15
پایان کار در کاراته قهرمانی آسیا با نقره مبینا حیدری و کاتای تیمی بانوان

نگاهی بر عملکرد کاراته بانوان در مسابقات قهرمانی آسیا قزاقستان

  • کد خبر : 74542
  • 01 دی 1400 - 15:47
نگاهی بر عملکرد کاراته بانوان در مسابقات قهرمانی آسیا قزاقستان
با مدال نقره مبینا حیدری و برنز کاتای تیمی بانوان، پرونده پنجمین و آخرین روز مسابقات کاراته قهرمانی آسیا ۲۰۲۱ در قزاقستان بسته شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی “دختران قهرمان” رقابت های قهرمانی اسیا کاراته ۲۰۲۱ سرانجام به پایان رسید و دختران کاراته کای ایران بخشی از مدال های کاروان پرتعداد ایران در قزاقستان را صاحب شدند.

حضور ایران در مسابقات کاراته قهرمانی آسیا حاشیه کم نداشت. از انتخابی های هفت خوان رستمی‌اش تا جا ماندن هنگامه بی غم، از استقبال کم کشورهای آسیایی تا برگزار نشدن رقابت های کاتای تیمی جوانان و وزن منفی ۵۰ امید.

از غیبت ژاپن – صاحب کاراته – در مسابقات رده های پایه، استوری “هیس” دار مربیان کومیته جوانان تا عدم اعزام نمایندگان شایسته ای چون زینب جعفرنژاد، ملیکا سلطانی، تینا فتاحی و یکتا داوری.

از ناکامی عجیب و ناباورنه کومیته انفرادی بزرگسالان با سارا بهمنیار تا حفظ امید به کاراته کاهای آینده داری چون مبینا حیدری و لیلا برجعلی و دختران تیم های نوجوانان و جوانان.

روز اول ، ۳ طلای عزتی، جهانشاهی و سعید آبادی

در نخستین روز این رقابت ها از ۵ نماینده دختران، ۳ کاراته کا صاحب مدال شدند که هر سه طلایی کاروان ایران بودند.

اولین طلا از آن ساجده جهانشاهی نماینده کاتا انفرادی نوجوانان شد. او توانست پس از صدر نشینی در گروه خود به فینال رقابت ها برسد، در فینال برابر نماینده ای از کشور میزبان به پیروزی رسید تا صاحب مدال طلا شود.

ملیکا عزتی نماینده کاتا انفرادی جوانان کشورمان که پیش تر درباره او مفصل گفته ایم و او را نابغه کاتای رده های پایه عنوان دادیم توانست پس از صعود به فینال و شکست حریفی از تایلند طلای اسیا را به رزومه خود اضافه کند.

سومین طلا به “فاطمه زهرا سعیدآبادی” تعلق داشت. نامش را به خاطر بسپارید چرا که نام او را در آینده بسیار خواهید شنید. او توانست پس از سه دور رقابت با کشور های اردن، اندونزی و قرقیزستان روی سکوی قهرمانی بایستد.

اما دو نماینده کومیته نوجوانان کشورمان که به مدال نرسیدند: رومینا خادمی و مائده زارعی.

نماینده وزن ۴۷_ که در اولین دور مغلوب نماینده میزبان شد برای برنز فقط نیاز به یک برد داشت اما برابر کومیته‌‌کای اردنی شکست خورد تا نتواند از فرصت کسب مدال به درستی استفاده کند.

مائده زارعی در وزن ۵۴+ با شکست برابر کاراته کاران قرقیزستان و اردن از کسب مدال باز ماند.

روز دوم : روز خوش حدیث جمال

در روز دوم رقابت های قهرمانی آسیا ۵ نماینده دختر کاروان تیم ملی به روی تاتامی رفتند که حاصلش ۳ طلا، یک نقره و یک برنز بود.

حدیث جمال؛ کاتارو رده امید پس از صدر نشینی در گروه خود ‌به فینال رسید و در فینال میزبان را مغلوب کرد تا طلای آسیایی خود را در ۲۰۲۱ هم حفظ کند.

فاطمه بداق و سارینا فتحی؛ هر دو از یک دیار که هر دو قهرمان شدند. یکی در منفی ۵۹ و دیگری در مثبت این وزن. هر دو در اولین دیدار مقابل قرقیزستان به پیروزی رسیدند.

فتحی در دور دوم اردن را شکست داد و به فینال راه یافت و در نهایت او قهرمان شد و کاراته کای امارات روی سکوی دوم قرار گرفت.

بداق به ترتیب کامبوج، هنگ کنگ و قزاقستان را نیز با اقتدار شکست داد تا طلا را تصاحب کند. ستایش نادری نماینده وزن ۵۳_ با دو پیروزی و یک شکست در جایگاه دوم ایستاد.

یلدا نقی بیرانوند پس از دو شکست در دیدار اول و‌ دوم راهی دیدار رده بندی شد. با پیروزی در این دیدار توانست مدال برنز این رقابت ها را کسب کند.

روز سوم، روز امید های کومیته ایران

در روز سوم رقابت ها ۳ نماینده رده امید بر روی تاتامی رفتند. رقابت های وزن منفی ۵۰ این رده به دلیل به حداقل نرسیدن تعداد شرکت کنندگان برگزار نشد و در نتیجه زینب جعفر نژاد به آلماتی نرفت.

در وزن منفی ۶۸ روادید هنگامه بی غم صادر نشد تا مبینا حیدری که عضو تیم بزرگسالان بود بناچار جایگزین او در این وزن شود.

در وزن ۶۱_ آتوسا گلشاد نژاد پس از سه پیروزی برابر حریفانی از فیلیپین، هنگ کنگ و قزاقستان صاحب مدال طلای کاراته قهرمانی اسیا شد.

مبینا حیدری در وزن ۶۸_ در دیدار اول فلسطین را مغلوب خود کرد. نماینده قزاقستان هم از او شکست خود تا در فینال پس از پیروزی دو بر صفر برابر امارات طلای آسیای ۲۰۲۱ را در رزومه خود جا دهد.

آیدا خوشبختی نماینده وزن مثبت ۶۸ با یک‌ برد و یک باخت در جایگاه دوم ایستاد.

زهرا بنیانی دور اول با اقتدار میزبان را از پیش روی خود برداشت. دور دوم مغلوب نماینده ویتنام شد و برای کسب مدال برنز وزن ۵۵_ راهی دیدار رده بندی شد. امارات را شکست داد تا برنز را ازان خود کند.

روز چهارم و پنجم، شکست های ناباورانه قهرمانان ایران

فاطمه صادقی نماینده کاتا انفرادی بزرگسالان با وجود انتظارات به فینال نرسید. او راهی رده بندی شد اما آنجا هم نتیجه نگرفت و مغلوب نماینده فیلیپین شد تا بدون مدال از رقابت های آسیایی به ایران بازگردد.

سارا بهمنیار المپین ۲۰۲۰ توکیو، در رقابت های آسیایی حتی از کسب مدال برنز هم باز ماند. او در دیدار دوم ۷ بر ۵ مقابل میزبان شکست خورد، در دیدار رده بندی ۸ بر ۴ نتیجه را به چین واگذار کرد و از دور رقابت ها حذف شد.

کومیته تیمی بانوان با ترکیب رزیتا علیپور ، مبینا حیدری ، طراوت خاکسار ، فاطمه سعادتی، معصومه محسنیان در دیدار اول مقابل تیم مالزی ۲ بر ۰ به پیروزی رسید.

تیم ملی کاراته زنان ایران در دیدار دوم ۲ بر صفر نتیجه را به ویتنام واگذار کرد و راهی دیدار رده بندی شد اما با شکست ۲ بر صفر برابر تیم قزاقستان مدال برنز را از دست دادند.

مدال برنز سهم کاتای تیمی زنان شد

کاتا تیمی بزرگسالان با ترکیب نجمه قاضی زاده، الناز تقی پور و شادی جعفری زاده پس از قرار گرفتن در جایگاه دوم گروه خود به دیدار رده بندی رسیدند و پس از پیروزی برابر قزاقستانِ میزبان به مدال برنز این رقابت ها دست یافتند.

کومیته انفرادی، خوشحال کننده نبود

طراوت خاکسار در وزن ۵۵_ نتیجه دیدار اول را به نماینده ویتنام واگذار کرد. در دیدار رده بندی ۳ بر ۲ قزاقستان را شکست داد و صاحب مدال برنز شد.

رزیتا علیپور در وزن منفی ۶۱ کیلوگرم بزرگسالان، در دیدار اول ۵ بر صفر نتیجه را به نماینده امارات واگذار کرد. در رپه شارژ مقابل ژاپن پیروز میدان شد، سپس به مصاف کومیته کار مالزی رفت و اورا مغلوب خود ساخت تا مدال برنز را بدست آورد.

در سنگین وزن بزرگسالان لیلا برجعلی با قدرت شروع کرد. ۹ بر صفر هند را مغلوب خود ساخت. دور دوم حریف اندونزیایی خود را ۹ بر ۱ درحالیکه تقریبا یک دقیقه از زمان بازی باقی مانده بود شکست داد .

در دیدار سوم اما بدشانسی بر لیلا برجعلی غالب شد و نتوانست از سد نماینده کشور میزبان بگذرد. بدین ترتیب او راهی دیدار رده بندی شد و مدال برنز را با برد ۸ بر صفر مقابل هنگ کنگ بدست آورد.

مبینا حیدری ؛ تنها فینالیست کومیته بزرگسالان

مبینا حیدری که علاوه بر رده سنی امید، نماینده ایران در وزن ۶۸_ بزرگسالان هم بود توانست با پیروزی برابر نمایندگان کشورهای هنگ کنگ، قزاقستان و امارات راهی فینال کاراته بانوان قهرمانی اسیا شود.

او در فینال برابر حریف ژاپنی با نتیجه ۹ بر ۲ مغلوب شد تا آخرین مدال کاروان تیم ملی کاراته بانوان در قزاقستان نقره باشد. حیدری تنها فینالیست کومیته بزرگسالان بود.

ایران تورنمنت را در کومیته انفرادی بزرگسالان بدون طلا به پایان برد در حالی که بزرگترین غایب تیم ملی کاراته بانوان، حمیده عباسعلی بود. مصدومِ توکیو.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=74542

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.