17

لیگ والیبال از نگاه شکوفه صفری | از شکاف طبقاتی تا علت شکست در کاشان

  • کد خبر : 44937
  • 20 اردیبهشت 1399 - 11:09
لیگ والیبال از نگاه شکوفه صفری | از شکاف طبقاتی تا علت شکست در کاشان

شکوفه صفری : شکست در کاشان یک اتفاق بود. من در آن مسابقه آسیب دیده بودم و فرزانه زارعی هم، همین مشکل را داشت. هر دوی ما در تمرین قبل از مسابقه در کاشان مصدوم شدیم و این برای تیم هم شوک بود.

پایگاه خبری ورزش زنان ایران : لیگ والیبال ۹۸ نیمه تمام ماند. سایپای صدرنشین، قهرمان لیگ معرفی شد و ذوب آهن اصفهان در جایگاه دوم قرار گرفت و باریج اسانس کاشان و پیکان در رتبه‌های بعدی لیگی قرار گرفتند که کرونا جلوه‌های ویژه ای که منتظر آن بودیم را بی اثر کرد.

این، شکوفه صفری است. بازیکن ارزشمند و با اخلاق ذوب آهن که یکی از ستون‌های تیمش در لیگ ۹۸ بود. او در گفتگویی ویژه در مورد لیگ صحبت کرده است. صریح و بی پرده با شکوفه صفری:

لیگ جذاب نیست چون قابل پیش بینی است

چند سال است که لیگ والیبال شرایط خوبی ندارد و یکی از دلایل عمده‌اش شرایط اقتصادی کشور است. اسپانسرهای قوی در آن وجود ندارند و معمولاً ۲ یا ۳ تیم بالای جدول وضعیت مالی بهتری دارند.

ما می‌خواهیم لیگ جذاب داشته باشیم و راه آن این است که بازیکنان طراز اول در تیم‌ها پخش شوند اما زمانی که بیشتر تیم‌ها اسپانسرهای قوی ندارند هرگز این اتفاق رخ نمی‌دهد و بازیکنان درجه یک، در یکی دو تیم تجمع می‌کنند. تعارفی هم نیست.

این کیفیت لیگ را کاهش می‌دهد. لیگ جذاب این است که در پایان هفته نتایج غیر منتظره در آن ببینید یا نتوانید نتیجه یک بازی را پیش بینی کنید. ما این جذابیت را در لیگمان نداریم و کار برای رفع این اشکال، سخت است.

شکاف‌های طبقاتی

لیگ ۹۸ دو نقطه روشن داشت. یکی ورود تیم باریج اسانس به لیگ برتر و دومی حفظ پیکان در لیگ و جلوگیری از انحلال با وجود اینکه پیکان بیشتر بازیکنانش را از دست داده بود.

با وجود اینکه ما این ۲ تیم را داشتیم اما باز هم نمی‌توانیم چندان از لیگ دفاع کنیم زیرا جز ذوب آهن، تیم دیگری نتوانست از تیم قهرمان امتیاز یا حتی یک ست بگیرد.

یعنی در لیگ ۹۸ یک شکاف عمیق بین ۴ تیم بالای جدول و سایر تیم‌ها وجود داشت و در میان ۴ تیم بالای جدول نیز، رقابت تنگاتنگ نبود و شکاف دیگری بین سایپا و دیگران و همچنین ۳ تیم اول با پیکان نمایان بود. این شکاف‌ها جذابیت را برای مخاطب کم می‌کند و حتی برای ما که بازیکن همین لیگ هستیم.

تعطیلی لیگ؟ گزینه دیگری وجود نداشت

پلی آف یک شانس مجدد منطقی بود. اگر در جریان مرحله دوره‌ای، شما به هر دلیلی شایسته پیروزی بوده‌اید اما بازنده شده‌اید این شانس را دارید که جبران کنید و طبیعی است که قهرمانی سهم تیم باثبات تر و جنگنده‌تر است.

با این حال به نظر من تعطیلی لیگ، تنها گزینه ممکن بود. امکان نداشت که لیگ معلق شود و بازیکن در تعطیلی کرونا، بدنش را در حالت آماده نگاه دارد و بعد مسابقات را ادامه دهد. ما می‌خواستیم که دوباره شانس قهرمانی داشته باشیم اما واقع بینانه این بود که دیگر راهی وجود نداشت.

شکست کاشان

شکست در کاشان یک اتفاق بود. من در آن مسابقه آسیب دیده بودم و فرزانه زارعی هم، همین مشکل را داشت. هر دوی ما در تمرین قبل از مسابقه در کاشان مصدوم شدیم و این برای تیم هم شوک بود.

برای بازی برگشت در اصفهان می‌خواستیم جبران کنیم اما مجبور بودیم بدون حضور تماشاگر با باریج اسانس بازی کنیم. جو بدی بود و پس از آن هم تصمیم بر این شد که بازی‌ها لغو شود.

سیاست سایپا و ذوب آهن متفاوت بود

با توجه به اینکه ما هنوز به پایان مسابقات دوره‌ای لیگ هم نرسیده بودیم شاید منطقی‌تر بود که تیمی به عنوان قهرمان اعلام نشود با این حال چون فدراسیون باید یک تیم را برای باشگاه‌های آسیا معرفی می‌کرد و سایپا با توجه به توان مالی اش اعلام آماده کرده بود سایپا به عنوان قهرمان قلمداد شد.

البته سایپا با توجه به یارگیری خوبی که در لیگ ۹۸ داشت از ابتدا قابل پیش بینی بود که گزینه اصلی قهرمانی باشد. روی نیمکت سایپا هم بازیکنان ملی پوش حضور داشتند که می‌توانستند به میدان بیایند و نتیجه بازی را عوض کنند.

هیچ تیمی جز سایپا چنین شرایطی را نداشت. در ذوب آهن اولویت، بومی گرایی بود و صرفاً نگاه به سوی قهرمانی نبود. دو باشگاه سیاست متفاوتی داشتند و نتیجه‌ای که در نهایت به دست آمد حاصل تفاوت این ۲ مدل نگاه به تیمداری در لیگ بود.

اطلاعات خبر: *نویسنده: حامد اسماعیلی *منبع: اختصاصی *انتشار ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹- ساعت: ۰۹:۳۲

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=44937

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.