6
تیمی همواره در کمرکش جدول

نگاهی بر حضور ایران در والیبال زنان آسیا

  • کد خبر : 93030
  • 03 شهریور 1402 - 15:27
نگاهی بر حضور ایران در والیبال زنان آسیا
تیم ملی والیبال در حالی از ۸ شهریور در مسابقات والیبال قهرمانی زنان آسیا به میدان می‌رود که همواره، تیمی متوسط در ادوار این مسابقات بوده.

به گزارش افرا ورزش، دختران والیبالیست ایرانی ۴ سال پس از حضور در مسابقات والیبال زنان آسیا در سئول و با یک دوره لغو برگزاری به دلیل کرونا، بار دیگر وارد مهم‌ترین رویداد والیبالی قاره کهن می‌شوند.

این مسابقات قرار است ۸ تا ۱۵ شهریور در ناخون راچاسیمای تایلند برگزار شود و ایران به شهری بازمی‌گردد که اولین‌بار، آسیا را از این شهر به نظاره نشست.

در دوره پیشین مسابقات در سال ۲۰۱۹ در سئول کره جنوبی و پیش از دوران همه‌گیری کرونا، ایران در میان ۱۳ تیم در رده هفتم ایستاد. ژاپنی‌ها جام ۲۰۱۹ را با عبور از تایلند در فینال به خانه بردند.

این بار اما نیلوفر رشیدی روی نیمکت ایران است و امیدوار است تجربه ماه‌های اخیر در میادین مختلف به ایران کمک کند تا چهره‌ای متفاوت به نمایش بگذارد.

این دوره، بیست و یکمین دوره از مسابقات قهرمانی آسیا است که معتبرترین رویداد والیبالی زنان در آسیا محسوب می‌شود و متفاوت از کاپ آسیا AVC CUP است که ارزش پایین‌تری نسبت به مسابقات قهرمانی قاره دارد.

در بیست دوره گذشته این مسابقات، چینی‌ها قدرت برتر بوده‌اند چنان که ۱۳ بار قهرمان و ۳ بار نایب‌قهرمان آسیا شده‌اند و فاصله ژاپن با ۵ قهرمانی و ۷ نایب‌قهرمانی، با چینی‌ها قابل‌توجه است.

آسیا فقط یک قهرمان دیگر غیر از چین و ژاپن دارد. آن هم تایلند است که با دو قهرمانی در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ خبر از ظهور قدرت جدیدی در قاره قدیمی داد.

چهارده دوره انتظار

والیبال ایران در دوران پیش از انقلاب گرچه حضور در بازی‌های آسیایی را تجربه کرده بود اما در مسابقات قهرمانی آسیا حضور نداشت و این در حالی بود که مسابقات داخلی زنان در سال‌های منتهی به انقلاب در حال شکوفایی و رشد فنی و اقتصادی بود.

پس از انقلاب نیز زمان زیادی طول کشید که هم ورزش زنان جای خود را در ساختار سیاسی جدید ایران باز کند و هم مرجع جهانی والیبال، اجازه ورود زنان محجبه به مسابقات رسمی را صادر کند.

در این شرایط عجیب نیست که از یک سو چین در آسیا، قهرمان المپیک است و از سوی دیگر تیم ایران قادر به رقابت با شرق آسیا نیست.  این فاصله کیفی به اوضاعی مرتبط است که در طی ده‌ها سال بر والیبال زنان ایران گذشته است.

ایران تا سال ۲۰۰۷ هرگز در این مسابقات شرکت نکرده بود. به‌عبارت‌دیگر، دوره چهاردهم این مسابقات در ناخون راچاسیمای تایلند، اولین حضور دختران والیبالیست ایرانی در همه ادوار مسابقات زنان آسیا محسوب می‌شود.

تیم ملی والیبال زنان ایران در آن مسابقات هر سه بازی دور گروهی و دو بازی در گروه بازندگان را باخت و در نهایت در جدول ۱۳ تیمی مسابقات دوازدهم شد. تیم آخر، ازبکستان بود.

تاریخ‌سازان در ویتنام

دو سال بعد و در ۲۰۰۹ هانوی ویتنام، ایران در دومین حضور خود تیمی بهتر نشان داد. اولین برد تاریخ والیبال زنان ایران در آسیا روز شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ با پیروزی سه بر صفر برابر سری‌لانکا به دست آمد.

زهرا واحدی، فاطمه شعبان خمسه، مونا خواجه کلایی، معصومه انگوتی، شبنم علیخانی، مهتا محمدی، سمیه رادپور، بهاره نیازی، صفورا گل افشان، سمانه رستمی، پوران زارع و فرنوش شیخی با مربیگری سیما صدیقی و اکرم قهرمانی تیم پیروز آن روز بودند.

از این جمع، مونا خواجه کلایی و شبنم علیخانی هنوز در لیگ ایران بازی می‌کنند و پوران زارع نیز همین وضعیت را دارد و تا امسال نیز عضوی از تیم ملی ایران بوده و فاطمه شعبان خمسه نیز به یک مربی بزرگ تبدیل شده است.

ایران در ادامه با پیروزی بر استرالیا و شکست برابر ویتنام به‌دور دوم رفت و با شکست برابر چین و قزاقستان و باخت برابر ژاپن در پلی‌آف، در جدال برای رتبه‌های پنجم تا هشتم، به قزاقستان و ویتنام هم باخت و در بین ۱۴ تیم، هشتم شد.

کمرکش جدول، جایگاه همیشگی ایران

ایران در ادوار والیبال زنان آسیا، تیمی در کمرکش و میانه جدول مسابقات بوده است. قدرت تیم‌های شرق قاره این اجازه را به ایران نداده که برای رسیدن به سکوهای بالاتر، به دنبال جاه‌طلبی باشد.

به‌استثنای نخستین حضور در ۲۰۰۷ که با دوازدهمی ایران همراه بود، این حضور در میانه جدول در همه دوره‌ها برای دختران والیبالیست ایرانی تکرار شده است.

به رتبه هشتمی ایران در ۲۰۰۹ (در میان چهارده تیم) اشاره کردیم و اکنون رتبه تیم ملی در ادوار بعد را موردتوجه قرار می‌دهیم.

ایران در ۲۰۱۱ تایپه در بین ۱۴ تیم هشتم، در ۲۰۱۳ ناخون راچاسیما در بین ۱۶ تیم هشتم، در ۲۰۱۵ تیانجین چین در بین ۱۴ تیم هشتم، در ۲۰۱۷ فیلیپین در بین ۱۴ تیم نهم و در ۲۰۱۹ سئول در بین ۱۳ تیم هفتم شد.

ایرانِ متفاوت در سفر تایلند

در مسابقات ۲۰۲۳ تایلند نیز ۱۴ تیم حضور دارند و ایران در گروه دوم با ژاپن و هند هم‌گروه است. سه تیم برتر مسابقات راهی جام جهانی ۲۰۲۵ می‌شوند که چین، ژاپن، تایلند و کره جنوبی برای کسب این سه سهمیه بیشترین شانس را دارند.

ایران، تیمی جوان و کاملاً متفاوت نسبت به گذشته به مسابقات قهرمانی آسیا فرستاده و این، نشان از اندیشه‌های نیلوفر رشیدی برای تغییر نسل در تیم ملی ایران دارد.

 از تیمی که در دوره پیشین و در سال ۲۰۱۹ در سئول با نام ایران مسابقه داد تنها سه نفر در تیم ۲۰۲۳ تایلند حضور دارند: مونا دریس محمودی، مونا آشفته و نگین شیرتری.

در همین حال مهسا کدخدا و آیتک سلامت، ارزشمندترین بازیکنان لیگ ایران در دو سال اخیر به دلیل آسیب‌دیدگی ایران را در تایلند همراهی نمی‌کنند و همین شرایط برای الهه پورصالح دختر گیلانی و مؤثر تیم ملی نیز صادق است.

ترکیب ایران در این مسابقات از این قرار است: مونا دریس، سودابه باقرپور، محدثه مشتاقی، مونا آشفته، فاطمه منظوری، اسما سعیدی، زهرا کریمی، نگار هاشمی، نگین شیرتری، فاطمه خلیلی، فاطمه عنایت، زهرا رضایی، ریحانه کریمی و درسا فلاح

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=93030

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.