12

زنان الهام بخش 2 : لینا رادکه ؛ زنی که اولین طلای آلمان در المپیک را کسب کرد

  • کد خبر : 2595
  • 13 فروردین 1397 - 13:52
زنان الهام بخش 2 : لینا رادکه ؛ زنی که اولین طلای آلمان در المپیک را کسب کرد

پایگاه خبری ورزش زنان ایران IWSports در بخش زنان الهام بخش به بررسی زندگی و دوران ورزشی ستارگان ورزش زنان جهان و الهام بخش ترین افراد در تاریخ ورزش زنان دنیا می پردازد. لینا رادکه اولین زن طلایی 800 متر ادوار المپیک از آلمان در این بخش مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری ورزش زنان ایران IWSports ؛ در المپیک 1928 آمستردام در هلند برای نخستین بار ، دو و میدانی زنان وارد بازی های المپیک شد.

کارولین “لینا” رادکه باتشوئر ، متولد 18 اکتبر 1903 ( 25 مهر 1282 شمسی) یک دونده آلمانی بود که در اولین و آخرین حضورش در بازی های المپیک موفق شد با کسب مدال طلای دوی 800 متر ، نام خود را به عنوان اولین زن طلایی تاریخ 800 متر المپیک در بخش زنان جاودانه کند.

نام خانوادگی اصلی لینا ، باتشوئر بود اما ازدواجش با جورج رادکه سبب شد نام خانوادگی وی با نام شوهرش شناخته شود. زمانی که لینا تصمیم گرفت بدود و این رشته را دنبال کند ورزش هایی که در آن ، دویدن وجود داشت برای زنان ورزشی خسته کننده محسوب می شد و به همین دلیل راهی به سوی رویدادهای بزرگ و رسمی نداشت.

به عبارت دیگر ، حضور زنان در عرصه یک رقابت سنگین ورزشی که در آن ، دویدن و فشار فراوان بر روی عضلات و دستگاه تنفسی وجود داشت اتفاقی غیر معمول بود. با این حال، این دیدگاه به تدریج تغییر کرد.

لینا در باشگاهی با عنوان بادن – بادن تمرین می کرد و مربی وی ، شخصی به نام جرج رادکه بود که مدیریت آن باشگاه را هم بر عهده داشت. لینا در سال 1927 با جورج ازدواج کرد و پس از ازدواج ، آن دو به زادگاه جورج در وروکلا لهستان مهاجرت کردند. در همان زمان ، لینا رادکه اولین رکورد 800 متر خود را ثبت کرد.

به عبارت دیگر لینا رادکه و همسرش را می توان از پیشگامان عرصه دو و میدانی زنان جهان در اواسط دهه 1920 میلادی دانست.  در آن زمان مسابقات بین المللی زنان اغلب برگزار نمی شد، اما رادکه چندین عنوان منطقه ای و ملی را به دست آورد.

ماده تخصصی رادکه 800 متر نبود بلکه وی یک دونده 1000 متر به شمار می رفت با این حال با ورود دو و میدانی زنان به المپیک آمستردام در 1928 و شناخته شدن 800 متر به عنوان یک ماده رقابتی در این مسابقات ، لینا رادکه به یک دونده 800 متر تبدیل شد.

نقطه عطف دوران ورزشی لینا رادکه ، در آمستردام بود. او بالاتر از کینوئه هیتومی از ژاپن و اینگا گنتزل از سوئد ، طلای المپیک را از آن خود کرد. این طلا ، اولین مدال طلای ورزش آلمان در تمام ادوار المپیک محسوب می شود.

او اولین رکورد جهانی رسمی را با 2 دقیقه و 16 ثانیه و 8 دهم ثانیه ثبت کرد اما کمیته بین المللی المپیک در عین شگفتی اعلام کرد که به دلیل سنگین بودن این رقابت برای زنان ، دوی 800 متر دیگر در المپیک برای زنان انجام نمی شود. بدین ترتیب تا سال 1960 در المپیک رم ، که دوی 800 متر زنان به المپیک بازگشت دیگر خبری از این ماده نبود.

لینا رادکه پس از طلای المپیک در سال 1934 و پس از این که در مسابقات قهرمانی دو و میدانی زنان جهان در 800 متر به مقام چهارم رسید از دنیای قهرمانی کنار رفت در حالی که در آن زمان 31 سال سن داشت و در نتیجه ، به دنیای مربیگری وارد شد.

جنگ جهانی دوم از 1939 جهان را درگیر جنگ کرد. جورج رادکه ، همسر لینا به عنوان یک سرباز آلمانی برای ارتش هیتلر جنگید و به اسارت ارتش سرخ شوروی درآمد و به عنوان زندانی جنگی در شوروری زندانی شد. در سال 1950 ، 6 سال پس از پایان جنگ جهانی دوم ، جورج آزاد شد و نزد لینا رادکه برگشت.

آن ها سپس به شهر کارلسروهه آلمان مهاجرت و در آن جا زندگی کردند. لینا رادکه در 14 فوریه 1983 در سن 83 سالگی از دنیا رفت.

ببینید: ویدئوی تاریخی و سیاه و سفیدی که کمیته بین المللی المپیک از رقابت 800 متر زنان در المپیک 1928 آمستردام از آرشیو خود منتشر کرده است

 

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=2595

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.