5
نقاط ضعف و قوت فرمت جدید لیگ فوتسال

بررسی سوپرلیگ؛ بالاترین سطح فوتسال باشگاهی

  • کد خبر : 85356
  • 17 شهریور 1401 - 11:28
بررسی سوپرلیگ؛ بالاترین سطح فوتسال باشگاهی
فصل جدید فوتسال زنان ایران، با فرمت جدیدی برگزار خواهد شد و بنابراین، بالاترین سطح فوتسال، در سه سال گذشته، به سه شکل مختلف برگزار شده‌است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی “دختران قهرمان” فصل جدید و برای اولین بار ۸ تیم با عملکرد بهتر در فصل گذشته لیگ برتر، در مسابقاتی به نام سوپرلیگ با هم رقابت خواهند کرد.

۱۲ تیم که شامل تیم‌های فصل گذشته لیگ برتر و تیم‌های صعودکرده از لیگ دسته یک هستند، نیز در لیگ برتر به رقابت می‌پردازند.

بنابراین با توجه به فرمت جدید، بالاترین سطح فوتسال زنان، در سه سال گذشته، به سه شکل مختلف برگزار شده‌است و قهرمان هر سری از رقابت‌ها به شیوه‌ای کاملا متفاوت از سایرین مشخص شده‌است.

فصل گذشته ۱۴ تیم در لیگ برتر حاضر بودند؛ بازیکنان جوان و تازه‌وارد فوتسال می‌توانستند با حضور در باشگاه‌هایی که امکان جذب ستارگان را نداشتند، دیده و بررسی شوند.

باشگاه‌ها می‌توانستند فرصتی برای دیده شدن به بازیکنان نوجوان و آکادمی خود بدهند و فرصتی برای محک زدن نام‌های تازه فوتسال وجود داشت.

از طرفی این ۸ تیم، سطح کیفی تقریبا یکسانی دارند و با ترکیبی از بهترین بازیکنان فوتسال ایران، به رقابت نزدیک با یکدیگر می‌پردازند؛ رقابتی که احتمالا فرصتی برای آزمایش مهره‌های جدید این رشته نخواهد داشت.

۸ تیم حاضر در این مسابقات، باید ۳ بازی با تیم مقابل انجام دهند و در کل ۲۱ بازی انجام می‌شود.

این تعداد بازی میتواند خستگی جسمانی و روانی برای بازیکنان و کادر فنی داشته باشد و از طرفی تیم‌ها را از نظر اقتصادی و مشکلات اسپانسری، در فشار قرار دهد و تیم‌ها باید عمق ترکیب خوبی برای انجام این تعداد بازی در لیگ داشته باشند.

از طرفی، اگر قرار باشد ۱۴ بازی‌ به جای ۲۱ بازی انجام شود، سوپرلیگ در حدود ۴ ماه پایان می‌یافت برای لیگ حرفه‌ای در بالاترین سطح، نقطه ضعفی به شمار می‌رفت.

در سوی دیگر، سوپرلیگ به شکاف طبقاتی بین باشگاه‌های فعال فوتسال نیز دامن می‌زند. جایی که فاصله زیادی بین تیم‌های متمول و تیم‌هایی با توان کمتر مالی به وجود می‌آید.

بهترین نفرات فوتسال در تورنمنتی جدا از سایر باشگاه‌ها به رقابت می‌پردازند، آن هم در حالی که هم لیگ برتر و هم سوپرلیگ، به عنوان سطح بالاتر لیگ دسته یک شناخته می‌شوند‌.

در واقع با وجود اینکه ۸ تیم سوپرلیگی در رقابتی نزدیک‌تر و با امکانات بیشتر حاضر هستند و همین جذابیت مسابقات را افزایش می‌دهد، اما دیگر خبری از شگفتی‌سازی تیم‌های کوچک‌تر برابر بزرگان فوتسال نخواهد بود.

برای بررسی دقیق‌تر جوانب این فرمت، باید تا ۱۸ شهریور و شروع مسابقات صبر کنیم. باید دید آیا این روش موفقیت‌آمیز خواهد بود یا سال آینده، باز هم شاهد تغییر رویه در برگزاری هستیم.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=85356

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.