14
به بهانه مدال‌های یک دختر سیستانی در مچ اندازی آسیا

ورزش زنان در حاشیه دریای عمان | راه دشوار ۱۹ هزار دختر سیستانی

  • کد خبر : 65926
  • 01 شهریور 1400 - 14:10
ورزش زنان در حاشیه دریای عمان | راه دشوار ۱۹ هزار دختر سیستانی
موفقیت بهار بدیعی دختر ۱۵ ساله سیستانی در مسابقات مچ اندازی زنان آسیا نگاه‌ها را به سمت سیستان جلب کرد. سیستان در ورزش زنان ایران چه جایگاهی دارد؟

به گزارش “آی دبلیو اسپورتس” آژانس ورزش زنان ایران؛ سیستان و بلوچستان نامی است که در حوزه ورزش زنان ایران به ندرت شنیده می شود و حالا بهار بدیعی کمک کرده تا استانش به سرخط خبرها راه یابد.

بهار بدیعی دختر نوجوان تیم ملی مچ اندازی زنان آسیا در مسابقات آسیایی قزاقستان چهار مدال کسب کرد و درخشید اما آیا او تنها چهره موفق استانش است؟

در لیگ‌های معتبر ورزش زنان ایران نامی از سیستان و بلوچستان نیست البته اگر از حضور فصل گذشته سیستانی‌ها در لیگ تکواندو بانوان صرف نظر کنیم.

در لیگ ۵ تیمه فصل گذشته تکواندو، سیستان با تیمی بومی وارد لیگ شد و اگرچه مسابقات خود را واگذار کرد اما ورودش به لیگ با اتکا به توان خودش، احترام را برای تکواندو سیستان خرید.

آخرین آمار مربوط به سال ۹۹ می‌گوید سیستان و بلوچستان حدود ۱۹ هزار دختر ورزشکار سازمان یافته دارد. یعنی کارت بیمه دارهای ورزش قهرمانی و همگانی.

سیستان ۲۶ شهرستان دارد و حدود ۲ میلیون و هشت‌صد هزار نفر جمعیت که آمار دختران ورزشکار آن به نسبت جمعیت استان، رقم قابل توجهی نیست. عمده این نسبت کم، سبک زندگی مردم در سیستان و همچنین تفکر حاکم بر اقوام است.

به طور کلی جز در شهرهای مهم استان – به طور خاص زاهدان به عنوان مرکز استان – ورزش زنان برای رشد در سایر شهرهای استان چالش‌های فراوانی دارد. از نبود امکانات سخت افزاری، اسپانسر برای ورزشکاران حوزه قهرمانی تا محدودیت‌های اعتقادی در برخی اقوام و خانواده‌ها.

به عبارت دیگر، اگر ۲ دختر با زمینه‌های ژنتیکی مشابه، یکی در سیستان و دیگری در اصفهان یا تهران متولد شود، زمینه برای هر ۲ نفر برای تبدیل شدن به یک ورزشکار نیمه حرفه‌ای زمین تا آسمان متفاوت است.

در اداره کل ورزش و جوانان سیستان، تلاش برای بهبود اوضاع قابل درک است چنان که آن‌ها در سال ۹۳ فقط ۸ هزار دختر ورزشکار سازمان یافته داشتند و حالا ۱۹ هزار نفر.

ظرفیت عمده این استان در ورزش زنان بیشتر بر ورزش همگانی متمرکز است جایی که جشنواره‌ها از یک سو و بازی‌های بومی و محلی از سوی دیگر در سیستان پررنگ‌تر از حضور تیم‌های استان در لیگ‌های معتبر است.

سهم سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۹۹ در مقوله دعوت دختران این استان به تیم‌های ملی در تمامی رشته‌های موجود ۹ نفر بوده است.

آینده قابل پیش بینی برای دختران حاشیه دریای عمان، ادامه روند رشد تدریجی حضور دختران سیستان در فعالیت‌های ورزشی رسمی است اما نه با شیبی رؤیایی و تند که همه آمارها را در جنوب شرقی در هم بریزد. شتابی در کار نیست.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=65926

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.