7
قهرمانی سنگ آهن یزد در مجموع دو دیدار

آنالیز فینال لیگ هندبال | پایان جنگ ستارگان به سود بافق

  • کد خبر : 91089
  • 25 اردیبهشت 1402 - 10:52
آنالیز فینال لیگ هندبال | پایان جنگ ستارگان به سود بافق
تیم هندبال سنگ آهن بافق یزد، علی‌رغم شکست در بازی برگشت مقابل شاملی کازرون، توانست به عنوان قهرمانی لیگ برتر هندبال زنان دست یابد.

به گزارش افرا ورزش تیم هندبال زنان سنگ آهن بافق یزد، در مجموع دو بازی رفت و برگشت مقابل تیم هندبال شهید شاملی کازرون، قهرمان هجدهمین دوره لیگ برتر هندبال زنان باشگاه‌های کشور شد.

ابتدا به بازیکنان، کادر فنی و مدیریت تیم سنگ آهن بافق یزد بابت قهرمانی در هجدهمین دوره لیگ برتر هندبال کشور تبریک میگویم. این تیم با نتایجی که در طول فصل گرفت و با ثباتی که از خود نشان داد ثابت کرد که لیاقت حضور در دیدار نهایی و کسب عنوان قهرمانی را دارد.

اقدام مفید فدراسیون در سال‌های اخیر این بود که چندین اعزام به مسابقات آسیایی و جهانی در رده‌های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان انجام داد. بازیکنانی که از این مسابقات برگشتند با داشتن تجربه میادین بین‌المللی در تمامی تیم‌ها پخش شدند، که موجب شد امسال شاهد لیگ پویا و باکیفیتی باشیم‌.

لیگ برتر هندبال زنان

دو تیم سنگ آهن بافق و شهید شاملی در حالی پا به بازی پلی‌آف گذاشتند که به ترتیب جایگاه اول و دوم را در لیگ امسال کسب کرده بودند. جایگاه دومی تیم شهید شاملی کازرون از سمت تیم سپاهان اصفهان به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

علت این انتقاد هم این است که، با اتخاذ ناگهانی قانون “بازی رو در رو” از هفته سیزدهم به بعد، تیم سپاهان مدافع عنوان قهرمانی، هیچ شانسی برای کسب رتبه دوم جدول و حضور در فینال را نداشت.

در مورد پلی‌آف امسال انتقاداتی به مسئولان برگزاری مسابقات وارد شد. نخست در مورد شرایط پلی‌آف، که بهتر بود قوانین کلی قبل از شروع لیگ به تیم‌های شرکت‌کننده ابلاغ می گردید، اما این اتفاق رخ نداد.

انتقاد دوم در مورد خود ماهیت پلی‌آف لیگ امسال است که بسیار تعجب‌برانگیز بود. در بازی‌های پلی‌آف، هر چهار تیم بالای جدول بایستی شانس حضور در بازی فینال را داشته باشند اما در لیگ هجدهم هندبال، دو تیم اول و دوم مستقیم وارد بازی فینال و تیم‌های سوم و چهارم راهی بازی رده‌بندی -که برگزار نگردید- شدند.

امیدواریم در لیگ آتی شاهد اتخاذ قوانین عجیب‌وغریب و ناگهانی در میانه‌های لیگ نباشیم‌، تا جای هیچ گونه شبهه‌ای از نظر سلامت و عدالت مسابقات باقی نماند.

در بازی اول فینال، این تیم بافق یزد بود که برتری خود را به رخ تیم شهید شاملی کازرون کشید و با اختلاف هشت گله تا حدود زیادی راه قهرمانی را هموار کرد. در بازی برگشت فینال و در اصل چهارمین رویارویی این دو تیم در لیگ امسال، تیم یزد که در سه تقابل رودررو پیروز شده بود، شروع طوفانی داشت و با پنج گل اختلاف از حریف خود پیش افتاد.

در ادامه، تیم کازرون که برای قهرمانی راهی جز برد، آن هم با اختلاف بیش از هشت گل نداشت، به خود امد و با کسب اولین پنالتی سعی در تغییر ریتم بازی داشت. اتفاق جالب دقایق اول بازی این بود که، تمام پنج گل بعدی کازرون از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید.

شاملی کازرون که با آنالیز سه شکست قبلی خود حالا دفاع منسجم‌تری گرفته بود، توانست با درخشش بازیکن روس بلند‌قامت خود و گرفتن پنالتی‌های پی‌درپی، بازی را به تساوی بکشد و بالاخره موفق شد در دقیقه ۲۰ بازی از حریف پیشی بگیرد.

در حالی که نتیجه بازی (12-9) به سود کازرون دنبال می‌شد، سرمربی یزد به دلیل اعتراض به قضاوت بازی از داور کارت زرد دریافت کرد. این اخطار در حالی صورت گرفت که، کمی قبل‌تر و جایی که بازیکن روس تیم کازرون به شدت به داور معترض بود تذکر و کارت زردی در کار نبود.

به نظر می‌رسید این مساله سبب به‌هم‌ریختگی تیم یزد شد؛ به گونه‌ای که با وجود تعلیق ۲ دقیقه‌ای ۲ بازیکن تیم شاملی، تیم بافق نتواست از این فرصت استفاده کند و گلی به ثمر برساند.

در ادامه، سنگ آهن در دفاع وسط بسیار متزلزل نشان داد و تیم کازرون به خوبی از این ضعف استفاده کرد. با اینکه بافق توانست با تکیه بر شوت‌های از راه دور امتیازات زیادی کسب کند اما این تیم شاملی کازرون بود که نبض بازی را در دست گرفت و توانست از آشفتگی روانی تیم یزد به خصوص بر روی نیمکت این تیم استفاده کند و نیمه اول را با امتیاز 15-11 به نفع خود به پایان برساند.

نیمه دوم با پنالتی به سود تیم کازرون آغاز شد. در این نیمه تیم شهید شاملی اختلاف امتیاز را به ۸ رساند؛ جایی که برای اولین بار در طول این مسابقه، بازیکنان و کادر فنی این تیم بسیار به قهرمانی امیدوار شدند چرا که فقط به یک گل دیگر و همچنین حفظ این اختلاف تا پایان بازی نیاز داشتند.

این برتری در شرایطی رخ داد، که تیم یزد کاملا ازهم‌پاشیده بود و بازیکنانش بدون انگیزه و تاکتیک خاصی فقط سعی در کم کردن اختلاف امتیاز ایجادشده داشتند. حتی در دقایقی از بازی، کازرون با اختلاف ۱۰ گل جلو افتاد و درواقع قهرمان هجدمین دوره لیگ برتر هندبال بود، ولی به‌یک‌باره ورق برگشت.

دروازه‌بان بافق یزد چندین سیو به موقع انجام داد و با شروع سریع بازی، بازیکنان تیم بافق توانستند گل‌هایی حیاتی از منطقه گوش راست و نیز از پشت منطقه ۹ متر به ثمر برسانند و با کاهش اختلاف، قهرمانی را پس بگیرند.

پس از مسجل شدن قهرمانی سنگ آهن بافق، سوال بزرگی در دقایق پایانی به وجود آمد؛ چطور شاملی کازرون نتوانست برتری ۱۰ امتیازی ایجادشده در نیمه دوم را حفظ کند؟!

با در نظر گرفتن اینکه سرمربی تیم کازرون، سابقه ۳ سال هدایت شاملی و مربیگری رده‌های نوجوانان، جوانان و بزرگسالان تیم ملی، اعزامی به مسابقات آسیایی و جهانی را دارد و با در اختیار داشتن بیش از نیمی از بازیکنان ملی‌پوش و همچنین برخورداری از بازیکن روس، بسیار تامل‌برانگیز و تعجب‌آور است که چطور قادر به مدیریت دقایق سرنوشت‌ساز پایانی را نبود.

نکته جالب دیگر در ۴ رویارویی این دو تیم در لیگ امسال این بود که با وجود تمام ظرفیت‌های گفته شده برای تیم کازرون، تیم سنگ آهن بافق برنده سه تقابل قبلی بود و در نهایت علی‌رغم باخت به تیم شاملی کازرون با نتیجه 26-31، توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد و شیرینی برد کازرون را به کام آن‌ها تلخ کند.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=91089
  • نویسنده : کارشناس: شیما روحانی | تنظیم گزارش: امیرعلی شفیعه
  • ارسال توسط :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.