اهواز در انتظار تصمیمی جدید و ویژه ؛ سالم سازی جو ورزشگاه ها با حضور خانوادگی | افرا ورزش | رسانه ورزش زنان ایران
11

اهواز در انتظار تصمیمی جدید و ویژه ؛ سالم سازی جو ورزشگاه ها با حضور خانوادگی

  • کد خبر : 8855
  • 25 مرداد 1397 - 11:50
اهواز در انتظار تصمیمی جدید و ویژه ؛  سالم سازی جو ورزشگاه ها با حضور خانوادگی

سعید زاهدیان – ایران ورزشی : «با حکم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، استقلال خوزستان به دلیل رفتار ناشایست تماشاگرانش در بازی مقابل پرسپولیس دو جلسه از همراهی تماشاگرانش در بازی‌های خانگی محروم و 20 میلیون تومان جریمه نقدی شد!» فرض محال که محال نیست؛ فرض کنید کمیته انضباطی طبق روال همیشه این حکم را برای […]

سعید زاهدیان – ایران ورزشی : «با حکم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، استقلال خوزستان به دلیل رفتار ناشایست تماشاگرانش در بازی مقابل پرسپولیس دو جلسه از همراهی تماشاگرانش در بازی‌های خانگی محروم و 20 میلیون تومان جریمه نقدی شد!»

فرض محال که محال نیست؛ فرض کنید کمیته انضباطی طبق روال همیشه این حکم را برای بازی خونین و سراسر جنجالی استقلال خوزستان و پرسپولیس صادر کرده. آیا با این حکم چیزی درست می‌شود و فضای پاک و سالم که عاری از فحش، ناسزا و سنگ است بر ورزشگاه‌ها حاکم می‌گردد که مردم با خیال آسوده دست فرزندان خود را بگیرند و به تماشای فوتبال بنشینند؟

اگر با این احکام سنتی و کلیشه‌ای معضل ورزشگاه‌ها حل می‌شد که با حکم‌های مشابه پارسال و پیرارسال و قبل‌تر از آن باید ورزشگاه‌های ما گل و بلبل شده بود. احکام کلیشه‌ای نشان داده که بازدارندگی لازم را ندارد و نمی‌تواند مانع اتفاقات تلخ اخیر شود. تماشاگران با این حکم تنبیه جدی و کارسازی نمی‌شوند و در نتیجه به رفتار ناشایست خود ادامه می‌دهند.

جریمه هم که از جیب تماشاگران پرداخت نشده و صندلی‌های شکسته هم که مجدد از سوی توسعه و نگهداری اماکن ورزشی جایگزین می‌شود و غرامت را نه باشگاه می‌پردازد نه تماشاگر خاطی. پس باید دنبال راه تازه‌ای گشت.

خیلی‌ها بر این باورند که باید تغییر جدی و اساسی در فضای ورزشگاه‌ها ایجاد شود و حضور زنان و خانواده‌ها می‌تواند عامل بزرگی در تغییر این فضا و سالم‌سازی محیط ورزشگاه‌ها باشد؛ در همین راستا با پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و همراهی استانداری خوزستان و اداره کل تربیت بدنی استان ظاهرا قرار است فدراسیون به جای حکم محرومیت تماشاگران تصمیمات نو و تازه‌ای اتخاذ کند که هم به سالم‌سازی و بهبود فضای ورزشگاه‌ها می‌انجامد و هم این آرزوی دیرینه که خانواده‌ها و خانم‌ها به تماشای فوتبال بروند را به تحقق نزدیک می‌کند.

ظاهرا قرار شده به‌جای محرومیت دو جلسه‌ای استقلال خوزستان از داشتن تماشاگر در بازی خانگی، به خانواده‌ها اجازه داده شود که به ورزشگاه بیایند و بازی‌های تیم شهرشان را تماشا کنند. طبعا در چنین جوی دیگر از فحاشی و ناسزا و کلمات زشت خبری نخواهد بود و در حضور مادر و پدر و خواهر و برادر کنار هم، بوی گل و مواد افیونی هم به مشام نخواهد رسید.

حال پرسش اینجاست که طرح فوق با چه سازوکار و با چه شکل و شمایلی اجرا خواهد شد؟ ماموران ورزشگاه چگونه خانواده بودن یک گروه را تشخیص دهند و جلوی ورود مردانی که محیط ورزشگاه را در بازی قبل آلوده و خونین کردند، بگیرند؟ اینها در جلسات متعدد در اداره کل تربیت بدنی استان و استانداری خوزستان درحال بررسی است و مسوولان امنیت ورزشگاه هم در این راه با سایر نهادها قرار است همکاری خوبی داشته باشند تا برای نخستین بار شاهد حکم تازه و جالب کمیته انضباطی باشیم.

یکی از عوامل اصلی تاخیر در اعلام حکم محرومیت یا جریمه استقلال خوزستان همین طرح است که از سوی نهاد‌های مختلف در دست بررسی و کارشناسی است. استقلال خوزستان این هفته باید به آبادان برود و دو تیم خوزستانی مقابل هم قرار می‌گیرند. به همین دلیل فعلا آبی‌های اهواز میزبان نیستند که حکم محرومیت آنها اجرا شود و تاثیری بر تماشاگران بگذارد.

این حکم می‌تواند منشأ بسیاری از اتفاقات خوب در سالم سازی جو ورزشگاه ها باشد و چنانچه در اهواز جواب بدهد، شاید در آینده نزدیک در سایر شهر‌ها هم به طور آزمایشی انجام شود. باید از این دست تصمیمات جدید حمایت کرد. شاید در ابتدا مشکلاتی در راه اجرای آن باشد اما به مرور برای همه پذیرفته و آسان می‌شود. ایجاد هر تغییری در ابتدا دشوار است و این تصمیم به دلیل خاص بودن مشکلات بیشتری را سر راه اجرایش می‌بیند. حتی اگر این‌بار هم کمیته انضباطی نتواند حکم جدید را اجرا کند اما همین‌ که نگرش مسوولان در تغییر احکام انضباطی برای بهبود و سالم‌سازی فضای ورزشگاه‌ها عوض شده، گام بسیار بلند و خوبی برای آینده است که به آن امیدواریم.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=8855

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.