15

فائزه توسلی: باید بستر فعالیت نابینایان و کم بینایان در ورزش همگانی مهیا شود

  • کد خبر : 7952
  • 10 مرداد 1397 - 13:06
فائزه توسلی: باید بستر فعالیت نابینایان و کم بینایان در ورزش همگانی مهیا شود

سرپرست نایب رئیسی بانوان فدراسیون ورزش‌های نابینایان و کم بینایان گفت: باید بستری مهیا کرد تا مردم و به‌ویژه نابینایان و کم بینایان با توجه به سلیقه و علاقه، هرکجا، هر وقت با هر بودجه‌ای بتوانند به امر ورزش همگانی بپردازند. در حوزه ورزش نابینایان و کم بینایان واجب است که ورزش همگانی را نهادینه کرد.

به گزارش “آی دبلیو اسپورتس” , فائزه توسلی در نشست هم‌اندیشی نواب رئیس بانوان هیات‌ های ورزشی نابینایان و کم بینایان سراسر کشور گفت: در امر ورزش به دو بخش عمده ورزش همگانی و ورزش قهرمانی باید توجه کنیم. در این میان ورزش همگانی و پرداختن عامه مردم به ورزش، دارای اهمیتی بیشتر و دایره کاربرد وسیع‌ تری در جوامع امروزی دارد؛ ورزش همگانی در جوامع با انگيزه هاي متفاوتي از جمله تامين سلامت جسمي و رواني، غني سازي اوقات فراغت، گسترش روابط اجتماعي، دور شدن از زندگي ماشيني، بازگشت به طبيعت، افزايش كارآيي، زمينه سازي براي رشد ورزش قهرماني و توصيه پزشكان مورد توجه قرار گرفته است.

سرپرست نایب رئیسی بانوان فدراسیون ورزش‌های نابینایان و کم بینایان تصریح کرد: مردم براساس فرهنگ و نگرش، باورها و همچنین با توجه به ویژگی‌های فردی (وضعیت جسمانی،سن، جنس، شغل) و وضعیت مادی خود در ورزش همگانی شرکت می کنند؛ باید بستری مهیا کرد تا مردم و به‌ویژه نابینایان و کم بینایان با توجه به سلیقه و علاقه، هرکجا، هر وقت با هر بودجه‌ای بتوانند به امر ورزش همگانی بپردازند. در حوزه ورزش نابینایان و کم بینایان واجب است که ورزش همگانی را نهادینه کرد، همچنین فرهنگ آن و آماده سازی فضاها و تمهیدات لازمه توجه ویژه شود. البته ورزش قهرمانی علاوه بر کارکردهای خاص خود دارای کارکردی مکمل با ورزش همگانی است.

او درباره ورزش قهرمانی نیز گفت: قطعا در ارتباط با ورزش قهرمانی علاوه بر افتخار آفرینی در حوزه‌های ملی و بین‌المللی کارکرد موثر دیگری نیز به آن مرتبط است، ورزش قهرمانی و قهرمانان ملی ورزشی می‌توانند به صورت مستقیم و غیر مستقیم انگیزه عموم را برای پرداختن به امر ورزش همگانی تقویت کنند .

نایب رئیس بانوان فدراسیون ورزش‌های نابینایان و کم بینایان، قهرمانان را الگوهای اخلاقی ، فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی برای عامه مردم دانست و گفت: اگر اهل بصیرت باشیم حضور لاجرم نابینایان و کم بینایان ،که حدود یک تا ۱/۵ درصد جامعه ما را تشکیل می دهند، در جامعه به نوعی فرصت تلقی می شود. در مورد تقویت انگیزه پرداختن به ورزش همگانی ، حضور نابینایان و کم بینایان در جامعه یک فرصت آشکار و ذی قیمت را برای جوامع فراهم می کند.

توسلی با اشاره به تاثیر مثبت ورزش نابینایان در جامعه گفت: اگر فردی نابینا و کم بینا با محدودیت ظاهری جسمانی و فیزیکی اصرار در پرداختن به ورزش دارد چرا افرادی که همین محدودیت ظاهری را نیز ندارند به ورزش نپردازند؟!  از جنبه ای دیگر ، پرداختن نابینایان به امر ورزش همگانی منجر به استفاده بهینه و هدفمند آنان از اوقات فراغت خواهد شد و این مساله کاملا مفید و مثبت ارزیابی می گردد.

او اوقات فراغت نابینایان و کم بینایان را نسبت به افراد دیگر بیشتر اعلام کرد و گفت: پرداختن این قشر به امر ورزش، می تواند به غنی سازی اوقات فراغت آنان منجر شود. در نهایت با توجه به مباحث فوق در جهت ارتقاء ورزش نابینایان و کم بینایان پیشنهاد می کنم، فرهنگ سازی موثر در جامعه برای مواجهه مردم با نابینایان و کم بینایان و بالعکس، ایجاد فضای همدلی و مشارکت اقشار مختلف مردم نسبت به جامعه نابینایان کشور و ورزش نابینایان، فرهنگ سازی عمیق و گسترده در سطح جامعه جهت حمایت از ورزش نابینایان و کم بینایان کشور صورت بگیرد.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=7952

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.