص است تفاوت طراحى تمرينات اين ورزش با بقيه ورزش ها با توجه به عدم خستگى ورزشكار است و بايدبه ياد داشته باشند كه هرگز تا نقطه خستگى ورزش نكنند.

ورزش ايده ال براى افراد مبتلا در واقع ورزشى است كه بدن وذهن را به سمت ارامش فرا خواند . يكى از شاخه هاى ورزش الوتوس توجه ويژه اى به بيماران مبتلا به ام اس داردو چاره اى براى بهبود و اگر نه جلوگيرى از پيشرفت بيمارى مبتلايان دارد. طبق تحقيقات نهايى من روى ٢٠بيمار خانم مبتلا به مولتيپل اسكلورسيز در شهرهاى مختلف ايران در رده هاى سنى ١٩- ٣٦ ساله ، از٢٠ نفر ١٦نفر عامل اصلى بيمارى خود را استرس و فشارهاى عصبى مي دانند و بعد از بروز مشكلات و ناراحتى هايى بدنشان علائم را به صورت حمله هاى عصبى مختلف نشان داده. مانند حمله به عصب چشم ، دست ، پا يا عضلات صورت .

نكته ى مشترك بين همگى اين بود كه بعد از ابتلا ترس و استرس از بيمارى به استرسهاى ديگر اضافه شده و اضطراب شدت يافته است.عمدتا اين افراد همگى داراى شخصيت هاى درون گرا بودند.

روش پيشنهادى من براى مقابله با اين بيمارى در ورزش الوتوس با تلفيق حركات بدنى و تكنيك هاى روانشناسى ذهنى و دورى از استرس با طراحى تمرين هاى هوشمندانه و تمرين هاى سبك است كه بدن را دچار خستگى نكند و در عين حال ذهن را ارام كند .

تمرين ها و تكنيك هايي كه مستقيما و اگاهانه به بيمار كمك كنداول شرايط فعلى خود را درك و قبول كند و به بدن خويش بيش از پيش توجه كند و ذهن خويش را يارى كند براى رسيدن به ارامش مطلق و در نهايت مبارزه ذهنى و روحى با اين بيمارى .

از نظر من اگر اين تكنيك ها باعث سلامت كامل فرد نشود ، به طور قطعى حس بهترى به فرد ميدهد و در نتيجه اين حس بهتر و خود دوستى كمك به عملكرد مهربانتر سيستم دفاعى بدن خواهد داشت و از انجا كه ام اس جز دسته بيماريهاي خود ايمنى است ، پروسه بهبود اغاز ميشود .

تلاش من بر اين است كه محيطى فراهم اوريم كه افراد مبتلا با انجام اين ورزش ها و تكنيك هاى روانشناسى ،خستگى و استرس را از خود دور كنند و به طور نا خود اگاه ذهنشان را به سمت اميد و ارامش فرا خوانند . بر اين باورم كه با كمك مسئولين و فراهم اوردن اين محيط ها و خدمات ورزشى درمانى و حظور ممتد مبتلايان در كلاسها در ازمايشها و ام ار اي بعديشان پيشرفت شگرفى در بدنشان قابل مشاهده خواهد بود .

در مطالب بعدى توضيحات بيشترى راجع به شاخه هاى مختلف ورزش الوتوس خواهم داد و در اينده ويديوهاى اموزشى را در دسترس عزيزان علاقه مند خواهيم گذاشت.
نه تنها ام اس بلكه كنترل هر مشكل و بيمارى از طريق ذهن امكان پذير است. و روش زندگى رابطه مستقيم با ارامش ذهن افراد دارد . به طور كل تمام موارد ذكر شده به نوعى كمك به QOL (كيفيت زندگى) افراد ميكند .

ورزش : يكى ديگر از موارد مهم در رابطه با پروسه بهبود ام اس انجام ورزش است ، حال انكه نوع ورزش مهمترين مساله است. پروژه ورزش طراحى شده من كه الوتوس نام دارد ، براى همگان ازاد و قابل استفاده است اما صرفا اين شرايط را براى بيماران مبتلا به ام اس فراهم اورده كه به راحتى ورزش كنند . خستگى و بالا رفتن دماى بدن براى مبتلايان مناسب نيست ، اين ورزش شرايط ايده ال را براى مبتلايان فراهم اورده كه در حين تقويت بالانس (كه ٨٥٪‏ مبتلايان دچار مشكل تعادل هستند) خسته نشوند و دماى بدنشان كنترل شود .همچنين موسيقى ،رژيم غذايى و تكنيكهاى گوناگون مديتيشن نقش مهمى در اين ورزش ايفا ميكند .

كسب ارامش امروزه با انجام تكنيك هاى مديتيشن امكان پذير است ، تنفس مساله بسيار مهمى در انجام مديتيشن است ، تنفس صحيح هم براى انجام حركات ورزشى هم براى انجام تكنيكهاى مديتيشن ، تنفس جنينى است كه روش صحيح ان اينچنين است ؛ پر كردن ديافراگم با گرفتن دم از طريق بينى و خروج باز دم از طريق دهان .

موسيقى يكى ديگر از راههاى درمانى ديگر براى كسب ارامش است، و از نظر من كمك زيادى براى بالا بردن كيفيت زندگى ميكند. موسيقى درمانى يكى از شاخه هاى جذاب و جديد در علم روانشناسى امروز است . گوش دادن به موسيقى تنها تجربه اى است كه تمام قسمتهاى مغز را به طور همزمان فعال ميكند، عكس ام ار اي مغز زمان گوش دادن به موزيك مانند درخت كريسمس روشن و رنگارنگ است.موسيقى درمانى امروزه يكى از راهها توانبخشى محسوب ميشود .

ام اس (مولتيپل اسكلورسيز)جزو دسته بيماريهاى خود ايمنى است كه با حمله اشتباه سيستم دفاعى بدن به ميلين(myelin )(كه محافظ رشته عصبى)است صورت ميگيرد .ميلين وظيفه رساندن پيام ها را دارد و با اسيب ديدن رساندن پيام هاى عصبى در ناحيه اسيب ديده دچار مشكل ميشود . ميلين را ميتوان به روكش سيم تشبيه كرد كه با از بين رفتن اين روكش سيم و اتصال دچار مشكل ميشود .

به جز درمان هاى كورتونى و شيميايى ، پروسه هاى درماني غير دارويى نيز قابل اهميت است. طبق تحقيقات دانشمندان امروزه در دنيا مسئله QOL يا همان كيفيت زندگى نقش مهمى در زندگى مبتلايان دارد. رژيم غذايى ، انجام حركات ورزشى مناسب ، مديتيشن و تلاش براى داشتن ارامش هر چه بيشتر و دور كردن بدن از خستگى همه مسائل حائز اهميتى دربالا بردن كيفيت زندگى است.

رژيم غذايى : يكى از مسائل بسيار مهم در بيماران ام اس مشكلات روده اى است كه تقريبا ٨٠ ٪‏ مبتلايان دچار مشكلات روده اى هستند . بدن ما در حالت عادى حامل ٢ الى ٣ پوند ميكروب است . اين موضوع در مبتلايان به صورت ديگرى پديدار ميشود . در بدن انها باكتريهاى بد روده اى بيشتر از باكتريهاى خوب است . در مقاله يك پروفسور نورولوژيست خواندم كه با حذف ماده گلوتن در رژيم غذايى بيمارانش كمك به نابودى اين بيمارى طى چند ماه در بدن انها كرده است.

حذف قندهاى مصنوعى، غذاهاى سرخ كردنى ، نوشيدنيهاى الكلى و گاز دار، هر گونه خوراكى حاوى مواد نگهدارنده ، غوره و ابغوره و انواع ترشيجات ، غذاهاى كنسروى جزو دسته غير مجازهاى خوراكى براى مبتلايان ام اس ميباشد.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=7114

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. سلام من کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی هستم و مایلم هم این رشته ورزشی را یاد بگیرم و هم در پایان نامه خودم استفاده کنم اما نمیدونم چطوری باهاتون ارتباط برقرار کنم لطفا راهنماییم کنید
    ————–
    پشتیبان: پاسخ شما ایمیل شد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.