14

مصاحبه Sky Sports با خسرویار: با عشق در ایران کار می کنم/ از اوکلاهاما برای تغییر در فوتبال ایران

  • کد خبر : 5286
  • 15 خرداد 1397 - 18:31
مصاحبه Sky Sports با خسرویار: با عشق در ایران کار می کنم/ از اوکلاهاما برای تغییر در فوتبال ایران

کتایون خسرویار سرمربی تیم ملی فوتبال زیر 19 سال ایران در مصاحبه با Sky Sports از زندگی فوتبالی اش در ایران سخن گفته. دختری که از اوکلاهاما برای تغییر به ایران آمد و اکنون با انرژی و انگیزه برای توسعه فوتبال زنان ایران یک نعمت محسوب می شود و البته یک چهره موجه بین المللی.

به گزارش IWsports؛ کتایون خسرویار سرمربی تیم ملی زیر 19 سال دختران ایران که سال ها در آمریکا حضور داشته از سوی سایت Sky Sports به عنوان رهبر انقلاب فوتبال زنان ایران معرفی شد. Sky Sports نوشت:

تیم ملی فوتبال مردان ایران در حال آماده سازی برای جام جهانی روسیه است و می خواهد یک انقلاب در فوتبال این کشور رقم بزند. Sky Sports با یک ایرانی – آمریکایی صحبت می کند که از اوکلاهاما برای تغییر به تهران آمده است تا بتواند فوتبال زنان را هم در این کشور عوض کند.

خسرویار بیش از یک دهه به توسعه فوتبال زنان در ایران پرداخته و هیچ زمانی عقب نکشیده است. او جلسات آموزشی زیادی برای برنامه ریزی و سازماندهی تیم برگزار کرد. ما با خسرویار به عنوان مربی تیم ملی زنان زیر 19 سالایران، در یکی از دفاتر آکادمی فوتبال این کشور مصاحبه کردیم. خسرویار با ابراز خوشحالی از حضورش در ایران گفت: کار بسیار زیاد و سخت است و من باید مطمئن شوم که همه چیز برای کار آماده است.

اگرچه زنان ایران هنوز نمی توانند بازی های مردان در ورزشگاه های ملی این کشور را نگاه کنند اما در سال های اخیر فوتبال زنان به پیشرفت های زیادی دست یافته است و نگرش ها نسبت به آن به تدریج تغییر کرده است.

خسرویار، یک فوتبالیست با استعداد بود که در اوکلاهاما بزرگ شد، او اولین بار در سال 2005 که دبیرستانی بود، به ایران سفر کرد. او درباره حضورش در تیم ملی ایران گفت: من پیشنهاداتی از تیم های دانشگاهی ایالات متحده دریافت کردم اما چیزی نبود که من می خواستم. من به تهران آمدم و با عاشق در ایران کار می کنم. زمانی که من به ایران آمدم قصد داشتم برای دو هفته بمانم، اما در طی این دو هفته تمرین کردم.

چون من برای تیم ملی کشورم بازی کردم وقتی به آمریکا برگشتم مورد مواخذه قرار گرفتم. چرا که می گفتند در ایران فوتبال زنان وجود ندارد و نباید این کار را می کردی. من با تیم فوتسال زنان ایران تمرین هم کردم. قبل از اینکه به آمریکا برگردم مربی تیم فوتبال زنان ایران به من گفت که آن ها می خواهند بعد از 30 سال کار جدیدی را شروع کنند. من هم بدون تردید به او گفتم می خواهم در ایران بمانم.

او درباره اینکه دختران فوتبالیست ایرانی با لباس های آستین بلند و حجاب کامل بازی می کنند گفت: همه درباره این موضوع اشتباه فکر می کنند و باید ذهنیت خود را تغییر بدهند چرا که این اصلا مشکل نیست.

به گزارش Sky Sports در سطح بین المللی زنان ایران مشکلاتی داشتند. مهم ترین آن هم این بود که خسرویار و هم تیمی هایش مجبور شدند به خاطر استفاده از حجاب از بازی های مقدماتی المپیک 2012 لندن خارج شوند. تا سال 2013 این قانون وجود داشت و شاید یکی از عواملی بود که خسرویار به مربی گری روی آورد.

خسرویار به طی کردن دوره های مربی گری شروع کرد و در نهایت تبدیل به اولین زن خاورمیانه شد که مجوز FIFA را کسب می کند. خسرویار که اکنون 30 ساله می گوید: “فراموش نکنید که در ایران فوتبال زنان زیاد تبلیغ نشده و هرگز در تلویزیون نمایش داده نمی شود اما من دختران زیادی را دیده ام که در حال حاضر فوتبال بازی می کنند.

او ادامه داد: من همیشه در حال تحقیق هستم. زیرساخت فوتبال در ایران بویژه در خارج از تهران، بسیار قوی نیست، بنابراین معمولا به خارج از شهر برای دیدن دخترانی که با پدران یا برادران خود بازی می کنند، می روم.بیشتر دختران به سمت فوتسال می روند که زیرساخت قوی تری دارد اما سعی می کنیم آن ها را به فوتبال هم بکشانیم. خانواده هایشان مشتاق این هستند. پدرانشان که معمولا همراهشان هستند می گویند می خواهیم دخترانمان فوتبالیست شوند.

خسرویار گفت: تغییر ذهنیت کار بسیار دشواری است. خیلی ها در سطح جامعه تلاش می کنند و من هم به عنوان یک مربی نقش الگو را دارم که زنان با وجود تمام فشار هایی که وجود دارد ورزش کنند. فوتبال زنان در ایران سال هاست که حمایت می شود
و رو به رشد حرکت می کند.



لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=5286

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.