8
فوتبال زنان مدیر نداشت، از وزارتخانه آوردند

درباره مریم منظمی، کشتی، وزنه برداری و حالا فوتبال

  • کد خبر : 89405
  • 03 اسفند 1401 - 15:23
درباره مریم منظمی، کشتی، وزنه برداری و حالا فوتبال
فدراسیون فوتبال اعلام کرد مریم منظمی به عنوان سرپرست نایب رییسی این فدراسیون جایگزین شهره موسوی نایب رییس پیشین شده است.

به گزارش افرا ورزش، پس از حواشی طولانی مدت حضور شهره موسوی در سمت نایب رییسی فدراسیون فوتبال، سرانجام مریم منظمی به عنوان سرپرست نایب رییسی انتخاب شد.

مریم منظمی در ورزش ایران یک چهره شناخته شده است. او آچارفرانسه وزارت ورزش و جوانان برای پست‌های نایب رییسی است ضمن این که در حال حاضر، مربی بدنساز تیم ملی تیراندازی هم هست.

او در دوران ورزشی خود یک دونده بود و در دوهای با مانع فعالیت می‌کرد و با تحصیل در رشته تربیت بدنی، مدرک دکترا گرفت و وارد دستگاه وزارت ورزش شد.

رسول خادم، نخستین حامی منظمی

بر خلاف تصور، او هرگز از فدراسیون رشته تخصصی‌اش سر در نیاورد بلکه به فدراسیون کشتی رفت تا زیر نظر رسول خادم، کشتی زنان را سر و سامان دهد.

حضور منظمی در فدراسیون کشتی مصادف با راه‌اندازی مسابقات قهرمانی کشور برای زنان کشتی‌گیر بود گرچه کشتی در صحنه بین‌المللی از فعالیت در کشتی آلیش که چند کشور در دنیا بیشتر در آن فعالیت ندارند، محدود شد.

پس از استعفای رسول خادم از ریاست فدراسیون کشتی و کناره‌گیری دسته جمعی اعضای شورای فنی، مریم منظمی نایب رییس امور زنان فدراسیون کشتی هم استعفا داد.

مریم منظمی و سهمیه المپیکی جهانفکریان

سنگر دوم فعالیت او، فدراسیون وزنه برداری بود. او از وزارت ورزش به فدراسیون وزنه برداری مأمور شد تا وزنه برداری نوپای زنان را سر و سامان دهد.

گرچه او در آن مقطع برای شکل‌گیری و اعزام تیم‌های ملی تلاش کرد اما در نهایت در شرایطی فدراسیون وزنه برداری را ترک کرد که در صف کسانی بود که بابت از دست رفتن سهمیه المپیک پریسا جهانفکریان مورد انتقاد بود.

در آن زمان، فدراسیون وزنه برداری به دلیل این که موضوع کسب سهمیه پریسا جهانفکریان را دنبال نکرده و سبب شده بود این ورزشکار یک عمل جراحی غیر ضروری را انجام دهد، تحت فشار قرار گرفت.

روز نهم تیر ۱۴۰۰ بود که اعلام شد منظمی، وزنه برداری را ترک کرده است. او به دلیل عدم تمدید مهلت مأموریت خود، استعفا کرد تا به وزارتخانه متبوعش بازگردد.

منظمی در تابستان 99 نیز برای ریاست فدراسیون دوومیدانی نامزد شده بود.

چرا مریم منظمی در فدراسیون فوتبال؟

مریم منظمی نه ورزشکار، نه مربی، نه مدرس و نه یک نیروی مدیریتی در فوتبال نبوده است اما چرا باید او به سمت نایب رییسی فدراسیون فوتبال برسد؟

پاسخ دقیقی برای این سؤال وجود ندارد اما به هر حال منظمی در کشتی و وزنه برداری هم سر رشته‌ای نداشت. از نظر تصمیم‌گیرندگان عالی ورزش، مدرک دکترای تربیت‌بدنی و سابقه چند ساله مدیریت ورزشی برای این سمت کفایت می‌کند و نیازی به تخصص در آن رشته نیست.

مدافعان این تصمیم می گویند فریبا محمدیان نایب رییس فدراسیون والیبال هم هرگز یک والیبالیست نبوده اما در این فدراسیون ، دوران موفقی داشته است.

از سوی دیگر، انتخاب منظمی نشان می‌دهد فدراسیون تاج برای انتخاب یک نایب رییس مناسب به بن بست رسیده بود و به ناچار دست به دامان نقش‌های مشورتی وزارت ورزش و جوانان شد.

وزارت ورزش هم منظمی را به عنوان کسی که به او اعتماد دارد به فدراسیون فوتبال فرستاد. کسی که به ساز و کار فدراسیون‌ها اشراف دارد و یکی از بدنه وزارت است و نه خارج از آن.

امیدواری به سوابق ورزشی منظمی

نتیجه انتصاب مریم منظمی این است که فوتبال، فاقد نیروی مناسب مدیریتی در بخش زنان است که همزمان با افکار و برنامه‌های وزارت و فدراسیون همسو باشد.

مریم منظمی در پستی به مراتب مهم‌تر از دو جایگاه قبلی خود قرار گرفته است و باید امیدوار بود که بتواند به عنوان مدیری ورزشی‌تر از شهره موسوی و لیلا صوفی زاده، اتفاقات تازه‌ای رقم بزند.

این سوابق و تجارب ورزشی، بخش روشن حضور مریم منظمی در فدراسیون فوتبال است. بدون تردید حضور در فدراسیون فوتبال، برای منظمی مهم ترین چالش مدیریتی ورزشی اش خواهد بود.

ویژگی های شخصیتی منظمی

مریم منظمی از نظر رفتار و شخصیت، در زمره چهره های مورد احترام در بدنه مدیریت ورزش است. از او به عنوان مدیریتی که به اخلاقیات پایبند است و ارتباط خوبی با اجزای مجموعه خود دارد یاد می شود.

آیا او در فدراسیون فوتبال موفق می شود؟ برای موفقیت، منظمی باید با دو چالش روبرو شود : حضور در فضایی که به اندازه کافی نسبت به آن اشراف ندارد و دیگری، وسعت و حساسیت کار در فوتبال و فوتسال.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=89405

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.