9
بازی‌های آسیایی هانگژو

نگاهی بر نتایج هانگژو | حال اسکیت ایران خوب نیست

  • کد خبر : 94266
  • 13 مهر 1402 - 19:09
نگاهی بر نتایج هانگژو | حال اسکیت ایران خوب نیست
 بازی‌های آسیایی هانگژو برای اسکیت ایران پایان یافت اما نگاهی بر نتایج نشان می‌دهد، سیاست‌های فعلی در این رشته محبوب به بازنگری نیاز دارد.

به گزارش افرا ورزش، با وجود کسب تک مدال نقره ارزشمند نابغه فری استایل ترانه احمدی تنها مدال‌آور کاروان پر تعداد (۱۲ ورزشکار اعزامی) ایران می‌توان به وضوح دریافت اسکیت ایران در مسیر موفقی پیش نمی‌رود.

اسکیت که از زمان تأسیس این فدراسیون در سال ۱۳۸۴ شیب ملایم رو به رشدی را تجربه می‌کرد و تا دو سال قبل با کلکسیونی از مدال‌های جهانی و آسیایی و جایگاه‌های کلیدی همچون نایب‌رییسی آسیا و ریاست رشته‌های تخصصی در قاره و عضویت در کمیته‌های فنی در اوج موفقیت چهره نمایی می‌کرد حالا وضعیت مناسبی ندارد.

اگر به‌صورت تخصصی اطلاعی از وضعیت اسکیت ایران ندارید موارد ذیل می‌تواند شاهدی باشد بر روند نزولی موفقیت‌های رشته پرطرفدار اسکیت ایران و سندی مبنی بر این که اسکیت نیازمند انقلاب ساختاری است.

 رشته فری استایل و هانگژو

ایران از بدو شروع به کار این رشته ورزشی در آسیا با مدال محمد امیدواری خود را به‌عنوان مدعی فری استایل در آسیا مطرح کرد، شاید این رشته از مدال‌آور ترین رشته‌های اسکیت ایران در سطح جهانی باشد که انتظار حداقل چهار مدال در هانگژو را به وجود آورده بود.

آخرین اعزام تیم ملی فری استایل به مسابقات جهانی بارسلونا بوده که رومینا سالک اصفهانی و رضا لسانی برنز جهان را گرفتند اما امروز در هانگژو چهارم آسیا شدند.

همچنین امیرمحمد سواری نایب‌قهرمان جهان شده بود که امروز در بازی‌های آسیایی هانگژو هشتم شد. همچنین ترانه احمدی، دختر نقره‌ای امروز اسکیت اسلالوم، در مسابقات جهانی چین در شانزده سالگی طلا گرفته بود.

این نابغه فری استایل در هانگژو به نقره آسیا رسید که قطعاً برای او موفقیت چشم‌گیری نیست. اکنون این سؤال مطرح است که چطور کلکسیونی از قهرمانان جهان و آسیا این چنین در بازی‌های آسیایی دست‌خالی می‌مانند یا دچار افت جایگاه می‌شوند

اسکیت سرعت، بدون شانس واقعی و بدون مربی

بر خلاف ادعای مطرح‌شده از سوی برخی مسئولان در فدراسیون اسکیت، رکوردها نشان‌دهنده عدم وجود شانس واقعی کسب مدال برای ۸ ورزشکار اعزامی بود.

فدراسیون اسکیت برای مجاب کردن کمیته ملی المپیک به اعزام هشت ورزشکار از هیچ اقدامی فروگذار نکرد. آنها امیدوار به دست‌به‌دست هم دادن ابر و باد و فلک برای کسب مدالی در امدادی بودند که البته زور برنامه‌ریزی و کار اصولی بیشتر بود و این اتفاق رخ نداد.

در نتیجه اسکیت ایران هم که از طلا تا برنز، مدال‌های رنگارنگی را در کارنامه قهرمانان خود دارد دست‌خالی به کشور بازگشت.

نکته جالب اینکه تیم اسکیت مردان ایران بدون مربی اعزام شد و اگر هدف کاروان اسکیت به واقع، مدال‌آوری در مسابقه امدادی بود مربی می‌توانست نقشی کلیدی در این مورد ایفا کند اما از اعزام مربیان توانمند اسکیت سرعت ایران صرف‌نظر شد.

اسکیت رول بال، سقوط تا رده هشتم

تیم اسکیت رول بال ایران با عنوان قهرمانی یا نایب‌قهرمانی جهان به تیم مدیریت جدید تحویل شد، و افسوس که در دوره زمامداری  مدیریت فعلی فدراسیون اسکیت نه تنها دستش از مدال کوتاه شد بلکه هشتم جهان بهترین جایگاه تیم ایران بود که خود گویای همه‌چیز است.

اینلاین هاکی، از قهرمانی تا تماشای تورنمنت از خانه

 وقتی از روند رشد ملایم و رسیدن به قله‌ها می‌گوییم شاید اینلاین هاکی نمونه بسیار خوبی از رشته‌های اسکیتی برای این موضوع باشد، رشته‌ای که از رتبه آخر آسیا در ابتدای دهه ۸۰ به قله قهرمانی آسیا در انتهای دهه ۹۰ رسید.

شاید شگفت‌زده شوید اگر بشنوید برای تیم اینلاین هاکی مردان و قهرمان آسیا و تیم پر مدال و مطرح زنان ایران در دو سال اخیر حتی یک روز اردوی تیم ملی تشکیل نشده و تیم طلایی اینلاین هاکی ایران باید مسابقات آسیایی را که کمتر از ۲۰ روز دیگر در چین برگزار می‌شود را از خانه تماشا کند.

دختران و پسران اینلاین هاکی ایران نه تنها به مسابقات جهانی اعزام نشدند بلکه حالا تیم اول آسیا به مسابقات قاره‌ای که در آن سرآمد بود هم اعزام نمی‌شود.

منافع ملی و اعتبار نام ایران، ارجح است

روزی که وزارت ورزش کارشناس بدنه خود را که نایب‌رییس اسکیت آسیا بود کنار می‌گذاشت نمی‌دانست تیم جدید، دبیر فدراسیون که رییس کمیته اسکیت هاکی آسیا و عضو کمیته فنی جهانی فدراسیون جهانی اسکیت هست را نیز کنار خواهد گذاشت و جریان خروج نخبگان و مدیریت خانوادگی و رفاقتی به دور از تخصص به اسکیت آسیب می‌زند.

آنچه امروز در اسکیت ایران در حال رخ دادن است درس عبرتی برای هیئت‌های ورزشی استان‌ها و  دیگر رشته‌های ورزشی است که به خاطر منافع کوتاه‌مدت و فقدان دلسوزی کافی، عمر و زحمات ورزشکاران و اعتبار ورزش کشور آسیب وارد نشود.

منافع ملی کشور و اعتبار نام ایران، بالاتر از همه منافع و پیامدها است و این موضوع، باید در مورد سیاست گذاری در آینده اسکیت و به طور کلی ورزش کشور، با دقت و حساسیتی دوچندان مورد توجه و مطالبه قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=94266

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. البته نقره خانم احمدی ارزشمند و آبروی اسکیت رو خرید انشالله با بررسی کارشناسی نقاط ضعف و فرصت‌های از دست رفته و تهدیدها و آیا حضور اسکیت در بازی‌های آسیایی یک فرصت بود ، یا این فرصت تبدیل به یک تهدید شد ، بیشتر خواهیم پرداخت

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.