5
بدون شگفتی، بدون نقطه روشن و افتخارآمیز

پایان بدون مدال در کاراته جهانی بوداپست

  • کد خبر : 94649
  • 06 آبان 1402 - 21:59
پایان بدون مدال در کاراته جهانی بوداپست
مسابقات کاراته قهرمانی جهان در بوداپست بدون کسب موفقیت خاصی برای تیم ملی زنان پایان یافت. تیمی که شایستگی لازم را داشت اما تمرکز لازم؟ هرگز.

به گزارش افرا ورزش، تیم ملی کاراته زنان ایران پنج سال پس از حضور در مسابقات قهرمانی جهان در مادرید که با یک برنز همراه بود، بار دیگر قدم به این مسابقات نهاد.

این غیبت پنج ساله در پی عدم حضور ایران در مسابقات سال ۲۰۲۱ جهان در دوبی رخ داد جایی که بنا بر اعلام فدراسیون کاراته ایران، مثبت شدن تست دوپینگ نفرات تیم ایران مانع از اعزام به امارات شد.

مهم‌ترین اتفاق برای تیم ملی کاراته ایران تغییر کادر فنی تیم ملی ایران پیش از اعزام به بوداپست بود. سید حسن طباطبایی در اقدامی غیرمنتظره همه مربیان تیم ملی را به خانه فرستاد.

فرخناز ارباب سرمربی و پگاه زنگنه، ستاره موسوی و فاطمه قاسمی مربیان تیم ملی از تیم کنار گذاشته شدند و لیلا بهرامی، در فاصله چند روز مانده به مسابقات، هدایت تیم را بر عهده گرفت.

نگاهی گذرا به گذشته

ایران برای بار چهارم در کاراته زنان قهرمانی جهان شرکت داشت و برای اولین بار در این رقابت‌ها مدال نگرفت.

در ۲۰۱۴ برمن آلمان، نقره حمیده عباسعلی و برنز کاتای تیمی، در ۲۰۱۶ لینز اتریش برنز کومیته تیمی و در ۲۰۱۸ مادرید برنز سارا بهمنیار حاصل تلاش تیم ایران بود. در ۲۰۲۱ دوبی نیز ایران غایب بود.

نتیجه بوداپست، بدون مدال

ایران در این دوره از مسابقات قهرمانی جهان مدالی نگرفت گرچه می‌توانست با فاطمه سعادتی برنز سال ۲۰۱۸ در اسپانیا را تکرار کند.

اگر نتایج بوداپست را یک ناکامی قلمداد کنیم، در مورد چرایی این نتیجه باید عوامل متعددی را در نظر بگیریم اما بدون تردید، همه نگاه‌ها به سمت ریاست فدراسیون کاراته می‌چرخد.

اکنون سوالاتی در مورد حضور تیم ملی زنان در مسابقات جهانی بوداپست مطرح است:

آیا برکناری کادر تیم ملی در آستانه یک رقابت بزرگ جهانی، به‌طور کلی اقدامی اصولی و منطقی بود؟ آیا این اقدام مسئولانه بود یا غیرمسئولانه؟

و حالا سؤال مهم بعدی: در صورتی که این اقدام غیرمسئولانه است، چه کسی در این باره پاسخگوست؟ چطور می توان اخلال در تمرکز تیم اعزامی به یک رویداد بزرگ را توجیه کرد؟

این سوالات در انتظار پاسخ مقامات فدراسیون کاراته اند.

کاتای انفرادی، پیشروی افسانه تا دور سوم

در کاتای انفرادی، مهسا افسانه نماینده ایران بود. او در دور اول که در ۸ گروه برگزار شد در گروه ۷ و در رقابت با ۶ کاتاروی دیگر چهارم شد. امتیاز او در این مرحله ۳۹٫۱ بود که او را پس از دیلارا بوزان از ترکیه، جاسمین یوتنر از آلمان و ساکورا آلفورته از فیلیپین در رده چهارم قرار داد.

افسانه در دور دوم، که در ۴ گروه ۸ نفره برگزار شد در گروه چهارم مسابقه داد و با امتیاز ۴۰٫۴ بار دیگر در رده چهارم قرار گرفت و توانست جواز صعود به دور سوم را به دست بیاورد.

هیکارو اونو از ژاپن، پائولا گارسیا از اسپانیا و دیلارا بوزان از ترکیه سه نفری بودند که بالاتر از مهسا قرار گرفتند. آلفورته فیلیپینی و یوتنر آلمانی که در دور اول بالاتر از افسانه قرار گرفته بودند در این مرحله بعد از او ایستادند و به همراه یک مالزیایی و یک سنگاپوری از مسابقات حذف شدند.

جاه‌طلبی مهسا افسانه در دور سوم به پایان رسید. در این دور، رقابت در ۲ گروه ۸ تیمی برگزار شد و مهسا افسانه در گروه دوم با امتیاز ۴۱ چهارم شد و به مسابقه برای کسب مدال نرسید.

همان سه نفری که در دور دوم بالاتر از افسانه ایستاده بودند در این دور هم از او سبقت گرفتند. او در دور سوم نسبت به آیه هشام از مصر، آیه النصیری از مراکش، ورونیکا میسکوآ از چک و چیارا مانکا از بلژیک بالاتر قرار گرفت.

سارا بهمنیار، خاطره مادرید تکرار نشد

در وزن منهای ۵۰ کیلو سارا بهمنیار، مدال آور سال ۲۰۱۸ ایران وارد کارزار شد و در دور اول پس از تساوی یک بر یک برابر الکساندرا میهایلووآ از لتونی برنده از میدان خارج شد.

با این حال، بهمنیار در دور دوم وداعی زودهنگام با تورنمنت داشت. او ۵ بر ۶ برابر یورگلیس سالازار از ونزوئلا بازنده شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

فاطمه سعادتی ، مصدوم بوداپست

در وزن ۵۵- کیلوگرم فاطمه سعادتی تا دیدار رده‌بندی پیش رفت گرچه مصدومیت او یکی از اتفاقاتی بود که بر نتیجه نهایی او اثر گذاشت.

سعادتی در دور اول ۴ بر صفر برابر شیرین زراتی از تونس پیروز شد و در دومین دور در رقابت برابر والریا کومیزاکی کاراته کای دو رگه برزیل ۳ بر ۲ صاحب برد شد.

سومین مسابقه سعادتی با پیروزی ۵ بر صفر برابر لوییزا ابوریش از الجزایر همراه شد اما او در دور چهارم یک بر صفر مغلوب ایووت گورانوآ از بلغارستان شد.

فاطمه سعادتی در رپه شارژ، یک بر صفر اسما شریف از فرانسه را شکست داد و به دیدار رده‌بندی راه یافت و حریف آنجلیکا ترلیوکا از اوکراین شد اما به دلیل مصدومیت نتوانست برابر او روی تاتامی حاضر شود.

باز هم حذف میلی‌متری آتوسا

در دسته منهای ۶۱ کیلوگرم، آتوسا گلشاد نژاد در دور اول استراحت داشت و در دور دوم، لین اسنل از هلند را کیکن کرد. او در دور سوم ۲ بر یک برابر دنیله ون ویک از آفریقای جنوبی ۲ بر یک به برتری دست یافت.

با شکست آتوسا در دور چهارم برابر هوآنگ تام از ویتنام با حساب یک بر صفر و سپس با باخت نماینده ویتنام برابر کاراته کا چینی، گلشانژاد هم از دور رقابت‌ها کنار رفت.

مبینا حیدری، اعاده حیثیت نافرجام

در وزن منهای ۶۸ کیلو، مبینا حیدری در تلاش برای اعاده حیثیت پس از ناکامی در هانگژو قدم به تاتامی نهاد و شروع او نیز امیدوارکننده بود.

او در دور اول ۶ بر ۲ تامارا زیوکوویچ از صربستان را حذف کرد اما در دور دوم، شکست ۴ بر ۶ برابر ماریا نیه تو از اسپانیا برنامه‌های او را بر هم زد و مبینا شانس حضور در رپه شارژ را هم به دست نیاورد.

بازگشت لیلا؛ حسرت هانتی و سنشو

در وزن ۶۸+ کیلوگرم، لیلا برجعلی نماینده ایران بود. پس از غیبت در بازی‌های آسیایی هانگژو، او بار دیگر به ترکیب تیم ملی کاراته زنان ایران بازگشته بود.

برجعلی در دور اول ۶ بر ۴ الکساندرا استوبله وآ از بلغارستان را شکست داد و در دور دوم مقتدرانه ۷ بر یک مولارویم هوکیم جونوآ از ازبکستان را شکست داد.

لیلا در دور سوم برابر آیاکو سایتو از ژاپن قرار گرفت و پس از تساوی یک بر یک، در هانتی بازنده اعلام شد. او سپس در رپه شارژ به مصاف یوهانا نیر از آلمان رفت و پس از تساوی ۲ بر ۲، در قانون سنشو مجبور به پذیرش شکست شد.

کومیته تیمی، توقف برابر قزاقستان

تیم ایران متشکل از آتوسا گلشادنژاد، لیلا برجعلی، زینب جعفرنژاد و مبینا کاویانی وارد رقابت شد در حالی که ابتدا قرار بود فاطمه سعادتی در ترکیب ایران باشد

با توجه به آسیب‌دیدگی فاطمه سعادتی در لحظات پایانی مسابقه مقابل حریف فرانسوی در مرحله رپه شارژ، لیلا برجعلی جایگزین سعادتی در کومیته تیمی شد.

ایران در اولین مسابقه دو بر صفر کره جنوبی را حذف کرد. ابتدا مبینا کاویانی ۹ بر ۳ حریفش را شکست داد و سپس زینب جعفرنژاد بر صفر از سد حریف خود عبور کرد.

در دور دوم ایران دو بر یک برابر قزاقستان تن به شکست داد. لیلا برجعلی ۳ بر ۴ نتیجه را به حریفش واگذار کرد، مبینا کاویانی ۱۱ بر ۳ رقیبش را برد و آتوسا گلشادنژاد چهار بر یک مغلوب حریف شد.

با شکست تیم قزاقستان برابر ژاپن در نیمه‌نهایی، کومیته تیمی زنان ایران از راه‌یابی به جدول شانس مجدد باز ماند.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=94649

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.