5
درباره ادعاهای عجیب کاراته کای سابق

حقیقت: ملیکا رسولی قهرمان آسیا نیست

  • کد خبر : 96545
  • 07 اردیبهشت 1403 - 19:18
حقیقت: ملیکا رسولی قهرمان آسیا نیست
موضوع ملیکا رسولی که خود را قهرمان آسیا معرفی می‌کند، سبب شد به دنبال سوابق او برویم. نتیجه قابل پیش‌بینی بود: او هیچ عنوان آسیایی ندارد!

به گزارش افرا ورزش، ملیکا رسولی نام یک کاراته‌کا در بخش کاتا است که مدتی است این رشته را کنار گذاشته و به تیراندازی با کمان نقل‌مکان کرده است.

اگر اهل رصد مداوم رسانه‌های ورزشی باشید، احتمالاً تصاویر و اخباری از دیدار چند قهرمان ورزشی با علی دایی را در یک ضیافت دیده‌اید.

نکته جالب قضیه، انتشار خبری مبنی بر اهدای مدال یک دختر قهرمان کاراته به علی دایی بود. در تصاویر منتشر شده علی دایی و دختر کاراته‌کا در مراسمی که توسط یک حامی مالی ترتیب داده شده، لبخندی بر لب دارند.

در برخی از اخبار منتشر شده و ویدئوها اما، از این کاراته‌کای سابق به عنوان مدال آور آسیا نام برده شده است. او در یک مصاحبه تلویزیونی آشکارا خود را قهرمان آسیا عنوان کرده است.

آیا ملیکا رسولی قهرمان آسیا است؟

رسولی که اهل زنجان و ۲۳ساله است در فضاهای مختلف خبری خود را قهرمان آسیا در کاراته عنوان می‌کند. این در حالی است که موضوع اهدای مدال او به علی دایی در رویدادی که حامی مالی وی برگزار کرده، اخیرا خبرساز شده است.

برای بررسی بیشتر وضعیت ملیکا رسولی و این که آیا او واقعا قهرمان آسیا هست یا نه به دنبال منابع و اطلاعات موجود و آرشیوهای ورزش کشور رفتیم.

بدیهی است خبر مدال‌آوری ورزشکاری که قهرمان آسیا بوده باید از طریق فدراسیون متبوعش و نیز رسانه‌های کشوری، مخابره شده باشد.

از سوی دیگر، سری به خروجی فدراسیون کاراته زدیم و نام این کاتارو را در وب‌سایت فدراسیون و همچنین کانال تلگرام این فدراسیون جستجو کردیم.

تنها رکورد ثبت شده در خروجی فدراسیون کاراته از آگوست ۲۰۱۳ میلادی تاکنون با نام ملیکا رسولی، کسب مقام سوم این کاتارو در بخش تیمی همراه با تیم زنجان در مسابقات انتخابی تیم ملی در سال ۱۳۹۸ در سنندج بوده است.

ملیکا رسولی در ادامه در لیگ کاراته در تیم آوای رزم حضور داشته است؛ اما هیچ سندی مبنی بر عضویت وی در تیم ملی کاراته و به‌خصوص کاتا که ملی‌پوشان معدود و مشخصی دارد موجود نیست.

بررسی‌های بیشتر ما را به حضور این کاتاروی سابق در یک رویداد بین‌المللی غیررسمی کاراته رساند که طبیعتا ارتباطی با تیم ملی کاراته ندارد.

این که یک دختر کاراته کا در مراسمی، مدالش از مسابقه‌ای بین‌المللی با هر درجه اعتبار را به علی دایی هدیه بدهد، اتفاق بدی نیست؛ اما قسمت غیرقابل‌چشم‌پوشی قضیه، بزرگ‌نمایی و پوشاندن واقعیت ورزشکاری است که نه ملی‌پوش است و نه قهرمانی برجسته.

ضربه سوءاستفاده از ناآگاهی به ورزش

موضوع ملیکا رسولی، نمونه آشکاری از آسیب سوءاستفاده از ناآگاهی عمومی به ورزش و اعتبار آن است. در چنین شرایطی، قهرمانان حقیقی و ملی‌پوشانی که با مشکلات ریز و درشت، دست‌وپنجه نرم می‌کنند، دچار سرخوردگی می‌شوند.

از سوی دیگر، تردیدی نیست که این قبیل سوءاستفاده‌ها معمولاً دیر یا زود بر ملا می‌شود و حاصل برملا شدن آن، لطمه به آبروی ورزش و بی‌اعتمادی حامیان مالی و عامه مردم به خانواده ورزش است.

در برخی از رشته‌های ورزشی که دارای سبک‌ها و کمیته‌های مختلفی هستند، ممکن است مسابقات بین‌المللی پرشماری در طول سال برگزار شود. مسابقاتی که اعتباری ندارد و ورزشکاران، اغلب برای حضور در آن‌ها هزینه می‌کنند تا در آن حاضر باشند.

متأسفانه، رویدادهای غیرمعتبر ورزشی که اغلب در کشورهای منطقه به انجام می‌رسد، به دستاویزی برای فریب افکار عمومی توسط عده قلیلی از ورزشکاران تبدیل شده گرچه با هوشیاری نهادهای ورزشی کشور و افزایش اطلاعات مردم با توسعه رسانه‌های اجتماعی، دامنه این فریب‌کاری در حال کاسته‌شدن است.

قهرمانان کاتای آسیا چه کسانی هستند؟

اکنون که مشخص شد، ملیکا رسولی قهرمان یا مدال‌آور کاراته آسیا نیست، شاید بپرسید که چه کسانی می‌توانند خود را عنوان‌دار یا مدال‌آور کاراته آسیا در کاتا بدانند.

کاتای تیمی زنان ایران در دهه اخیر در سلطه نجمه قاضی زاده، الناز تقی پور، مهسا افسانه و شادی جعفری زاده بوده است. مائده نصیری، پریسا رحمانی و مهری یزدانی سه کاتاروی آسیایی دیگر ایران بودند که در مقطعی برای تیم ملی مسابقه داده‌اند.

نسل جدید کاتا نیز زینب حسینی، ملیکا عزتی و سپیده امینی را به‌عنوان پرچم‌داران جوان تیم ملی در اختیار دارد و در کاتای انفرادی، فاطمه صادقی و حدیثه جمال قهرمانان ایران و ملی‌پوشان آسیایی هستند.

سپس به مبینا حدادزاده، سارینا دری، ساناز مهری ماهانی در کاتای تیمی و آیلین بهاری و فرنگیس صالحی، ملیکا سلطانی، تینا فتاحی، یکتا داوری، یگانه شهپری، عرفانه مساح و گلناز شاه زیدی می‌رسیم.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=96545

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.