13

فراموش شدگان | دختران کاراته وان و لیگ برتر تنها مانده‌اند

  • کد خبر : 43999
  • 23 فروردین 1399 - 11:56
فراموش شدگان | دختران کاراته وان و لیگ برتر تنها مانده‌اند

کاراته زنان در ایران فقط تیم ملی و المپیک نیست. ما از آینده صحبت می‌کنیم. از تلاش‌هایی که برای ساختن آینده در جریان است. کاراته وان و لیگ برتر نقاطی از کاراته ایران هستند که استراتژیک ترین موقعیت را برای ساختن آینده دارند اما چقدر به این نقاط توجه می‌کنیم؟

نسیم مسیبی – پایگاه خبری ورزش زنان ایران : مسابقات کاراته وان جایگزین مسابقات لیگ‌های پایه کاراته کشور شده است و کاراته کاها در قالب رده‌های سنی مختلف طی چند مرحله در طول سال با هم رقابت می‌کنند و خروجی آن، رنکینگی هست که فدراسیون کاراته اعلام می‌کند و به طور استاندارد، باید ملاکی برای بررسی عملکرد کاراته کاهای جوان به منظور حضور در تیم‌های ملی پایه باشد.

با این حال در مسابقات کاراته وان و همچنین لیگ برتر که سطح دوم کاراته کشور به حساب می‌آید نه رسانه‌ها راهی دارند و نه چشمی خریدار در کنار تاتامی، دخترها را زیر نظر می‌گیرد.

مسابقات کاراته وان به صورت ۱۰۰ درصدی با هزینه بازیکنان صورت می‌گیرد یعنی هر بازیکنی که بخواهد در این رقابت‌ها شرکت کند، باید همه هزینه‌های ایاب و ذهاب و اسکان و حتی هزینه ورودی مسابقات را شخصاً پرداخت کند.

با این وجود برخی از خانواده‌ها و بازیکنانی که توانایی پرداخت این مبالغ را ندارند، در نهایت چشم امیدشان به مسابقات انتخابی تیم ملی معطوف می‌شود و جالب است بدانید که این مسابقات در سال ۹۸ اصلاً برگزار نشد زیرا تیم‌های ملی پایه اصلاً وجود نداشتند و تمام برنامه‌های ملی معطوف ۵ یا ۶ کاراته کای برتر و دارای شانس حضور در المپیک بود.

راضیه جلیل پور سرمربی تیم هیات کاراته اصفهان در این باره به آی دبلیو اسپورتس می‌گوید: “ابتدای سال ۹۸ قرار بر این بود تا تیم‌های ملی پایه به مالزی اعزام شوند اما به دلیل ترافیک اعزام‌های بزرگسالان، این اعزام‌ها لغو و اعزام به کویت در سال ۹۹ جایگزین آن شد. از آن زمان تاکنون با وجود حضور این بازیکنان در کاراته وان و لیگ برتر، هیچ خبری از کارشناس در قالب کادر فنی جهت آنالیز و بررسی استعدادهای شاخص نبوده است.”

جلیل پور نگران است که در فهرست آینده تیم‌های پایه، بازیکنان بدون اینکه شایستگی آنها در نظر گرفته شود به تیم ملی فراخوانده شوند. به نظر می‌رسد او برای این نگرانی، دلیلی منطقی دارد. تصور کنید کادر فنی که نه لیگ برتر را دیده و نه کاراته وان را، چطور می‌خواهد بازیکنان را تنها با تکیه بر تعدادی نام و عملکردی که به چشم ندیده، به تیم ملی دعوت کند؟

همه این مشکلات زمانی ساده انگاشته می‌شود که رسانه‌ای فریاد کاراته زنان ایران نباشد. امروز تیم ملی بزرگسالان به دلیل تلاش برای کسب سهمیه المپیک در کانون توجه است اما دختران جوان به طور کامل فراموش شده‌اند.

فراموش نکنیم که روزی ستاره‌های فعلی باید بروند و جای خود را به نفرات جوان بدهند. آیا برای جایگزینی حمیده عباسعلی، طراوت خاکسار، رزیتا علیپور و دیگران برنامه‌ای داریم؟ آیا اکتفا به یک مهره جوان به نام سارا بهمنیار در تیم ملی بزرگسالان کافی است؟

اطلاعات خبر: *نویسنده: نسیم مسیبی *منبع: اختصاصی*انتشار ۲۳ فروردین ۱۳۹۹- ساعت ۱۱:۴۰

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=43999

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.