14
به بهانه مدال مطهره احمدیان در استانبول

گفت و گو با فرناز رواخواه | مربی تاثیرگذار اصفهانی با شاگردان تاریخ ساز

  • کد خبر : 68658
  • 09 مهر 1400 - 7:27
گفت و گو با فرناز رواخواه | مربی تاثیرگذار اصفهانی با شاگردان تاریخ ساز
فرنااز رواخواه مربی برجسته کاراته اصفهان پس از مدال آوری مطهره احمدیان در کاراته وان پایه استانبول درباره کاراته و شاگردانش صحبت کرده است.

به گزارش دختران قهرمان؛ سهم کاراته بانوان ایران از سومین مرحله مسابقات لیگ جهانی کاراته وان ۲۰۲۱ رده‌های سنی پایه که ۲۶ تا ۲۹ شهریور با ثبت‌نام ۹۰۰ ورزشکار از ۵۷ کشور در استانبول ترکیه برگزار شد، یک مدال نقره بود.

از جمع ۲۵ کاراته کا ایرانی حاضر در این رقابت‌ها “مطهره احمدیان” تنها نماینده‌ی کاتای انفرادی نونهالان ایران صاحب مدال نقره شد.

مطهره احمدیان نوجوان ۱۲ ساله اصفهانی، که ۶ سال ورزشی خود را زیر نظر فرناز رواخواه، یکی از مربیان مطرح ایران سپری کرده است، توانست با کسب اولین مدال لیگ جهانی کاراته وان در بخش کاتای انفرادی نونهالان برای ایران تاریخ‌سازی کند.

فرناز رواخواه مربی ۳۷ ساله اصفهانی، مربی سابق تیم ملی رده‌های پایه کاتا (انفرادی، تیمی)، جزو معدود مربیانی که شاگردانش در عرصه‌های جهانی خوش درخشیدند کسی است که با او به گفت‌وگو پرداختیم:

این اولین تاریخ سازی شاگردانم نبود

فرناز رواخواه درباره سوابق خود و شاگردانش خاطر نشان کرد: کسب مدال نقره احمدیان اولین تاریخ سازی شاگردانم نبود، چرا که پیش از این شاهد کسب اولین مدال کاتای تیمی ایران در مسابقات قهرمانی جوانان جهان اسپانیا توسط دیگر شاگردانم یگانه شهپری، گلناز شاه زیدی و عرفانه مساح بودیم.

ترجیح می دهم مربی باشم تا داور

مربی مطرح اصفهانی درخصوص فعالیت ورزشی خود افزود: در بخش کاتا و کومیته مراتب و درجات تکمیلی داوری را گذرانده‌ام اما همیشه ترجیحم این بوده  که مربی باشم، آموزش بدهم و در کنار شاگردانم تمام وقت روی این مسئله تمرکز کنم و تاکنون در بعد مربیگری، نتایج دلخواه را به دست آورده‌ام .

هیچ گاه اجازه ندادم شاگردانم بدون حضور من در مسابقه‌ شرکت کنند

در طی ۱۱ سال مربی‌گری به صورت حرفه‌ای و متمرکز از مسابقات استانی تا لیگ‌های کشوری و میادین بین‌المللی، آسیایی و … همیشه در کنار شاگردانم حضور داشتم و هیچ‌گاه اجازه ندادم بدون من پا به میدان رقابت‌ها بگذارند.

در شرایط مسابقه تمام حمایت‌های لازم من جمله انتخاب کاتا، آنالیز حریفان، کنترل استرس، تقویت روحیه و … از جانب من برای شاگردانم انجام می‌شود. معتقدم حضور من به عنوان مربی می‌تواند تا ۵۰ درصد عملکرد بازیکنم را ارتقا دهد.

تنها رقابتی که به دلیل محدودیت و شرایط فدراسیون کاراته نتوانستم در کنار شاگردانم باشم مسابقات تنه ریف اسپانیا بود هرچند تمام تلاش خود را کردم و حتی به صورت تلفنی و مجازی تمام وقت با بازیکنانم در ارتباط بودم.

شب قبل از مسابقه انتخاب کاتا صورت گرفت و تمام نکات مورد نیاز را یادآور شدم اما در روز مسابقه این مربی تیم ملی بود که در غیاب من تصمیم نهایی را ی گرفت. به صورت کلی اعتقاد دارم که حضور من می‌توانست مدال خوش رنگ‌تری را برای ایران به ارمغان بیاورد

من و شاگردانم مثل یک خانواده‌ایم

فرناز رواخواه معتقد است ورزش فقط ۵۰ درصد فرایند قهرمان‌پروری را شکل می‌دهد. او می‌گوید اغلب شاگردان من از سنین پایین وارد کلاس‌های کاراته شدند و من در کنار رشد جسمانی، به رشد همه جانبه آنها نیز توجه ویژه‌ای داشتم.

 تأثیر گذاری و نظرات من در هر مسئله‌ای از تحصیل تا موضوعات شخصی برای آن‌ها به مثابه تأثیر گذاری افراد نزدیک خانواده آنهاست و همیشه در زمینه‌های مختلف با من مشورت و من را در تصمیم گیری‌های خود شریک می‌کنند.

رواخواه در پاسخ به آخرین سؤال  که “تمرینات شما به چه نحو جلو می‌رود و هدف بعدی شما در زمینه ورزشی چیست؟” گفت: ما ۶ روز در هفته و روزی ۳ ساعت تمرین کاراته و ۴ ساعت در هفته تمرین بدنسازی داریم.

او ادامه داد: این روند تمرینی حدود ۲ سالی هست که ادامه دارد. یکی از اهداف کوتاه مدت ما عملکرد مطلوب در رقابت‌های انتخابی تیم ملی رده‌های پایه است که در ۱۷-۲۰ مهر ماه سال جاری برای اعزام به مسابقات آسیایی قزاقستان برگزار خواهد شد. من برای تمامی ورزشکاران ایرانی آرزوی موفقیت می‌کنم.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=68658

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.