9
درباره دختری که می‌گوید اسکیت را زندگی می‌کند

فاطمه اسماعیلی : از ورامین تا تیم ملی هاکی روی یخ

  • کد خبر : 72556
  • 24 آبان 1400 - 19:07
فاطمه اسماعیلی : از ورامین تا تیم ملی هاکی روی یخ
هاکی روی یخ به عنوان رشته‌ای جدید اما جذاب در ایران، به سرعت در راه رشد است. فاطمه اسماعیلی یکی از اعضای نخستین تیم ملی هاکی روی یخ زنان ایران است. زندگی او با اینلاین و آیس هاکی گره خورده.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دختران قهرمان ؛ گرچه رشته‌های قدیمی و اسم و رسم دار با قدی افراشته به تازه‌واردها نگاه می‌کنند اما هاکی روی یخ از آن دسته از رشته‌هایی است که سرعت رشدی شگفت‌آور را تجربه می‌کند.

آن‌ها از دل اسکیت سر برآوردند و به‌تدریج، سرزمین خود را بسط می‌دهند. دو سال قبل کسی در ایران چیزی از هاکی روی یخ نمی‌دانست و حالا ایران در ماه‌های آینده در مسابقات قهرمانی آسیا در دو بخش مردان و زنان، حضور پیدا می‌کند.

فاطمه اسماعیلی بازیکن تیم آیس هاکی و اینلاین هاکی ایران است. او امروز هم در هاکی روی یخ و هم اینلاین هاکی، یک گلزن و بازیکنی شاخص به حساب می‌آید.

مهم‌ترین ویژگی او صرف‌نظر از توانمندی‌های فیزیکی و فنی‌اش این است که کارش را با عشق انجام می‌دهد. او دریافته است که از بودن در این خانواده لذت می‌برد و حالا بودنش، مایه احساسات خوش برای همه است.

هاکی روی یخ VS اینلاین هاکی

هاکی روی یخ در ایران قدمت کمی دارد و جالب است بدانید تنها یک سال و نیم از آغاز فعالیت رسمی این رشته در ایران سپری شده است.

اینلاین هاکی با اسکیت چرخ‌دار انجام می‌شود و هاکی روی یخ (آیس هاکی) با اسکیت مخصوص روی یخ و غیرچرخ دار. اسکیت روی یک یخ چاقویی زیر کفش دارد و اتصال دهنده بدن ورزشکار با سطح یخ است.

فاطمه اسماعیلی تیم هاکی روی یخ ایران در امارات (16)

۹۰ درصد تجهیزات اینلاین هاکی و هاکی روی یخ، مشترک هستند اما گاردهای محافظتی در هاکی روی یخ بیشتر از اینلاین هاکی است زیرا زد و خورد در هاکی روی یخ بیشتر و احتمال آسیب‌دیدگی بالاتر از اینلاین هاکی است.

در هاکی روی یخ ۵ بازیکن و یک دروازه‌بان (جمعاً ۶ نفر) و در اینلاین هاکی ۴ بازیکن و یک دروازه‌بان (جمعاً ۵ نفر) در زمین مسابقه، بازی می‌کنند.

همچنین در هاکی روی یخ قوانین سخت‌گیرانه‌تری دارد، زمین بزرگ‌تر است و قانون آفساید در آن اجرا می‌شود. در آیس هاکی تیم‌ها در ۳ زمان ۲۰ دقیقه‌ای رقابت می‌کنند اما در اینلاین هاکی، مسابقه در ۲ زمان ۲۰ دقیقه‌ای برگزار می‌شود.

کجای این قاره پهناوریم؟

تیم هاکی روی یخ زنان تحت عنوان تیم فرمانیه چندی پیش به مسابقات کاپ آزاد باشگاهی امارات اعزام شد که مقام دوم را کسب کرد.

این اولین اعزام تیم زنان به مسابقه‌ای برون مرزی بود. هیچ مسابقه رسمی پیش از این در کار نبوده و ایران در نقطه شروع یک دوران، قرار دارد.

لیگ اینلاین هاکی زنان هم پس از یک وقفه دو ساله، در آبان ماه ۱۴۰۰ آغاز به کار کرد که حاصل رقابت ۶ تیم حاضر در این مسابقات در دور اول، صدرنشینی تیم فرمانیه بود.

علاه بر این، لیگ هاکی روی یخ نیز برای اولین بار برگزار خواهد شد و تا چند هفته دیگر آیس هاکی ایران نخستین دوره لیگ خود را تجربه خواهد کرد.

ایران در سال ۹۷ در اینلاین هاکی مردان، قهرمان آسیا شد و در همان سال تیم زنان ایران به مقام سوم رسید. البته مقام قاره‌ای در سال‌های گذشته نیز تکرار شده بود و به طور کلی ایران در سطح قاره در اینلاین هاکی یکی از کشورهای موفق و شاخص است.

فاطمه اسماعیلی: روس‌ها از دیدن ما شگفت‌زده شدند

فاطمه اسماعیلی درباره تیم ملی هاکی روی یخ ایران می‌گوید: تلاش ما بر این است که بتوانیم در اولین حضور رسمی قاره‌ای عملکرد موفقی ارائه دهیم. اردیبهشت ۱۴۰۱ از این نظر برای ما و هاکی روی یخ ایران تاریخی است که در مسابقات کاپ آسیا در فیلیپین مسابقه خواهیم داد و این یک تجربه خاص برای ما و هاکی روی یخ ایران است.

او می‌گوید که در تورنمنت اخیر در امارات از تیم ایران انتظار نمی‌رفته که چنین عملکردی برابر تیمی از روسیه داشته باشند اما نشان دادند که می‌توانند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند. روسیه سابقه‌ای طولانی در هاکی روی یخ دارد و تعداد زمین‌های یخ آنها بسیار زیاد است.

ملی پوش آیس هاکی ایران می‌گوید: روس‌ها هم از دیدن ما شگفت‌زده شدند و ما توانستیم یک بار این تیم را ۴ بر ۲ شکست دهیم گرچه در فینال مغلوب این تیم شدیم.

اسماعیلی عقیده دارد که حتی تماشای مسابقه آیس هاکی هم برای ملی پوشان مفید است و می‌گوید: اگر پشتیبان ما باشند و تیم ما بتواند اعزام شود و میدان ببیند هاکی روی یخ ایران با سرعت بیشتری رشد می‌کند.

از ورامین با عشق

او یک تازه وارد نیست. ۶ ساله بود که کفش اسکیت به پا کرد و البته هرگز فکرش را نمی‌کرد که روزی عضو تیم ملی ایران شود. و اسکیت برای او چیزی هم‌تراز زندگی باشد.

فاطمه اسماعیلی می‌گوید: مثل همه بچه‌هایی در آن سن، در یک کلاس آموزشی ثبت‌نام کردم. از روزی که کار را شروع کردم به آن علاقه‌مند شدم و با تمام وجودم و عاشقانه، اسکیت را دوست داشتم.

او ساکن ورامین است اما محل تحصیل، کار و تمرینش در تهران قرار دارد و تاکید می‌کند که حتی همین حالا هم برای این که در تمرین حضور باید ۲ ساعت رفت و ۲ ساعت برگشت را متقبل شود. با این حال او به کاری که انجام می‌دهد و احساسی که نسبت به انجام آن در وجودش رخنه کرده، ایمان دارد.

خوشحال‌ترین دختر روی زمین بودم

ملی پوش اینلاین هاکی ایران می‌گوید: اجازه ندادم که چیزی مانع پیشرفت مسیر من شود. در سال ۹۱ بود که برای اولین بار به تیم ملی اینلاین هاکی دعوت شدم و در آن سال، همراه با تیم ملی به کره جنوبی رفتم و تیم ما سوم آسیا شد.

او ادامه می‌دهد: روی سکو رفتن با تیم ملی، بهترین احساس دنیا بود و فکر می‌کردم خوشحال‌ترین دختر روی زمین هستم. آن مسابقات برای من یک جهش بود و به من کمک کرد که با انگیزه بیشتری مسیرم را ادامه دهم.

شانه‌هایی که روی آن‌ها قدم گذاشتیم

فاطمه اسماعیلی، قدرشناسانه از همه کسانی که در راهش به او کمک کردند تشکر می‌کند: آقای عادل حیدری که اولین مربی من در ورامین بود و همچنین دوست خوبم صدف منصوری لحظات خوشی را در زندگی من رقم زدند.

او می‌گوید: زمانی که به تهران آمدم مربی‌ام اعظم سنایی نقش مهمی در پیشرفتم داشت. همچنین از آقای فرزاد هوشی دری و کاوه صدقی ممنونم به این دلیل که به همه ما کمک کردند که در کنار هم تمرین کنیم و آنچه را که دوستش داریم، عاشقانه زندگی کنیم.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=72556

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.