15

واکنش‌ها به خودسوزی دختر آبی | لغو کاپیتولاسیون جدید، تحریم استادیوم یا فریاد بلندتر؟

  • کد خبر : 28293
  • 19 شهریور 1398 - 8:23
واکنش‌ها به خودسوزی دختر آبی | لغو کاپیتولاسیون جدید، تحریم استادیوم یا فریاد بلندتر؟

پس از مرگ دختر آبی در پی خودسوزی که منشأ آن ممانعت از حق ورود به ورزشگاه‌ها عنوان شده اکنون فعالان اجتماعی، رسانه‌ای و ورزشی واکنش‌های ملموسی را نسبت به این موضوع نشان داده‌اند.

به گزارش آی دبلیو اسپورتس؛ دختر آبی، نامی است که در فضای مجازی روی دختری قمی نهاده شده که برای تماشای دیدار استقلال و العین به تهران می‌آید، بازداشت می‌شود و سپس در سلسله اتفاقاتی در مقابل یک واحد قضایی خودسوزی می‌کند.

اتفاقی که برای دختر آبی رخ داده اکنون سبب شده فعالان اجتماعی، ورزشی، فرهنگی و رسانه‌ای و هواداران فوتبال و حقوق زنان واکنش تندی به این موضوع نشان دهند. تحریم استادیوم خواسته جدیدی است که مطرح شده است.

گروهی از اهالی ورزش و هوادارن فوتبال می گویند باید در حمایت از دختر آبی که به خاطر جلوگیری از ورودش به ورزشگاه برای دیدن مسابقه تیم محبوبش جانش را از دست داده، سایر تماشاگران دیگر به ورزشگاه نروند تا این حق برای همه ایجاد شود.

وب سایت طرفداری با تغییر لوگوی خروجی شبکه‌های اجتماعی خود، به جای لوگوی اصلی تصویری سیاه و سفید را درج کرده که مادر و دختری قصد ورود به ورزشگاه آزادی را دارند اما با عبارت No Women مواجه هستند و نمی‌توانند وارد ورزشگاه شوند.

محمدعلی جنت خواه دوست مدیر مسئول طرفداری در توییتی نوشته است: زمان شاه قانونی بود تحت عنوان کاپیتولاسیون که اتباع آمریکا در ایران مصونیت قضایی دارند. تبریک می گویم که زنان سوری و عراقی و کره‌ای و لبنانی استادیوم آزادی را دیدند و مصونیت قضایی داشتند اما دختر آبی خودسوزی کرد. به جای رفع تبعیض بین زنان و مردان، حداقل تبعیض بین زنان ایرانی و زنان خارجی را بردارید.

محمد تقوی نیز با ابراز تأسف از واقعه خودسوزی دختر آبی نوشته: نفرین بر ما که نتوانستیم کمکی برایت باشیم. مهناز افشار در توییتر این‌طور نوشته است: ” و تو می‌مانی با وجدانت. سحر هم مرد”

ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره فیلم فجر نیز در توییتی در مورد خودسوزی دختر آبی نوشت: «آقای جمهوری اسلامی ایران، لطفاً همان‌قدر که به درستی در مقابل دشمنان خارجی «اشداء علی‌الکفار» هستی، لطفاً نسبت به مردم ایران به ویژه دختران، «رحماء بینهم» باش.»

محمد مساعد، خبرنگار، در توییتی نوشت: «روزی نام یکی از ورزشگاه‌های بزرگ پایتخت دختر آبی خواهد بود. روزی که حتی اگر ما نباشیم نوادگان‌مان به یاد خواهند آورد برای رسیدن به بدیهی‌ترین حقوق انسانی‌مان چه مسیر سختی را پشت سر گذاشتیم…»

از سوی دیگر، جمعی از هواداران فوتبال در شبکه‌های اجتماعی درباره خودسوزی دختر آبی ، نظری متفاوت با پویش تحریم استادیوم دارند و می گویند باید به ورزشگاه رفت و این حقوق را با صدای بلندتری مطالبه کرد.

یکی از کاربران توییتر نیز در واکنش به خودسوزی دختر آبی نوشته: با شنیدن خبر فوت دختر آبی یاد این دیالوگ سوته‌دلان افتادم که «آقا مجید تو رو چه به روضه، روضه خودتی، گریه کن نداری وگرنه خودت مصیبتی، دلت کربلاس!»

پوریا پورسرخ بازیگر سینمای ایران در پست اینستاگرامی‌اش (پیش از اعلام خبر مرگ سحر خدایاری) چنین نوشت: “سحر عزیز….. ببخش که در حضور مقامات فیفا رژه حضور بانوان در استادیوم می‌گیریم و تو روی تخت بیمارستانی… سوخته از ارتکاب همان فعل …ببخش که خبر تصادف امثال من و فرش قرمز فلان فیلم،مهم‌تر شده تا دلیل نبرد تو برای زندگی…

…ببخش که صفحات به ظاهر بزرگان همه چیز دان، فقط برای تو جا نداشته…شاید جا بوده و جرأت نبوده…ما استاد نق زدن شده‌ایم ولی فقط در مواردی که برایمان تبعات نداشته باشد…قسم می‌خورم تا عمر دارم، پام رو به استادیومی نذارم که تو برای دیدنش باید بسوزی … . صدای سنج و دمام رو روی تخت بیمارستان می‌شنوی امسال…قسم می‌خورم فراموش نکنم این جمله منتسب به صاحب این ایام رو …. از ظلم بر کسی که در برابر تو غیر از خدا فریادرسی ندارد پرهیز کن.”

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=28293

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.