2
آنجه احتمالاً درباره سوپرلیگ کاراته نمی‌دانید

وضعیت فاجعه‌بار مبالغ قرارداد در کاراته زنان

  • کد خبر : 86297
  • 13 مهر 1401 - 11:45
وضعیت فاجعه‌بار مبالغ قرارداد در کاراته زنان
در آستانه فصل جدید سوپرلیگ کاراته زنان، نگاهی به وضعیت قرارداد کاراته کاها نشان می‌دهد ارقام قرارداد وضعیتی بغرنج دارد.

حامد اسماعیلی – پایگاه خبری تحلیلی “دختران قهرمان: فصل جدید سوپرلیگ کاراته زنان به زودی آغاز خواهد شد اما نگاهی به وضعیت قراردادها حاکی از ناچیز بودن این مبالغ دارد.

در شرایطی که کاراته یکی از رشته‌های مدال‌آور ورزش ایران است و دختران کاراته کا اغلب در موفقیت‌های ملی ورزش ایران در صحنه آسیایی و جهانی و بازی‌های آسیایی سهم دارند اما ارقام قرارداد این قشر در شان آن‌ها نیست.

این موضوع به حدی آزاردهنده بوده که برخی از ملی پوشان خوشنام طی فصول گذشته تصمیم گرفته‌اند اصلاً در سوپرلیگ شرکت نداشته باشند تا این که بخواهند با رقم ناچیزی در لیگ مسابقه دهند.

ارقام عجیب و ناچیز در کاراته بانوان

نگاهی به ارقام قرارداد در آخرین دوره سوپرلیگ در سال ۹۹ حاکی از مبالغ قرارداد زیر ۱۰ میلیون تومان داشته است و امسال در سوپرلیگ ۱۴۰۱ هیچ کاراته کایی بیش از 25 میلیون تومان قرارداد ندارد.

در میان چهره‌های برجسته کاراته دختران، اغلب مبالغ قرارداد عددی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون را نشان می‌دهد و در میان کاتاروها اوضاع فاجعه‌بارتر هم هست.

سهم تیم اول کاتای دختران در بخش تیمی رقمی زیر ۲۰ میلیون تومان است که بین ۳ نفر تقسیم می‌شود و رقم قرارداد فاطمه صادقی کاتاروی اول ایران زیر ۲۰ میلیون تومان است.

این در حالی است که یک دختر کاراته کا برای بقا در اوج باید هر روز تمرین کند و تمرین هر روزه به معنای هزینه هر روزه برای تمرین، تغذیه و مداوای آسیب است.

مورد تیم کاراته دانشگاه آزاد

از سوی دیگر دختران کاراته کا به طور عمده هیچ منبع درآمد مشخصی جز قرارداد سوپرلیگ ندارند و در این شرایط سؤال بزرگ این است که برای یک دختر کاراته کا که به سطح اول این رشته رسیده یا در مسیر رسیدن به آن قرار دارد چه تضمینی برای پوشش هزینه‌های جاری و کسب درآمدی مکفی وجود دارد؟

قدرتمندترین و باثبات‌ترین تیم حاضر در سوپرلیگ کاراته، تیم دانشگاه آزاد است که رقمی بسیار پایین و تأسف آور به بهترین‌های کاراته ایران پرداخت می‌کند و بازیکنان مجبور به پذیرش پیشنهاد این تیم هستند.

دلیل اجبار به پذیرش این است که در تیم‌های دیگر حتی همین رقم ناچیز هم وجود ندارد از سوی دیگر کاراته کاها با پذیرش پیشنهاد قرارداد پایین دانشگاه آزاد تنها به تخفیف شهریه این دانشگاه در صورت ادامه تحصیل در آن دلخوش هستند.

در فصل جدید، حضور تیم مس رفسنجان کمی مبالغ قرارداد را بالا برده اما سؤال این است که چرا در برخی از رشته‌های غیرمدال آور باید مبالغ قرارداد بالاتر از رشته‌هایی باشد که اعتبار ورزش ایران هستند؟

کاراته کاها از پینگ پنگ بازان هم دستمزد کمتری دارند

در لیگ تنیس روی میز زنان، ملی پوشان رقم قراردادی در حدود ۸۰ میلیون تومان دارند که بیش از ۳ یا ۴ برابر ملی پوشان کاراته است.

ارقام قرارداد کاراته کاهای دختر ایران از تمام همتایانشان در لیگ های رشته های توپی و حتی تیراندازی کمتر است.

راه حل برای رفع این چالش بزرگ، سلسله اقداماتی است که متولی کاراته باید در حوزه جذب حامیان به این رشته انجام دهد. این جذب از طریق ایجاد کمیته‌ای ویژه برای مذاکره و مجاب کردن به حضور در سطح عالی کاراته ایران و در بخش دیگر، در زمینه نشان دادن جذابیت‌های کاراته و ایجاد جلوه‌های بصری است.

به خاطر داشته باشیم بهبود فضا برای منافع آینده دختران کاراته کا از یک طرف سبب جذب بیشتر و از سوی دیگر موجب ایجاد انگیزه و بقای قهرمانان در این رشته خواهد بود و در غیر این صورت، لیگی که گردش مالی پایینی دارد ارزش خود را از دست خواهد داد.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=86297

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. سلام ببخشید چرا روی سایت خبر مدال آوری خانم افسانه و کاتاتیمی کاراته وان سری آ ترکیه رو نگذاشتید؟
    اگه گذاشته اید قبلا لطفا لینکش را به من بگید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.