10
تولیدکنندگان توپ را در زمین کمیته ملی المپیک می اندازند

لباس فیروزه ای دختران المپیکی حذف شد | همه چیز درباره پوشش پرحاشیه

  • کد خبر : 63521
  • 27 تیر 1400 - 19:04
لباس فیروزه ای دختران المپیکی حذف شد | همه چیز درباره پوشش پرحاشیه
پس از ماه‌ها انتظار برای طراحی لباس کاروان المپیکی ایران در توکیو، شب گذشته مسئولین از بدسلیقگی خود رونمایی کردند. خوب، بد، زشت؟ شما نظر بدهید.

به گزارش ” آی‌دبلیو اسپورتس ” آژانس ورزش زنان ایران؛ موضوع لباس های کاروان ایران در المپیک توکیو نقل محافل است. انتقادات از لباس دختران ورزشکار سرانجام سبب شد کمیته ملی المپیک به فکر حذف البسه فیروزه ای از توکیو بیفتد.

کمیته ملی المپیک جهت احترام به نظر منتقدین و کارشناسان، لباس فیروزه‌ای بانوان کاروان المپیک توکیو را از دستورکار خارج کرد. بنابراین بانوان ایرانی در مراسم رژه المپیک با البسه فیروزه‌ای حاضر نخواهند شد.

با گذشت ۲ سال از دعوت بهترین‌های مد و لباس کشور توسط کمیته ملی المپیک برای طراحی و دوخت لباس کاروان اعزامی به المپیک ۲۰۲۰ توکیو، در cip فرودگاه امام خمینی، از لباس کاروان ایران رونمایی شد.

بلافاصله بعد از مراسم، نظرات مختلف در رابطه با رنگ، طراحی و نحوه رونمایی لباس المپین ها در خبرگزاری‌ها و فضای مجازی منتشر شد. همه‌جا سخن از انتقاد بود. از سادگی بیش از حد لباس زنان گرفته تا شباهت گرم‌کن آقایان به لباس کادر درمان و کت‌وشلواری که نقشی از پرچم ایران در آن نبود.

بعد از اتفاقاتی که در رابطه با لباس کاروان کشورمان در المپیک ۲۰۱۶ ریو افتاد و کمیته ملی المپیک پس از اعتراضات فراوان مجبور به طراحی مجدد لباس‌ها شد، انتظار می‌رفت این بار این کمیته خاطرات گذشته را زنده نکند؛ چرا تکرار اشتباه دیگر اشتباه نیست؛ انتخاب است.

اما همان آش و همان کاسه. با این تفاوت که رونمایی به لحظه آخر موکول شد؛ تا شاید کمیته ملی المپیک و طراحان معتمد و مقبول آن‌ها از سیل اعتراض و انتقادات طراحان داخلی، ورزشکاران اعزامی به المپیک، اصحاب رسانه و صد البته مردم در امان باشند.

همچنین بستن کامنت های پست اینستاگرامی کمیته ملی المپیک در مورد رونمایی از البسه و عدم پاسخگویی طراحان برند “mel & moj” (طراح البسه ورزشی) و “مزون ایران زمین” (طراح لباس رسمی) و همچنین مسئولین کمیته ملی المپیک، شائبه ترس از نارضایتی مردم را قوت بخشیده است.

جالب اینجاست که پیج اینستاگرامی مزون ایران زمین در جواب انتقادات، استفاده از رنگ فیروزه‌ای به جای سفید در مانتوی بانوان را، بر اساس صلاحدید کمیته ملی المپیک دانسته! اما در ادامه مجبور به بستن کامنت های پیج خود شده است.

اگرچه بحث رنگ و طرح سلیقگی است و هر طراحی قطعا انتقاداتی را به همراه خواهد داشت. اما استفاده از رنگ فیروزه ای در مانتوی دختران با رنگ سرمه ای کت و شلوار آقایان هیچ هماهنگی ندارد.

همچنین طرح بسیار ساده البسه ورزشی، بدون طراحی و رنگ بندی جذاب که حتی خبری از رنگ های پرچم کشورمان هم در آن نیست، مواردی بود که از ظرافت البسه لباس‌ها کاسته و به راحتی قابل چشم پوشی نیست.

طبق گفته مسئولین، کمیته مد و لباس از بین هزاران طرح ارسالی تصمیم خود را برای تولید لباس المپین‌ها گرفته است؛ اما ظاهر قضیه چیز دیگری را نشان می‌دهدآن هم در رابطه با کشوری که در جهان به خوش پوشی مردمانش معروف است.

سوال اصلی این است که آیا به طور کلی برای پوشش المپین ها و انتخاب لباس کاروان، چه فیلترهایی در نظر گرفته می شود و چه کسانی بر اساس چه دستورالعمل هایی تصمیم گیرنده هستند؟ آیا “خوش آمدن” یک لباس به مذاق یا چند یک مدیر برای نهایی شدن پوشش ملی کافی است؟

نگاهی به وضعیت پوشش تیم های حاضر در المپیک توکیو نشان می دهد این پوشش با وسواس زیادی انتخاب شده است اما به طور کلی، مسائل جانبی و مهم کاروان از جمله لباس و سرود، بیشتر بر پایه سلایق گروهی انتخاب می شود و نه خواست واقعی مردم و احساسی که کاروان به مردم می بخشد.

در ادامه البسه ورزشکاران کشور های بریتانیا و روسیه را در المپیک ۲۰۲۰ باهم تماشا خواهیم کرد.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=63521

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.