5
همه چیز درباره رقابت دو صد متر جهان

فصیحی در بوداپست، فرصت رقابت با بزرگان

  • کد خبر : 92967
  • 29 مرداد 1402 - 9:01
فصیحی در بوداپست، فرصت رقابت با بزرگان
 فرزانه فصیحی دونده سرعت ایران و تنها نماینده دوومیدانی زنان ایران در مسابقات قهرمانی جهان، ظهر امروز یکشنبه در بوداپست رقابت می‌کند.

به گزارش افرا ورزش، مسابقات دوومیدانی قهرمانی مردان و زنان جهان از شنبه ۲۸ مرداد در بوداپست مجارستان آغاز شد و در روز دوم خود شاهد حضور فرزانه فصیحی خواهد بود.

تنها دختر ایرانی حاضر در این مسابقات ظهر امروز از ساعت تقریبی ۱۳:۴۰ به وقت تهران و ۱۲:۱۰ به وقت محلی در دور مقدماتی ماده صد متر مسابقه می‌دهد.

مسابقات صد متر در هفت گروه یا هیت ۸ نفره برگزار می‌شود و سه نفر برتر هر هیت به همراه سه نفر از مجموع شرکت‌کنندگان رده‌های چهارم تا ششم همه گروه‌ها که رکورد بهتری نسبت به رقبای خود داشته باشند به نیمه‌نهایی می‌رسند.

فصیحی در گروه اول، رقبای سختی در پیش رو دارد. دونده اصفهانی با رکورد شخصی ۱۱٫۳۹ قدم به بوداپست گذاشته و رنک جهانی ۶۹ را در اختیار دارد حال آن که جمعی از رقبای او، وضعیت رکوردی بهتری دارند.

شاخص‌ترین رقیب فرزانه، جولین آلفرد از سنت لوسیا است که با رکورد ۱۰٫۸۳ و رنک پنجم جهان در این گروه مسابقه می‌دهد و قابل پیش‌بینی است که نفر اول این گروه شود.

جولین آلفرد، نفر پنجم رنکینگ جهان و رقیب فصیحی در دور مقدماتی

دریل نیتا از بریتانیا دیگر رقیب خوش‌نام فصیحی است. او کسی بود که توانست به فینال صد متر المپیک راه پیدا کند گرچه در فینال هشتم شد.

همچنین جینا باس از گامبیا، آنجلا گابریلا تنوریو از اکوادور، جرالدین فری از سوییس و دلفین انکاسا از بلژیک دیگر رقبای فصیحی هستند که در هیت دوم وضعیت رکوردی بهتری نسبت به دختر ایرانی در اختیار دارند.

زارینا ساپونگ از نامیبیا تنها دونده این گروه است که رکورد شخصی او با ۱۲٫۹۸ ثانیه پایین‌تر از فصیحی است.

در این شرایط و رقابت دشوار بین ۵۶ دونده در ۷ گروه و رکوردهای موجود، انتظار چندانی از فرزانه فصیحی برای صعود از گروه و رسیدن به نیمه‌نهایی وجود ندارد.

واقعیت این است که رقابت با برترین‌های جهان و حضور در چنین رویداد بزرگی، می‌تواند یک افتخار برای فرزانه و سرآغاز امید برای سایر دختران دوومیدانی کار ایران باشد.

 برترین‌های دو صد متر زنان جهان چه کسانی هستند؟

شریکا جکسون، دونده جاماییکایی در آخرین رده‌بندی فدراسیون جهانی دوومیدانی با زمان ۱۰٫۶۵ ثانیه و امتیاز ۱۲۷۷ نفر اول دو سرعت زنان جهان است. او ۲۹ سال دارد و شانس طلا در بوداپست است.

شریکا جکسون در بوداپست قادر به کسب طلا خواهد بود؟

نفر دوم رنکینگ، شاکاری ریچاردسون آمریکایی است. این دونده ۲۳ ساله با رکورد ۱۰٫۷۱ در این جایگاه قرار گرفته. ماری ژوزه تالو از ساحل عاج با رکورد ۱۰٫۷۵، شلی آن فریزر پرایس دونده خوشنام جاماییکایی با زمان ۱۰٫۸۲ و جولین آلفرد از سنت لوسیا با ۱۰٫۸۳ ثانیه در رده‌های بعدی ایستاده‌اند.

در ادامه این فهرست نام دینا آشر اسمیت بریتانیایی و چهار آمریکایی به نام‌های آلیا هوبس، تاماری دیویس، شانتی جکسون و بریتنی براون به چشم می‌خورد.

غایب بزرگ، قهرمان المپیک

الن تامپسون هرا قهرمان دو صد متر المپیک توکیو، شاخص‌ترین غایب این مسابقات است. دونده جاماییکایی درگیر یک مصدومیت طولانی بوده است.

تامپسون به‌تازگی توانسته به میادین بازگردد و در یک مسابقه پرفشار شرکت کرده اما این به معنای حضورش در بوداپست نبود. به نظر می‌رسد حتی اگر تامپسون هرا می‌توانست در بوداپست رقابت کند شانس زیادی برای مدال گرفتن نداشت.

الن تامپسون، غایب در بوداپست و امیدوار به پاریس

با وجود این که الن تامپسون هرا در فینال صد متر المپیک زمان ۱۰٫۶۱ ثانیه را ثبت کرد اما حد نصاب اخیر او پس از بازگشت از مصدومیت ۱۱٫۲۴ ثانیه بود.

این رکورد البته برای تامپسون ناامیدکننده نبود. او بابت این که توانسته دوباره در یک مسابقه بدود خوشحال بود و به رکوردش اهمیتی نداد. این جاماییکایی در بوداپست غایب است اما احتمالاً بار دیگر، او را آماده در المپیک پاریس خواهیم دید.

فرزانه فصیحی تنها آسیایی بوداپست نیست

در حالی که قدرت در دوومیدانی زنان جهان در اختیار دوندگان آمریکای شمالی و حوزه دریای کارائیب است، در قاره آسیا قهرمانان معدودی شانس حضور در مسابقات قهرمانی جهان را به دست می‌آورند.

فرزانه فصیحی تنها دونده قاره آسیا نیست. پنج دونده سرعت دیگر نیز در این مسابقات حضور دارند که البته بعید است هیچ‌یک از آن‌ها بتوانند از دور گروهی بالا بروند. این نفرات از این قرار هستند:

ورونیکا شانتی پریرا از سنگاپور در هیت ۲ با رکورد ۱۱٫۲۰
سیلینا فاآفای از لائوس در هیت ۳ با رکورد ۱۲٫۳۱
موداوی الشماری از کویت در هیت ۳ با رکورد ۱۱٫۵۲
یارا احمد ابوالجدایل از عربستان در هیت ۷ با رکورد ۱۳٫۲۶
آریسا کیمیشیما از ژاپن در هیت ۷ با رکورد ۱۱٫۳۶

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=92967

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.