7
به بهانه حضور تیم ملی زنان در فیلیپین 2022

همه چیز درباره جام کنفدراسیون والیبال آسیا

  • کد خبر : 84689
  • 30 مرداد 1401 - 11:26
همه چیز درباره جام کنفدراسیون والیبال آسیا
جام کنفدراسیون والیبال زنان آسیا در فیلیپین از امروز آغاز می شود و ایران در این رویداد حاضر است. اینجا می توانید هر آن چه که درباره این رویداد لازم است بدانید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی “دختران قهرمان” تیم ملی والیبال زنان ایران از دوشنبه ۳۱ مرداد کار خود را در مسابقات جام کنفدراسیون والیبال زنان آسیا آغاز می‌کند.

امسال در دوره ششم این رویداد، ۹ تیم حضور دارند و فیلیپین برای اولین بار میزبان شده است و شهر پاسیگ که تنها هشتصد هزار نفر جمعیت دارد محل تجمع والیبالیست‌های قاره است.

ایران در گروه یک با چین، فیلیپین، کره جنوبی و ویتنام در یک گروه قرار دارد. در گروه دوم که قزاقستان از آن انصراف داد نیز ژاپن، استرالیا، تایلند و چین تایپه حاضر هستند.

پیش‌بینی اولیه این است که از گروه یک، چین و کره جنوبی و از گروه دوم ژاپن و تایلند به نیمه نهایی راه یابند.

بر اساس این پیش‌بینی، قرار گرفتن ایران در جایگاه‌های پنجم یا ششم محتمل و قابل قبول است اما باید دید در میدان، چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

البته جدی گرفته نشدن این مسابقات از سوی قدرت‌های قاره، ممکن است معادلات را تغییر دهد. اطلاعات دریافتی می‌گوید چین، کره جنوبی، فیلیپین و استرالیا با تیم‌های اصلی خود به این مسابقات نمی‌آیند.

علت اتخاذ این تصمیم این است که دیدگاه این کشورها نسبت به ای وی سی کاپ، میدانی برای تجربه‌اندوزی جوان‌ها و محک زدن آنها برای پیوستن به تیم اصلی در مسابقات مهم‌تر است.

با جام کنفدراسیون والیبال آسیا آشنا شوید

کنفدراسیون والیبال آسیا برای توسعه و رشد والیبال در قاره، فقط به برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا بسنده نکرد و تصمیم گرفت اقداماتی انجام دهد تا تیم‌های ملی زنان بیشتر درگیر مسابقه باشند.

این اقدام از نظر کنفدراسیون والیبال آسیا ضروری بود با این حال از سال ۲۰۰۸ که این مسابقات شکل داده شده، هنوز هم کشورهای بسیار کمی در قاره دارای تیم‌های ملی منسجم هستند.

با این مقدمه، تاکید می‌کنیم که مسابقات قهرمانی آسیا یک چیز است و جام کنفدراسیون آسیا یا ای وی سی کاپ یک مقوله دیگر.
کنفدراسیون والیبال آسیا مسابقات قهرمانی را از سال ۱۹۷۵ آغاز کرد و ای وی سی کاپ را از سال ۲۰۰۸

بنا بر این و به‌طور کلی مسابقات قهرمانی آسیا رویداد اصلی قاره است و ای وی سی کاپ رویداد شماره دو محسوب می‌شود.

حضور دختران والیبالیست در فیلیپین، به معنای برگزاری هفتمین دوره مسابقات جام کنفدراسیون آسیا است. آخرین بار در سال ۲۰۱۸، تایلند میزبان بود و پس از لغو مسابقات سال ۲۰۲۰ در تایپه به دلیل کرونا، حالا رقابت پس از چهار سال از سر گرفته می‌شود.

در ۶ دوره قبلی، چین در پنج دوره قهرمان شده و تنها در سال ۲۰۱۲ بود که چینی‌ها فینال را به تایلند باختند. تایلندی که علاوه بر آن قهرمانی، سه بار هم تیم سوم تورنمنت شده است و یک بار هم نایب قهرمان.

خاطره نیمه خوش از سال ۲۰۱۸

در سال ۲۰۱۸ ایران یکی از ۱۰ تیم حاضر در تورنمنت بود. در دور گروهی همه چیز برای ایران عالی پیش رفت. سه پیروزی بر قزاقستان، فیلیپین و استرالیا ایران را صدرنشین کرد.

مشکل زمانی رخ داد که ایران در یک چهارم نهایی به چین برخورد کرد و سه بر صفر باخت. در نتیجه، ایران به جدول رتبه‌های پنجم تا هشتم رفت.

شکست برابر کره جنوبی در این بخش از تورنمنت عجیب نبود اما باخت برابر استرالیایی که در دور گروهی شکستش داده بودیم غیرقابل دفاع بود.

در نتیجه، ایران پس از صدرنشینی در دور گروهی، در نهایت با رتبه هشتم در بین ۱۰ تیم کار را به پایان رساند. نتیجه‌ای که برای هیچ‌کس قابل قبول نبود.

والیبال زنان ایران در ادوار گذشته جام کنفدراسیون آسیا

سال ۲۰۰۸ (اولین دوره): حضور نداشتیم. مسابقات با حضور ۸ تیم در چین برگزار شد.

سال ۲۰۱۰ (دومین دوره): در چین، یکی از ۸ تیم مسابقات بودیم. ۳ بازی د.ر گروهی و ۲ بازی پلی آف را باختیم و آخر شدیم.

سال ۲۰۱۲ (سومین دوره): در قزاقستان، یکی از ۸ تیم حاضر بودیم. همانند دوره قبل، با ۵ بازی و ۵ باخت در انتهای جدول مسابقات قرار گرفتیم.

سال ۲۰۱۴ (چهارمین دوره): در این دوره در چین، هشت تیم حاضر بودند. ایران باز هم بردی به دست نیاورد و با ۵ شکست مثل دو دوره پیش‌تر، هشتم و آخر شد.

سال ۲۰۱۶ (پنجمین دوره): در خاک ویتنام، ایران اولین برد تاریخ خود در این مسابقات را کسب کرد. پس از سه شکست پیاپی در دور گروهی، ایران در پلی آف برابر میزبان ۳ بر یک برنده شد و سپس با شکست برابر چین تایپه در میان ۸ تیم این مسابقه به عنوان ششم رسید.

سال ۲۰۱۸ (ششمین دوره): در تایلند، بهترین نتیجه با ۳ برد در دور گروهی رقم خورد. ایران در پلی آف هر سه بازی خود را باخت و در بین ۱۰ تیم، هشتم شد.

اعضای تیم ایران چه کسانی هستند؟

آیتک سلامت، حانیه محتشمی‌پور، محدثه مشتاقی، شبنم علیخانی، مهسا صابری، مائده برهانی، مهسا کدخدا، فاطمه امینی، پوران زارع، تهمینه درگذنی، نگار هاشمی، الهه پورصالح، ریحانه کریمی و زهرا مغانی ترکیب تیم ملی والیبال زنان ایران را جام کنفدراسیون والیبال آسیا تشکیل می‌دهند.

صدیقه اسلامی به عنوان سرپرست، الساندرا کمپدلی (سرمربی)، فاطمه رشیدی و مهسا آراسته (مربیان)، زینب گیوه (مربی بدنساز)، نرگس عهدنو (فیزیوتراپ)، سوزان چمنی (مترجم) و محمد مخدومی به عنوان آنالیزور، تیم ملی والیبال زنان را همراهی می‌کنند.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=84689

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.