6
نه از اصل می افتد، نه از اسب

سارا شیربیگی چگونه برترین بازیکن لیگ شد؟

  • کد خبر : 89988
  • 25 اسفند 1401 - 16:27
سارا شیربیگی چگونه برترین بازیکن لیگ شد؟
سارا شیربیگی عنوان برترین بازیکن لیگ فوتسال زنان ایران را کسب کرد. او این عنوان را بر اساس آرای وارده به دست آورده است. او همچنان بی رقیب تازد.

به گزارش افرا ورزش، سازمان لیگ فوتسال ایران در مراسمی تحت عنوان برترین‌های فوتسال ایران در سال ۱۴۰۱، اعلام کرد که سارا شیربیگی عنوان بهترین بازیکن زنان را به دست آورده است.

او عنوان “خانم گل” یا برترین گلزن سوپرلیگ فوتسال بانوان را به دست آورده بود و با کسب عنوان بهترین بازیکن، در یک شب صاحب دو عنوان ارزشمند شد.

سازمان لیگ فوتسال این عنوان و سایر عناوین مراسم برترین‌های مردان و زنان را بر اساس آرای دریافتی از سوی کسانی که در آن، حق رأی داشتند اعلام کرده است.

شیربیگی، موفق در همه شاخص‌ها

دختر متولد اسلام آباد غرب، ۳۱ سالگی را پشت سر گذاشته و به نظر می‌رسد در اوج پختگی قرار دارد. روند عملکردی او هیچ شباهتی به اینکه در مسیر افت و کاهش کارآمدی باشد، ندارد.

او در سوپرلیگ ۱۴۰۱ بیشترین تعداد گل را به ثمر رساند و در تیمش نیز بهترین پاسور بود. در فوتسال، این دو شاخص مهم‌ترین ویژگی‌ها برای تراز بندی سطح عملکرد بازیکنان است.

به عبارت دیگر، برای این که سارا شیربیگی را بهترین بدانیم، نیاز به عملیات ریاضی و جبر و هندسه نداریم. یک ذهن غیر ورزشی هم قادر به تشخیص اهمیت این آمار هست.

به همین دلیل، حرف و حدیثی در مورد شایستگی سارا شیربیگی به عنوان بازیکن اول فوتسال زنان ایران نیست.

از این گذشته، او مستحق احترامی ویژه است زیرا عملکرد کیفی او حتی در دورانی که با یک آسیب فرسایشی دست و پنجه نرم می‌کرد، مؤثر و شاخص بود. او هرگز از فوتسال و گلزنی، محو نشده است و هرگز در قواره یک بازیکن معمولی ظاهر نشده است.

به عبارت دیگر، او صرفاً به دلیل درخشش در لیگ ۱۴۰۱ مورد ستایش نیست. او حدقل در ۶ سال اخیر، بهترین بوده است و درباره بهترین بودن، آمار و ارقام، سخن می گویند.

موضوع نسترن مقیمی

واکنش تعدادی از بازیکنان و مربیان فوتسال پس از این که سارا شیربیگی به عنوان بهترین بازیکن لیگ انتخاب شد جالب توجه و سؤال برانگیز بود.

بیش از این که شیربیگی مورد حمایت قرار گیرد، طوری جلوه داده شد که حق بزرگی از نسترن مقیمی، بازیکن ارزشمند نصر و هم تیمی سارا شیربیگی ضایع شده است.

آیا به واقع این چنین بود؟ نسترن مقیمی در این فصل جام نبرد، کمتر از شیربیگی گل زد و کمتر از او پاس گل داد. آیا معیارهای مهم‌تری در ذهن منتقدان بوده است؟

بررسی‌های افرا ورزش نشان می‌دهد در آرای اخذ شده سازمان لیگ فوتسال، پس از سارا شیربیگی، مارال ترکمان و سهیلا ملمولی دوم و سوم شدند و نسترن مقیمی در رده چهارم قرار گرفته است.

با این حال، دیده نشده است که کسی در حمایت یا دلجویی از مارال ترکمان، سهیلا ملمولی یا دیگر بازیکنان تیم قهرمان پیکان واکنشی نشان دهد که این هم جای سؤال است.

با این وجود، در ارزش و اعتبار و نقش بی بدیل نسترن مقیمی در نصر هیچ تردیدی وجود ندارد. برخی نیز معتقدند مطرح کردن موضوع شایستگی بیشتر نسترن مقیمی، ایجاد شکاف در نصر و اختلاف افکنی بین نسترن مقیمی و سارا شیربیگی بود.

چه کسانی به برترین‌های فوتسال رأی دادند؟

بر اساس مخفی کاری‌های همیشگی سازمان لیگ فوتسال از گذشته تاکنون، هیچ‌کس به درستی نمی‌داند چه کسانی در این فرآیند حق انتخاب داشته‌اند.

واکنش و رفتار حرفه‌ای این است که پس از پایان مراسم، نام رأی دهندگان منتشر شود اما سازمان لیگ از چنین موضوعی امتناع می‌کند و همین مسئله بر شائبه‌ها دامن خواهد زد.

شاهدی بر این مدعا که سازمان لیگ علاقمند به خروج نام های خاصی در برترین های مردان و زنان بوده، وجود ندارد اما آن چه آشکار است، ضعف مدیریت در برگزاری این رویداد است.

گفته می‌شود هیچ پروتکل مشخصی برای تدوین فهرست رأی دهندگان در انتخاب برترین‌ها وجود نداشته است و همه رای دهندگان به صورت سلیقه‌ای انتخاب شده‌اند.

سازمان لیگ می‌تواند برای خلاصی از شر این شائبه‌ها یک اقدام روشن و ساده انجام داده و فهرست رأی دهندگان را منتشر کند.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=89988

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.