13

نگاهی به نیم فصل اول لیگ برتر فوتسال بانوان ؛ سیاه، سپید، خاکستری

  • کد خبر : 32545
  • 20 آبان 1398 - 16:54
نگاهی به نیم فصل اول لیگ برتر فوتسال بانوان ؛ سیاه، سپید، خاکستری

با پایان یافتن نیم فصل اول لیگ برتر فوتسال ، تیم ها فرصت دارند که ضعف های خود را در فصل نقل و انتقالات برطرف سازند و با به خدمت گرفتن بازیکنان آماده و تأثیر گذار از نظر فنی تقویت شوند تا حضور مقتدرانه ای در بازی های نیم فصل دوم داشته باشند.

پایگاه خبری ورزش زنان ایران: نیم فصل اول لیگ برتر فوتسال بانوان ایران به پایان رسید و تیم سایپای تهران با کسب ۳۱ امتیاز و تفاضل گل مثبت ۴۱ صدرنشین نیم فصل لقب گرفت. تیم مس رفسنجان نیز با ۳۱ امتیاز و تفاضل گل مثبت ۳۹ جایگاه دوم جدول را از آن خود کرد و تیم ملی حفاری اهواز با کسب ۲۹ امتیاز و تفاضل گل ۲۹ در جایگاه سوم ایستاد.

* فاصله زیاد صدرنشینان از قعرنشینان

با نگاهی به جدول رده بندی نیم فصل اول لیگ برتر فوتسال در وهله اول متوجه فاصله کم امتیازات تیم ها در صدر جدول می شویم و این اختلاف را می توان چنین تعبیر کرد که تیم های صدرنشین از نظر فنی فاصله زیادی با هم ندارند و قطعا در دور برگشت شاهد رقابتهای جذابی بین این تیم ها خواهیم بود. اما تیم هایی که در میانه و قعر جدول قرار دارند از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند.

اکثر این تیم ها در رقابت های نیم فصل اول با مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم می کردند، مشکلاتی که گاهی آنها را در شرایط بسیار دشواری قرار می داد به طوری که برخی از باشگاه ها حتی هزینه های اعزام تیم ها را نیز به سختی پرداخت می کردند.

به عنوان مثال تیم پارس آرا در نیم فصل اول با بحران مالی شدیدی روبه رو بود و اگر وضعیت این تیم در دور برگشت به همین منوال پیش برود، دست اندرکاران باشگاه پارس آرا باید عطای حضور در لیگ برتر را به لقایش بخشیده و با لیگ برتر وداع کنند.

تیم ستارگان دشت ورامین نیز یکی از تیم های خوب لیگ برتر بود که به دلیل مشکلات داخلی از ادامه رقابتها انصراف داد و منحل شد. به طور کلی در قعر جدول رده بندی هم فاصله تیم ها از یکدیگر زیاد نیست و رقابت قابل توجهی بین تیم های قعرنشین وجود دارد و هر تیمی که در دور برگشت چند نتیجه مطلوب کسب کند، می‌تواند از منطقه سقوط بگریزد.

با پایان یافتن نیم فصل اول لیگ، تیم ها فرصت دارند که ضعف های خود را در فصل نقل و انتقالات برطرف سازند و با به خدمت گرفتن بازیکنان آماده و تأثیر گذار از نظر فنی تقویت شوند تا حضور مقتدرانه ای در بازی های نیم فصل دوم داشته باشند. اگر تیم ها انتخاب های درست و خوبی داشته باشند، بدون شک با افزایش کیفیت فنی لیگ در دور برگشت روبه رو می شویم.

* جوانگرایی اتفاقی خوب در اکثر تیم های لیگ برتر

در فصل نخست لیگ، شاهد اتفاقات قابل توجهی بودیم. برخی تیم ها از پتانسیل بالایی برخوردار بودند و تعدادی از باشگاه ها به جوانگرایی و جذب بازیکنان جوان روی آورده و بازی های جذابی را به نمایش گذاشتند و حتی چندین بازیکن جوان و خوش آتیه را به عرصه فوتسال معرفی کردند.

می توان گفت در سال جدید اغلب مربیان حاضر در لیگ برتر اهمیت زیادی به جوانگرایی دادند و این اتفاق خوبی است چراکه جوانگرایی به لیگ رونق می بخشد و استفاده از بازیکنان جوان کیفیت لیگ را دو چندان خواهد کرد.

در هفته های پایانی نیم فصل اول لیگ برتر فوتسال شاهد بازی های ارزشمندی از جانب برخی تیم ها بودیم و تیم ها با رسیدن به هماهنگی بیشتر توانستند با ارائه بازی های خوب به جذابیت های لیگ بیفزایند. خوشبختانه سطح مسابقات لیگ برتر هر سال از نظر کمی و کیفی افزایش چشمگیری پیدا می کند و بسیاری از مشکلات در زمینه برگزاری مسابقات برطرف می شود.

به عنوان مثال یکی از مشکلاتی که مسابقات لیگ برتر فوتسال بانوان را در سالهای گذشته تحت تأثیر قرار می داد، برگزاری بازی ها در فاصله زمانی کوتاه بود. در سالهای گذشته مسئولان سازمان لیگ برای برگزاری مسابقات گاهی به پتانسیل و شرایط باشگاه ها توجه نکرده و تیم ها با استراحت کمتری به استقبال بازی های بعدی می رفتند و این مسئله بسیاری از بازیکنان را با مشکلات زیادی مواجه می کرد و سطح تیم ها را از لحاظ فنی پایین می آورد.

این در حالی بود که امکانات و تجهیزات حرفه ای در لیگ کشور هنوز به جایگاهی نرسیده که بخواهیم تیم ها را با فاصله کوتاه روانه میدان کنیم. اما امسال لیگ از لحاظ زمانی به صورت منظم تری برگزار شد و این نظم یکی از اتفاقات مثبت در برگزاری این مسابقات در سال جدید به شمار می رفت. با این حال هنوز هم کم و کاستی ها و مشکلات زیادی گریبانگیر مسابقات لیگ برتر بانوان است.

* مشکلات داوران از نظر فنی و گلایه بازیکنان و مربیان از قضاوت ناعادلانه داوران

مشکلات داوران از نظر فنی و گلایه بیش از حد بازیکنان و مربیان از قضاوت ناعادلانه داوران یکی از معایب نیم فصل اول لیگ برتر فوتسال بانوان است که این مشکل بزرگ هنوز هم در اکثر بازی ها به چشم می خورد. این مسئله جای بحث و بررسی دارد و می بایست کارشناسی های لازم در این زمینه صورت بگیرد تا با رفع این معایب شاهد لیگ تماشایی و پویاتری در نیم فصل دوم باشیم.

* عدم استقبال تماشاگران از بازی های فوتسال بانوان

عدم استقبال تماشاگران در اکثر سالن های ورزشی نیز از دیگر معایب نیم فصل اول لیگ برتر فوتسال بود. البته این مشکل محدود به رشته فوتسال و فوتبال نمی شود و اکثر مسابقات ورزشی بانوان با اینگونه مشکلات مواجه هستند.

شاید دلیل اصلی این اتفاق را بتوانیم به عدم وجود اسپانسرهای قدرتمند و نبود تبلیغات در عرصه ورزش زنان نسبت دهیم. متأسفانه ورزش زنان هنوز هم از سوی بسیاری از رسانه ها نادیده گرفته می شود و همین مسئله لطمه زیادی به فعالیت های بانوان در این عرصه زده است.

این در حالی است که شاهد حضور پررنگ زنان در عرصه ورزشی هستیم. زنان و دخترانی که در بسیاری از رشته های ورزشی بسیار موفق تر از آقایان ظاهر می شوند اما آن طور که باید مورد توجه و حمایت مادی و معنوی قرار نمی گیرند. امیدواریم با حمایت های بیشتری که از بخش بانوان صورت می گیرد، تعداد علاقمندان و استقبال کنندگان از مسابقات ورزشی زنان هم افزایش یابد و گرمای حضور تماشاگران در بیشتر ورزشگاه ها محسوس شود چرا که مسابقات ورزشی بدون تماشاگر چندان جذاب نخواهد بود.

* تبعیض در دستمزد فوتسالیست های زن و مرد

همان طور که گفتیم در دهه‌های اخیر شاهد حضور هر چه بیشتر بانوان در مسابقات مهم ورزشی و تورنمنت‌هایی همچون المپیک بوده‌ایم. با این حال تبعیض و فاصله بسیار زیاد بین حقوق مردان و زنان در دنیای ورزش مسئله‌ قابل توجهی است.

یکی از اختلافات بزرگ بین مردان و زنان ورزشکار، شرایط مالی و درآمد است. متأسفانه درآمد و پاداش‌های زنان فعال در عرصه ورزشی فاصله زیادی با ورزشکاران مرد دارد و این معضلی است که گریبانگیر فوتبال و فوتسال زنان کشور هم شده است.

بانوان فوتبالیست همیشه از کم بودن حقوق و درآمد خود گله مند بوده و هستند. در حالی شاهد تبعیض جنسیتی و حمایت بیشتر از آقایان هستیم که فوتبال بانوان در برخی استان های کشور نسبت به فوتبال آقایان از وضعیت بهتری بهره می برد.

لذا مسئولان باید اعتبارات حوزه ورزش را با توجه به نیاز ورزش زنان به میزان بالایی ‌افزایش دهند تا شاهد تبعیض جنسیتی كمتری در ورزش زنان و مردان باشیم. البته كاهش تبعیض جنسیتی نیاز به یک برنامه ریزی دقیق دارد و در عین حال برنامه ای زمان بر است اما باید تلاش شود که مسئله تبعیض جنسیتی با یک برنامه ریزی خوب و دقیق برای همیشه در فضای ورزشی كشور محو شود.

به طور کلی ورزش زنان نیازمند تغییرات فرهنگی و حمایت های بیشتری است تا اختلافات بین شرایط ورزشکاران زن و مرد کاهش یابد. با برطرف شدن این مشکلات قطعا انگیزه بانوان برای ادامه فعالیت هایشان بیشتر می شود و شاهد رقابت های پرشورتر و جذابتری در عرصه ورزش زنان خواهیم بود.

اطلاعات خبر: *نویسنده: فرزانه دزفولی * تنظیم کننده: حامد اسماعیلی*منبع: اختصاصی*انتشار ۲۰ آبان ۱۳۹۸- ساعت ۱۶:۵۴

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=32545

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.