6
چرا دختران دیگر حق ورود به استادیوم در بازی‌های لیگ برتر را ندارند؟

یک صندلی در استادیوم حق ماست

  • کد خبر : 90275
  • 20 فروردین 1402 - 18:21
یک صندلی در استادیوم حق ماست
چرا دختران دیگر حق ورود به استادیوم در بازی‌های لیگ برتر را ندارند؟ سوالی که هنوز در فوتبال ایران بی‌پاسخ باقی مانده است.

یگانه عصاری – افرا ورزش: اگرچه شهریورماه سال گذشته نقطه عطفی در تاریخ فوتبال ایران بود و دختران ایرانی، هرچند اندک توانستند استادیوم آزادی و بازی‌های فوتبال را از نزدیک ببینند، اما این مسئله انگار دوباره تبدیل به معضلی جدی در فدراسیون شده است و خبری از حضور دختران در استادیوم نیست. اگرچه بازی‌‌های لیگ برتر حالا با حضور تماشاگران برگزار می‌شود، خبری از حاد بودن کرونا نیست و هوا هم آلوده نیست!

این در حالی است که تعداد اندکی از هواداران خانم در بازی تیم ملی با کنیا و روسیه موفق  به حضور در استادیوم شده بودند و البته چند هفته قبل از آن تنها خانم‌های روسی برای بازی سپاهان و زنیت در استادیوم حضور داشتند و خبری از دختران ایران نبود!

حضور زنان در ورزشگاه

محدودیت برقرار است!

سال گذشته و پیش از آنکه زنان بتوانند برای تماشای بازی‌های لیگ به ورزشگاه بروند، حضورشان برای تماشای بازی‌های تیم ملی، تبدیل به یک اصل شده بود. با استناد به همین بخش فیفا پیش از شروع بازی‌های لیگ برتر با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال، خواست تا این بار مقدمات حضور زنان در بازی‌های لیگ هم فراهم شود. اتفاقی که افتاد. دختران با شوق به آزادی رسیدند و آب از آب تکان نخورد.

این شادی البته ادامه‌دار نبود و چندی بعد به بهانه کرونا و آلودگی شدید هوا ورود آقایان هم به استادیوم ممنوع شد! بااین‌حال اکنون برای حضور مردها در استادیوم و تماشای بازی‌ها لیگ برتر مشکلی وجود ندارد؛ اما محدودیت‌های حضور دختران دوباره برقرار شده و البته از بهمن‌ماه سال گذشته با حضور دختران روس در استادیوم دوباره فاجعه به وجود آمد.

حضور زنان در ورزشگاه

دختران روس آمدند، دختران ایران نه!

 بهمن‌ماه سال گذشته بود که با فاجعه فدراسیون فوتبال و باشگاه سپاهان، یکی از خبرسازترین اتفاق‌های ممکن رخ داد. بازی زنیت روسیه و سپاهان ایران برگزار شد و در شرایطی که بازی‌های لیگ برتر ایران همچنان با حضور ۳۰ درصد از گنجایش ورزشگاه برگزار می‌شد، این دیدار یکباره با گنجایش حداکثری و با حضور هواداران زن زنیت برگزار شد! تصاویر منتشرشده از ورزشگاه محل بازی نشان داد که هواداران زن باشگاه زنیت بدون هیچ‌گونه محدودیتی بازی را از نزدیک تماشا کردند؛ اما مسئولان باشگاه سپاهان حاضر به راه‌دادن تماشاگران زن سپاهان نشدند.

همین موضوع با اعتراض گسترده آنها در فضای مجازی همراه شد. تعدادی از آنها با راه‌اندازی کارزاری و با به دست‌گرفتن پلاکاردهایی که رویش عباراتی مانند «یک صندلی در نقش جهان حق من است» به رفتار مسئولان باشگاه سپاهان اعتراض کردند. البته دقیق مشخص نشد چه ساختار و سازوکاری در ورزشگاه‌های ایران پیاده شده که برای تماشاگران زن ایران نامناسب و برای تماشاگران روسی مناسب است!

حضور زنان در ورزشگاه

بازی‌های ملی ایرادی ندارد؟

صدور مجوز ورود بانوان روس به ورزشگاه نقش جهان ثابت کرد که دختران ایرانی هم می‌توانند به‌راحتی و در امنیت کامل راهی استادیوم‌ها شده و همچون معدود بازی‌هایی که قبلاً برگزار شد، بازی‌ها نیز کاملاً عادی و بدون هیچ مشکلی برگزار شود. اتفاقی که در بازی‌های ملی هم افتاد و با نظر شورای تأمین خانم‌ها موفق به تماشای بازی تیم ملی ایران با کنیا و روسیه شدند و هیچ اتفاق عجیبی هم رخ نداد. اگرچه با توجه به ساخت‌وسازی که در بخش‌هایی از ورزشگاه در حال انجام بود، گنجایش این حضور محدود شد!

سؤال اما این است که آیا فقط در بازی‌های ملی و به سبب وجود خارجی‌ها در ایران، مجوز حضور دختران صادر می‌شود؟ و نکته مهم‌تر این است که این ممنوعیت اگرچه تا به الان شامل رقابت‌های باشگاهی شده، ولی این نگرانی وجود دارد که دوباره دامن تیم ملی را هم بگیرد و  عجالتاً همه چیز سفارشی باشد! اگرچه فدراسیون فوتبال ایران و البته دولت به فیفا قول داده‌اند هر بار که تیم ملی ایران میزبان یک مسابقه باشد، علاوه بر مردان، اجازه حضور تماشاگران زن در ورزشگاه را هم بدهند!

حضور زنان در ورزشگاه

یک صندلی در استادیوم حق ماست

اگرچه مهدی تاج در جایگاه رییس فدراسیون فوتبال بارها اعلام کرد که هیچ مشکلی برای ورود بانوان به استادیوم وجود ندارد؛ اما این ادعا همچنان در همان مرحله حرف و مصاحبه باقی مانده و هنوز خبری از حضور بانوان در ورزشگاه‌ها نیست و البته هیچ یک از مسئولان فدراسیون نیز حاضر به پاسخگویی درباره چرایی این مسئله نیستند و سیاست یک بام و دو هوای آنها هنوز برقرار است.

چنین ممنوعیتی در شرایطی گریبان زنان علاقه‌مند به فوتبال در ایران را گرفته است که آن‌ها چند هفته ابتدایی از لیگ برتر، می‌توانستند بازی‌های استقلال و پرسپولیس را از نزدیک تماشا کنند؛ اما با حضور مجدد آقایان در بازی‌های لیگ برتر هنوز خبری از دختران و صدای تشویق آنها در آزادی به گوش نمی‌رسد. این اتفاق در حالی است مسئولان فیفا تأکید داشتند که بهانه‌ای را برای عدم ورود زنان به ورزشگاه برای بازی‌های ملی نخواهند پذیرفت و انتظار دارند که این رویه در بازی‌های لیگ هم به یک عادت تبدیل شود. مسئله‌ای که به نظر آنها بسیار ابتدایی به نظر می‌رسد؛ اما احتمالا آرزوی برخی از دختران ایران است.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=90275

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. خب برید بازی های لیگ زنان رو ببینید.مگه به برابری اعتقاد ندارید؟پس این همه زور زدنتون برای دیدن بازی مردها واسه چیه؟زنها هم همون فوتبال رو بازی می کنن

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.