15

ماجرای بازداشت دختران سرخابی دربی ؛ چه کسانی پشت این ممنوعیت ایستاده اند؟

  • کد خبر : 1513
  • 12 اسفند 1396 - 11:45
ماجرای بازداشت دختران سرخابی دربی ؛ چه کسانی پشت این ممنوعیت ایستاده اند؟

باز هم ورزشگاه آزادی در یک روز پرشور میزبان نیمی از جامعه ایرانی شد. دربی ۸۶ هم با حضور تماما مردانه برگزار شد تا مطالبه ورود به ورزشگاه از سوی زنان و البته مردان فعال در این زمینه به راهی ادامه‌دار تبدیل شود. اما این تنها موضوع مربوط به چالش ممنوعیت زنان به ورزشگاه نبود. بعد از مدت‌ها دخترانی که مقابل درب ورزشگاه رفته بودند بازداشت شدند، آن هم به خاطر کار نکرده.

به گزارش IWSPORTS به نقل از آی اسپورت ؛ دربی ۸۶ امسال هم مثل دوره‌های گذشته‌اش مهمانانی ناخوانده داشت. مهمانانی که کسی دعوتشان نکرده بود اما به مهمانی رفتند چون حضور در این مراسم را حق خود می‌دانستند.

تعدادی از دختران ایرانی روز پنج‌شنبه ۱۰اسفند، در آستانه سال نو به ورزشگاه آزادی رفتند تا حداقل شانسشان را برای ورود به ورزشگاه، آن هم در روزی که جیانی اینفنتینو رییس فدراسیون جهانی در ورزشگاه حضور داشت، بیازمایند. اما بازهم با در بسته مواجه شدند.

وقتی خواستند تنها یک عکس دسته‌جمعی با سردر ورزشگاه بگیرند تا لااقل یک یادگاری از این روز برای خودشان داشته باشند، بازهم با ممنوعیت مواجه و حتی تهدید شدند که اگر پراکنده نشوند و منطقه را ترک نکنند بازداشت می‌شوند. قطعا هدف این دختران نه ایجاد آشوب بود و نه درگیری. وقتی با جواب منفی مسئولین نیروی انتظامی و یگان ویژه روبرو شدند می‌خواستند از همان مسیری که آمده بودند، برگردند.

در مسیر اما ناگهان متوجه شدند که خودروی گشت ارشاد به دنبالشان است. مامورین حاضر در خودرو وقتی به دختران نزدیک شدند ابتدا از آن‌ها خواستند سریع‌تر از ورزشگاه دور شوند و دختران هم در حال انجام این کار بودند. اما ناگهان مأمورها پیاده شدند تا دختران را وارد خودرو کنند.

به آن‌ها می‌گفتند اگر می‌خواهید به خانه بروید ما می‌رسانیمتان و در نهایت ۹نفر از ۱۰ زن حاضر در آن جمع توسط مامورین نیروی انتظامی به بازداشتگاه وزرا فرستاده شدند

اگرچه سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد دختران دستگیر نشده و تنها به یک جای مناسب فرستاده شده‌اند اما واقعیت چیز دیگری بود. مأمورین حتی چند دختری که تاکسی گرفته بودند تا از آنجا دور شوند را هم با نگه داشتن خودروی تاکسی دستگیر کردند.

موبایل آن‌ها در خودرو ضبط شد و همه آن‌ها به علاوه دخترهایی که با لباس مبدل و ظاهر پسرانه قصد داشتند وارد ورزشگاه شوند تا ساعت ۸ شب در بازداشتگاه وزار ماندند.

پیش‌تر هم شاید چنین بازداشت‌هایی صورت می‌گرفت اما این بار دختران حاضر در اطراف ورزشگاه ذره‌ای بی‌نظمی ایجاد نکرده بودند. اینکه مامورین انتظامی دنبال آن‌ها راه افتادند تا حتما دستگیرشان کنند موضوع عجییب سر و صداهای بازی جمعه بود.

با وجود اینکه درخواست آن‌ها یعنی بازگشت زنان و ترک آن محوطه در حال اجرایی شدن بود و حتی چند دختر سوار تاکسی شدند تا آنجا را ترک کنند اما بازهم مأمورین ترجیح دادند تا دختران دستگیر شوند. جالب اینکه تمام این اتفاقات در شرایطی رخ داد که رییس فدراسیون جهانی فوتبال هم مهمان ایران بود.

حمایت سیاوشی ، از امید تا ادامه ابهام

از دیگر نکته‌های این حدودا ۸ساعت، حمایت همه‌جانبه طیبه سیاوشی نماینده مجلس شورای اسلامی بود. کسی که از همان ابتدای دستگیری دختران تا دقایق پایانی شب پیگیر ماجرا بود و یادش نرفت که عده‌ای دختر به خاطر یک حق طبیعی بازداشت شده‌اند.

کسی که در تمام ماه‌های حضورش در مجلس یکی از اصلی‌ترین حامیان ورزش زنان هم محسوب می‌شود و در اکثر میدان‌های ورزشی که دختران ایرانی مبارزه‌های جدی دارند، حاضر می‌شود. از بازی تیم ملی فوتسال ایران مقابل ایتالیا، تا نخستین دوره مسابقات کشتی کلاسیک. اگرچه این حمایت‌ها شاید به نظر کافی نباشد ولی برای زنان این جامعه که قوانین نانوشته زیادی علیه‌شان وجود دارد، نعمتی محسوب می‌شود.

دربی ۸۶ هم تمام شد. چند روز اخیر خبرهای عجیبی شنیده شد. از موضوعی که معصومه ابتکار از آن حرف زد و اعلام کرد ماجرای ورود زنان به ورزشگاه را برای آیت‌الله مکارم شیرازی توضیح داده و او هم گفته تا به حال نمی‌دانسته ماجرا این است، تا نکته‌ای که پروانه مافی نماینده مجلس گفت که دیگر مسأله ورود به ورزشگاه یک تابو نیست.

همه این اظهارات چند روز پیش از این مسابقه نشانه‌های خوبی داشت که فعالین این عرصه را امیدوار کرده بود. در عمل اما نه تنها گشایشی ایجاد نشد، بلکه رفتارها تندتر از تمام این چندماه اخیر بود. موضوعی که باعث شد بازهم ندانیم چه کسانی با قدرت پشت ممنوعیت این موضوع ایستاده‌اند. موضوعی که نه در قانون اساسی کشور ذکر شده است و نه حتی مراجع تقلید درباره آن اشتراک رأی دارند.

  • نیلوفر حامدی
لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=1513

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.