سارا سادات خادم الشریعه

سارا سادات خادم‌الشریعه (متولد ۲۰ اسفند ۱۳۷۵ در تهران) استاد بین‌المللی شطرنج اهل ایران است. وی نخستین شطرنج باز زن ایرانی است که علاوه بر کسب درجه استاد بزرگ بانوان، در سن ۱۸ سالگی در هشتاد و چهارمین کنگره شطرنج جهان، توانست عنوان استاد بین‌المللی شطرنج را به دست آورد. عنوانی که پیش از آن، تنها توسط شطرنج بازان مرد ایران کسب شده بود. وی طی ۱۱ دوره مسابقه فقط یک شکست متحمل شد و جمعی از ستارگان و بزرگان شطرنج را شکست داده ‌است.

خادم‌الشریعه در سال ۲۰۱۴ برای اولین بار در تاریخ شطرنج ایران موفق به کسب عنوان نایب قهرمانی جوانان جهان (دختران) شد. خادم الشریعه در گرندپری ۲۰۱۶ که در تهران برگزار شد مقام دوم مسابقات را کسب کرد. او در مسابقات گرندپری ۲۰۱۶ با حرکتی جوانمردانه پس از آن که متوجه شد وضع روحی حریفش مناسب نیست، به درخواست حریفش مبنی بر تساوی رضایت داد و این اتفاق بسیار در محافل خبری و شبکه های اجتماعی پیچید تا جایی که حرکت او با تختی و پوریای ولی مقایسه شد و کاندیدای دریافت جایزه اخلاق ۲۰۱۶ شد.

سارا سادات خادم الشریعه در سال 2017  بعنوان پرچمدار کاروان ایران در بازی های داخل سالن آسیا در عشق آباد ترکمنستان انتخاب شد.