16

یادداشتی در باب حضور چهره های هنری در ورزش زنان ؛ محتاج نگاه یکسان

  • کد خبر : 7466
  • 01 مرداد 1397 - 9:51
یادداشتی در باب حضور چهره های هنری در ورزش زنان ؛ محتاج نگاه یکسان

چیاکو ویسی در یادداشتی نگاهی متفاوت به حضور چهره های هنری در میادین ورزشی زنان و مدل حمایتی آن ها از ورزش زنان دارد. مدلی با رنگ و بوی حمایتی از یکی دو رشته خاص و تبعیضی ناخواسته اما محسوس.

چیاکو ویسی – آی دبلیو اسپورتس : عدالت، از معدود واژه‌‌های است که شاید معنای محدودی نداشته باشد و تا فراسوی ذهن آدمی قدم می گذارد، چرا که اساس هر جامعه‌ای پویا از عدالتی نامحدود نشات خواهد گرفت.

در تمامی جوامع رسانه نقش پر رنگی در شناخته شدن افراد دارد، شناخته شدن در ابعادی بزرگ، حال اگر رسانه‌ها مجبور شوند عدالتی را که توضیح دادیم بعلت عدم وجود معلول بودن خبری ناقص کنند ناخودآگاه تمامی جامعه فقط یک سمت و سو را خواهد داشت پس عدالت معنایی محدود خواهد گرفت و شاید هیچ عدالت محدودی هم وجود نداشته باشد…

ورزش بانوان یکی از هزاران مثالی است که می توان به آن پرداخت، نگاه تبعیض وار همیشه شیر زنان این خاک را تحت تاثیر قرار داده است. از خودی‌ها گرفته تا مخالفان جنگیدن. شاید رویکرد مخالفان کاملا مشخص باشد اما گاهی موافقان دلسوز خواسته یا ناخواسته به شکل عجیبی نمود بارز ناعدالتی می شوند در حالی که صدها و هزاران جنگجوی خستگی ناپذیر احساسات زنانه را با غرورشان گره زده‌اند تا روزی آیندگان آزادانه از عدالت و برابری بگویند.

به موضوع ورزش زنان برگردیم. ورود سلبریتی ها به سمت ورزش زنان از مدتی پیش آغاز شده اما نه به طور عادلانه. آن ها چه ارادی و چه غیر ارادی سمت و سوی عدالت را به سمت عده‌ای خاص برده اند. آیا مقصود چیزی جز حمایت از ورزش زنان است؟ از سلبریتی‌هایی که فقط توجه‌شان را به یک یا دو رشته‌ی خاص متمرکز کرده‌اند صحبت می کنیم. نمود بارز هم تیم و بازیکنان فوتسال است و انگار نه انگار هزاران ورزشکار زن در این خاک با هزاران محدودیت و تبعیض به جنگیدن مشغولند.

حق بدهید که یک علامت سوال پیش روی ما وجود داشته باشد. چرا هنرمندان زن حامی ورزش بانوان فقط یک رشته را می‌خوانند؟ دستان پینه بسته‌ی قایقرانان ، پای خسته‌ یک رکاب زن و دونده انتظار حمایت را ندارد؟؟

مهتاب کرامتی به دیدار فوتسالیست‌هایمان رفته و اقدامش قابل ستایش است و کاز زیبایش در مورد والیبال معلواین هم همینطور. همچنین مهناز افشار و دیگران. قطعا روح دختران ورزشکار سرزمین ما آن قدر بزرگ هست که نیازی به حضور و حمایت یک هنرمند نداشته باشند اما گاهی ، یک دلگرمی مسیر زندگی یک ورزشکار را تغییر می دهد.

نمی توانیم از یک خانم بازیگر انتظار داشته باشیم که هر روز برای یک رشته از ورزش زنان توییت کند اما حداقل می توان این انتظار را داشت که نگاه ها همیشه به سوی یک تیم و یک رشته نباشد. موضوع اشخاص نیستند بلکه از نوع نگرش حرف می زنیم.

مراقب باشیم ناخواسته باعث و بانی تبعیض نشویم. تبعیض گاهی نامحسوس است و پنهان اما همراه با اثری بران.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=7466

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.