2
بررسی چالش جدید برای فوتبال ایران

همه چیز درباره قضاوت داوران زن در مسابقات مردان

  • کد خبر : 85240
  • 13 شهریور 1401 - 18:51
همه چیز درباره قضاوت داوران زن در مسابقات مردان
موضوع قضاوت داوران زن در مسابقات فوتبال مردان، موضوعی است که از سوی فیفا برای ایران مطرح شده اما این موضوع تا چه اندازه جدی است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی “دختران قهرمان” پس از ورود زنان به شکل محدود به ورزشگاه ها، اکنون گفته می شود فیفا ایران را برای قضاوت داوران زن در مسابقات مردان تحت فشار گذاشته است.

با این وجود، نگاهی بر دستورالعمل ها و رویکردهای فیفا در قبال وضعیت کشورهای عضو خود به این نقطه می رسیم که موضوع قضاوت داوران زن در مسابقات مردان، اتفاقی تازه نیست.

در واقع، فدراسیون بین المللی فوتبال فیفا، پیش از این، به کشورهای عضو خود اطلاع داده که باید زمینه را برای حضور زنان در مسابقات مردان مهیا کنند.

به طور ویژه این موضوع، اکنون نقشی کلیدی برای آینده داوران زن فوتبال ایران دارد و نه بدنه اصلی فوتبال ایران در سطحی گسترده و کلیدی.

به عبارت دیگر، فیفا قضاوت زنان در مسابقات فوتبال مردان را یکی از الزامات اصلی برای به رسمیت شناخته شدن آن عضو نمی داند اما برای اعضایی که آن را رعایت نکنند محدودیت اعمال می کند.

فرصت قضاوت در جام جهانی زنان از دست رفت؟

این محدودیت به طور خاص، جلوگیری از قضاوت داوران ایرانی در مسابقات معتبر بین المللی است و فیفا این روند را با جام جهانی فوتبال زنان در سال 2023 به میزبانی استرالیا و نیوزیلند آغاز کرده است.

تابستان سال 1402 مصادف با برگزاری جام جهانی فوتبال زنان خواهد بود. نامزدهای قضاوت در این مسابقات، 4 سال قبل از این مسابقات مشخص و اعلام شده اند.

این نامزدها با حضور در تورنمنت های مختلف فیفا این فرصت را دارند تا به فهرست نهایی داوران که 2 ماه مانده به برگزاری جام جهانی 2023 اعلام می شود راه پیدا کنند.

فیفا 2 شرط 1) قضاوت داوران زن در مسابقات مردان و 2) استقرار VAR در مسابقات داخلی را از فدراسیون فوتبال ایران طلب کرده بود و ایران نتوانست این شروط را عملی کند.

در نتیجه انسیه خباز مافی نژاد و مهسا قربانی دو داور ایرانی که در فهرست اولیه فیفا برای قضاوت در جام جهانی 2023 بودند برای جام جهانی زیر 17 سال، جام جهانی زیر 20 سال و 3 تورنمنت رسمی دیگر دعوت نشدند.

این شرایط به معنای این است که این 2 داور زن ایرانی شانس چندانی برای قضاوت در جام جهانی 2023 استرالیا و نیوزیلند ندارند زیرا تورنمنت های پیش از جام جهانی 2023 را که ملاک ارزیابی است از دست داده اند.

آیا درهای مسابقات بین المللی به روی داوران زن بسته شد؟

با وجود این که ایران هنوز این شرط فیفا برای رشد داوران زن ایران را عملی نکرده اما داوران ایرانی همچنان در فهرست بین المللی حضور دارند و همه رویدادها را از دست نداده اند.

دست کم تاکنون، فیفا برنامه ای برای حذف داوران کشورهایی که نتوانسته اند برنامه قضاوت زنان در مسابقات مردان را عملی کنند، ابلاغ نکرده و درهای مسابقات بین المللی به روی داوران ایرانی باز است.

داوران ایرانی فرصت قضاوت در رقابت های قهرمانی آسیا و المپیک و رویدادهای کوچکتر منطقه ای را داشته اند و همچنان هم دارند اما این که آیا این فرصت، دائمی خواهد بود موضوعی نیست که بتوان با قاطعیت درباره آن اظهار نظر کرد.

فیفا امروز به قضاوت زنان در مسابقات مردان به عنوان یک الزام برای ادامه فعالیت بین المللی همه داوران نگاه نمی کند اما تبدیل شدن آن به پیش نیاز قضاوت در جام جهانی، ممکن است آغاز یک تغییر بنیادین در این دستورالعمل باشد.

داوران زن ایران چگونه در مسابقات زنان قضاوت می کنند؟

خبرهای رسیده از کمیته داوران فدراسیون فوتبال حاکی از این است که برنامه قضاوت داوران شاخص زن ایران به طور محدود در مسابقات رده های سنی پایه پسران در دستور کار قرار دارد.

بدین ترتیب، همه داوران زن فوتبال ایران ملزم نیستند در مسابقات مردان قضاوت کنند و این اتفاق به طور محدود برای چند داور بین المللی رخ می دهد.

در نتیجه،قضاوت داور زن در یک ورزشگاه لبریز از تماشاگر مرد و برخوردها و واکنش های حاشیه آن که در شبکه های اجتماعی مطرح شده، در عمل اجرایی نیست.

به طور کلی حضور داوران زن در مسابقات مردان در سطح جهان نیز پدیده ای جدید است و به استثنای چند کشور توسعه یافته، این برنامه برای تمام فوتبال جهان، یک برنامه جدید و نوپا است.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=85240

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.