5
نگاهی به برنامه وزارت ورزش در حوزه زنان

بازی‌های جام نوروزگاه، پروژه موفق یا شکست‌خورده؟

  • کد خبر : 89973
  • 25 اسفند 1401 - 13:58
بازی‌های جام نوروزگاه، پروژه موفق یا شکست‌خورده؟
مسابقات بین‌المللی نوروزگاه ویژه بانوان در اواخر سال ۱۴۰۱ بخشی از اخبار ورزش کشور را به خود اختصاص داد اما آیا این رویداد موفق عمل کرد؟

به گزارش افرا ورزش، تا پیش از تحولات اجتماعی در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ در مورد برگزاری رویدادی به نام مسابقات نوروزگاه خبری منتشر نشده بود اما این رویداد در آذر ۱۴۰۱ وارد تقویم فعالیت‌های سال شد.

ششم آذر ماه بود که خروجی وزارت ورزش و جوانان در خبری از قول مریم کاظمی پور معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان از برگزاری رویدادی به نام نوروزگاه به میزبانی شهرداری مشهد خبر داد.

دوم بهمن ماه همین خروجی در مطلب دیگری از قول رضا شجیع معاون منطقه آزاد کیش از برگزاری قطعی بازی های بین المللی و فرهنگی ورزشی «نوروزگاه» در جزیره کیش در روزهای ۱۹ لغایت ۲۴ اسفندماه خبر داد.

با این حال کاظمی پور بعدها در نشست خبری این مسابقات اعلام کرد “از دی ماه ۱۴۰۰ مقرر شده معاونت ورزش بانوان درخصوص اجرایی شدن یک رویداد بین‌المللی با ظرفیت ورزش بانوان یک رویداد را برنامه‌ریزی کند.”

او البته این را هم عنوان کرده بود که “رویداد نوروزگاه محک خوبی برای ورزشکاران اعزامی به بازی‌های هانگژو خواهد بود”. بعید است او امروز با گفته خود در اوایل زمستان موافق باشد.

کاظمی پور درباره این رویداد گفته :

در نوروز بخش مهمی از طراوت و شادابی طبیعت را داریم ، ما هم خواستیم آن‌چه باعث بالندگی زن و نشاط می‌شود را با این شکل موضوعی رقم بزنیم.

 رویداد نوروزگاه ثبت جهانی یونسکو شده و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری متولی این رویداد است. مراکزی در ایران رسالت فرهنگی در معرفی نوروز را برعهده دارند.

وزارت ورزش و جوانان گفته است این رقابت‌ها در ۹ رشته کبدی، جودو، سوارکاری، دوومیدانی، وزنه برداری، کاراته، فوتسال، شمشیربازی و چوگان با حضور ۳۷۸ ورزشکار خارجی و ۱۹۲ ورزشکار ایرانی برگزار شده است.

یک نظریه در مورد برگزاری مسابقات بین‌المللی نوروزگاه ویژه زنان این است که این رویداد به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و حمایت دولت در پی حوادث اجتماعی پاییز ۱۴۰۱ برگزار شده است تا روی موضوع زنان متمرکز شود.

پس از مطرح شدن شعار زن زندگی آزادی در جریان اعتراضات پاییز، حاکمیت قصد داشت بر نگاه مثبت جمهوری اسلامی به مقوله زنان و کرامت بخشی بر آن‌ها تاکید کند و به همین منظور برگزاری یک رویداد بین‌المللی را در دستور کار قرار داد.

آیا مسابقات نوروزگاه پروژه موفقی بود؟

بر اساس ملاک‌هایی که از یک رویداد ورزشی بین‌المللی موفق نظیر تعداد و اعتبار ورزشکاران و تیم‌های شرکت‌کننده و جایگاه عمومی تورنمنت در صحنه داخلی و بین المللی وجود دارد، نمی‌توان در مورد مسابقات نوروزگاه با دید مثبتی نگریست.

مسابقات نوروزگاه در برخی از رشته‌ها با حداقل ورزشکار خارجی و در سطوحی بسیار پایین برگزار شد به طوری که حتی نتوانست فرصت یک محک نیمه جدی را برای ورزشکاران فراهم کند.

برای مثال، رویداد نوروزگاه در کاراته، کمکی به کاراته زنان ایران نکرد، در سوارکاری تعداد انگشت‌شماری سوارکار در رده‌های سنی پایه به ایران آمدند و در فوتسال، این رویداد با حضور ۳ تیم برگزار شد که ۲ تیم آن ایرانی بودند و تیم سوم، روسیه بود!

به استثنای یکی دو رشته که تعداد ورزشکاران خارجی آن قابل‌قبول به نظر می‌رسد، جام نوروزگاه برای سایر رشته‌ها و تیم‌ها، فضایی برای یک فستیوال بود تا رویدادی بزرگ و قابل توجه.

همچنین یک نکته نباید فراموش شود : کمیت حضور ورزشکاران (بدون در نظر گرفتن کیفیت) فقط هزینه برگزاری را بالا می برد اما خروجی خاصی ندارد. برای مثال رقابت دوومیدانی کاران ایرانی با نمایندگان عراق و ارمنستان کمکی به رشد دوومیدانی زنان ایران نمی کند.

تجربه نوروزگاه به چه کار می‌آید؟

برنامه‌ریزی برای برگزاری دومین دوره این مسابقات در آینده، از همین حالا ضروری است به طوری که بتوان در رشته‌های محدودتر، تیم‌های بیشتر و ورزشکاران شاخص‌تری را به ایران آورد.

به طور کلی، اگر هدف از برگزاری مسابقات بین‌المللی نوروزگاه، کمک به رشد و پیشرفت دختران ایرانی است این مسابقات باید در سطحی برگزار شود که حداقل بخشی از این هدف را تأمین کند.

حتی ورزشکاران حاضر در این مسابقات نیز، جام نوروزگاه را رویدادی دستگرمی تلقی کردند و بعید است در آینده افتخار فراوانی برای مدالی که از این مسابقات کسب کرده‌اند قائل باشند.

دستاورد مسابقات بین‌المللی نوروزگاه برای برگزارکنندگان، شناسایی نقاط ضعف و درک این است که یک رویداد زمانی اعتبار کسب می‌کند که بتواند برای شرکت‌کنندگانش جاذبه داشته باشد و ایجاد این جاذبه، برنامه و رایزنی‌های طولانی نیاز دارد.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=89973

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.