8
به بهانه دومین حضور پیکان در آسیا

والیبال زنان باشگاه‌های آسیا در گذر زمان

  • کد خبر : 90183
  • 18 فروردین 1402 - 12:00
والیبال زنان باشگاه‌های آسیا در گذر زمان
پیکان نماینده ایران در والیبال زنان باشگاه‌های آسیا است. پس از دانشگاه آزاد، پرسپولیس، گیتی پسند و بانک سرمایه، پیکان راه را ادامه می‌دهد.

به گزارش افرا ورزش، ویتنام از پنجم اردیبهشت میزبان ۹ تیم آسیایی در مسابقات والیبال زنان باشگاه‌های آسیا است و پیکان نماینده ایران خواهد بود.

پس از قهرمانی در لیگ برتر ۱۴۰۱، پیکان بار دیگر این فرصت را به دست آورده؛ اما به نظر می‌رسد این تیم ملی ایران است که با نام پیکان در صحنه آسیایی حاضر می‌شود.

پیکان در گروه یک با دای نام یونیورسیتی (ویتنام)، کینگ وال (چین‌تایپه) و هیسامیتسو اسپرینگز (ژاپن) همگروه شده است که هیسامیتسو حریفی آشنا برای تیم‌های ایرانی است.

در دیگر گروه این مسابقات نیز پنج تیم آلتای (قزاقستان)، دایموند فود (تایلند)، لیائونینگ دونگوها (چین)، خووسگول ارچیم (مغولستان) و هیپ هینگ (هنگ‌کنگ) حضور دارند.

۲۴ سال با والیبال باشگاه‌های آسیا

مسابقات والیبال زنان باشگاه‌های آسیا قدمتی ۲۴ساله دارد. در سال ۱۹۹۹ بود که برای نخستین‌بار ۶ تیم باشگاهی آسیا در تایلند گردهم آمدند تا مسابقات باشگاهی زنان را برگزار کنند و از آن سال تاکنون به‌استثنای ۲ سال، این مسابقات همیشه برگزار شده است.

این رقابت‌ها یک بار در سال ۲۰۰۳ به دلیل شیوع ویروس سارس در جنوب شرقی آسیا و بار دوم در سال ۲۰۲۰ و به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا لغو شد و هر دو بار، منشأ سلامت داشت.

تیان جین، پرافتخارترین تیم آسیا

ال جی کلتکس، تیمی از کره جنوبی به‌عنوان اولین قهرمان تاریخ باشگاه‌های آسیا جاودانه شد؛ اما پرافتخارترین تیم این مسابقات یک تیم چینی است.

تیان جین بوهای بانک که زمانی “تیان جین بریجستون” نام داشت تاکنون ۵ بار قهرمان، ۳ بار نایب‌قهرمان و یک بار تیم سوم باشگاه‌های آسیا شده است.

هیسامیتسو اسپرینگز، تیمی که امسال با پیکان همگروه شده دومین تیم پرافتخار آسیا است. آن‌ها ۲ بار قهرمان شده‌اند و ۳ بار نایب‌قهرمانی و ۲ بار نیز سومی آسیا را کسب کرده‌اند.

تیم‌های ایرانی در والیبال زنان باشگاه‌های آسیا

ایران برای ورود به والیبال زنان باشگاه‌های آسیا تا سال ۲۰۰۸ یعنی نهمین دوره این مسابقات صبر کرد تا ذوب آهن اصفهان اولین نماینده ایران در ادوار این مسابقات لقب گیرد.

به‌طورکلی تا پیش از امسال، ایران در ۱۲ دوره از ۲۲ دوره والیبال باشگاه‌های آسیا در بخش زنان حضور داشته است.

سایپا، پیکان، بانک سرمایه، پرسپولیس، دانشگاه آزاد، ذوب آهن، گیتی پسند و باریج اسانس همه نمایندگان ایران در والیبال بانوان باشگاه‌های آسیا هستند.

بهترین رتبه برای تیم‌های ایرانی در دو دوره اخیر (سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳) به دست آمده به طوری که به ترتیب سایپا و باریج اسانس در این مسابقات چهارم شده‌اند.

البته نباید از این واقعیت عبور کنیم که در دو دوره اخیر به دلیل سیاست پیشگیرانه کشورهای شرق آسیا در موضوع کرونا، تیم‌های ژاپنی و چینی در این مسابقات حضور نداشتند و اگر آنها در تورنمنت حاضر بودند بعید بود که نمایندگان ایران به جمع ۴ تیم اول برسند.

ذوب آهن، اولین باشگاه ایرانی در آسیا

در سال ۲۰۰۸، مسابقات در ویتنام برگزار می‌شد و ۸ تیم در آن حضور داشتند که ذوب آهن در گروه یک هر سه مسابقه خود را سه بر صفر واگذار کرد.

اسپورت سنتر چین، تورای آروز ژاپن و سوباکسو کره شمالی سه تیمی بودند که در دور گروهی با ذوب آهن مسابقه دادند.

ذوب آهن در دور حذفی نیز با شکست ۳ بر صفر برابر سانگ سوم تایلند و ژتیسو قزاقستان و ۳ بر یک برابر بانک جاتیم اندونزی در جایگاه هشتم تورنمنت ایستاد.

سایپا با شعبانیان وارد می‌شود

در سال ۲۰۰۹ این مسابقات با حضور ۱۱ تیم، به میزبانی تایلند و با حضور سایپا به‌عنوان نماینده ایران با هدایت میترا شعبانیان برگزار شد.

سایپا با سه شکست (۳ بر صفر برابر سوباکسو کره شمالی و فِدِربرو تایلند و ۳ بر یک برابر نماینده چین‌تایپه) و یک پیروزی ۳ بر صفر برابر اس کی آی اف ازبکستان در گروه ۵ تیمی خود، چهارم شد.

سایپا در دور حذفی ۳ بر صفر به تیان جین چین و سوباکسو کره شمالی و ۳ بر ۲ برابر نماینده چین‌تایپه باخت و هشتم شد.

ترکیب سایپا در آن مسابقات را زهرا واحدی، فاطمه شعبان خمسه، توگچه چلیک، تاتیانا آلوز دوس سانتوس، نیلوفر رشیدی، سمیه رادپور، بهاره نیازی، زینب گیوه، مریم پرهیزکاری، فرنوش شیخی، زهرا ابراهیمی و سمیه شیرازی تشکیل دادند.

۲۰۱۰ و بازگشت ذوب آهن

تیم اصفهانی پس از یک سال غیبت بار دیگر به صحنه باشگاه‌های آسیا برگشت. در اندونزی ۹ تیم حاضر بودند و ذوب آهن در گروه خود ابتدا تیم پترو کیمیا گرسیک اندونزی را سه بر صفر شکست داد.

بااین‌وجود، ذوب آهن سه بازی بعدی خود را در گروهش ۳ بر صفر به چین‌تایپه، ماروِلوس ژاپن و سوباکسو کره شمالی باخت و در گروه ۵ تیمی خود چهارم شد.

در پلی‌آف، ذوب آهن ۳ بر صفر به فِدِربرو تایلند و سوباکسو کره شمالی و ۳ بر یک به بین لونگان ویتنام باخت و هشتم شد.

ترکیب ذوب آهن اصفهان را در سال ۲۰۱۰ ، زهرا واحدی، شبنم علیخانی، تاتیانا آلوز، شکوفه صفری، ویکتوریا برایس، سمیه شیرازی، زهرا نیکان، پوران زارع، صفورا گل افشان، فرزانه زارعی، سمیرا ایمانی و مریم کامیابی با مربیگری ملوک شریف زاده و فریبا صادقی تشکیل دادند.

سال موفق سرخ با پرسپولیس

در سال ۲۰۱۱ پرسپولیس در والیبال زنان تیمداری می‌کرد و تیم را به مسابقات باشگاه‌های آسیا اعزام کرد. مسابقاتی که با حضور ۸ تیم در ویتنام برگزار شد و با ششمی پرسپولیس به انتها رسید.

پرسپولیس در گروه خود ابتدا برابر “کنشوکای رِدهارتس” ژاپن در یک بازی قهرمانانه ۳ بر ۲ باخت. هیچ یک از تیم‌های والیبال زنان ایران در هیچ رده‌ای تاکنون دو ست از یک تیم ژاپنی نگرفته بودند و همچنان هم نگرفته‌اند.

پرسپولیس در بازی دوم ۳ بر صفر شاکیز فیلیپین را شکست داد و در بازی سوم با همین نتیجه به ال وی پی بی ویتنام باخت و در گروه خود سوم شد.

در دور حذفی، نماینده ایران ۳ بر صفر برابر چانگ تایلند باخت، گارودا اندونزی را ۳ بر یک شکست داد و با شکست ۳ بر صفر برابر کنشوکای ژاپن در نهایت ششم شد.

ترکیب پرسپولیس ۲۰۱۱ را زهرا واحدی، مونا خواجه کلایی، معصومه انگوتی، افسانه ایراندوست، نیلوفر رشیدی، بهاره نیازی، زینب گیوه، مریم پرهیزکاری، مهتاب رحمانی، فرنوش شیخی، مائده برهانی و شبنم علیخانی با مربیگری میترا شعبانیان و پریسا بحرینی تشکیل دادند.

گیتی پسند، نام جدید آسیایی والیبال

در سال ۲۰۱۲ یک تیم اصفهانی نماینده ایران بود؛ اما نه ذوب آهن بلکه گیتی پسند. این تیم برای حضور در مسابقات باشگاه‌های آسیا که ۹ تیم در آن حضور داشتند راهی تایلند شد.

نماینده ایران برای اولین بار در دور گروهی موفق به کسب ۲ برد شد: ۳ بر صفر برابر آسیا ورلد میانمار و سه بر یک مقابل بین لانگان ویتنام. دو شکست ۳ بر صفر برابر تورای آروز ژاپن و چانگ تایلند، گیتی پسند را در گروه ۵ تیمی خود سوم کرد.

گیتی در پلی‌آف، ۳ بر صفر به ژتیسو قزاقستان باخت، با همین نتیجه و بار دیگر، آسیا ورلد میانمار را برد و سرانجام برابر بین لانگان ویتنام که یک بار در دور گروهی شکستش داده بود ۳ بر یک بازنده شد تا فرصت پنجم شدن را از دست بدهد و ششم شود.

ترکیب گیتی پسند ۲۰۱۲ را سمیه شیرازی، الهام فلاح، شبنم علیخانی، نیلوفر رشیدی، سمیرا ایمانی، نرجس امیری، بهاره نیازی، زینب گیوه، نگار کیانی، نجمه عابدیان، شکوفه صفری و مائده برهانی با هدایت راحله آرا و مژگان نکوفر تشکیل دادند.

دومین و آخرین حضور گیتی پسند

در سال ۲۰۱۳ ویتنام میزبان ۸ تیم حاضر در باشگاه‌های آسیا بود و گیتی پسند اصفهان برای دومین سال متوالی و البته آخرین سال، در این رویداد شرکت کرد.

اوضاع این بار برای نماینده والیبال ایران خوب پیش نرفت. گیتی پسند هر سه مسابقه خود را در سه ست به گوانگ دونگ اِوِرگرانده چین، بوتونگ گانگ کره شمالی و بلو کتس ژاپن باخت .

در پلی‌آف نیز همین نتایج را برابر ژتیسو قزاقستان، چین‌تایپه و آیدیا خُنکان تایلند به دست آورد و در میان ۸ تیم هشتم شد.

ترکیب گیتی پسند ۲۰۱۳ را فاطمه صفری، معصومه انگوتی، نرجس امیری، شبنم علیخانی، زینب گیوه، سمیرا ایمانی، فرانک بابلیان، مهسا صابری، نجمه عابدیان، فرنوش شیخی، شکوفه صفری و مائده برهانی با هدایت راحله آرا و مژگان نکوفر تشکیل دادند.

هفتمی متین ورامین در سال ۲۰۱۴

متین ورامین یکی از ۸ تیم حاضر در والیبال بانوان باشگاه‌های آسیا در ۲۰۱۴ تایلند بود. این تیم در دور گروهی ۳ بر صفر به ناخون راچاسیما تایلند و هیسامیتسو اسپرینگز ژاپن باخت اما ال وی پی ان ویتنام را ۳ بر ۲ شکست داد و در گروهش سوم شد.

متین در پلی‌آف سه بر صفر به تیان جین چین و ناخون راچاسیما تایلند باخت و پی ال دی تی فیلیپین را ۳ بر یک شکست داد و در نهایت هفتم شد.

ورود دانشگاه آزاد

در سال ۲۰۱۵ و در اوج هزینه‌کرد دانشگاه آزاد برای ورزش قهرمانی، تصمیم‌گیرندگان ورزش این دانشگاه پس از تیمداری و قهرمانی در لیگ داخلی با حضور در مسابقات باشگاه‌های آسیا که با حضور ۹ تیم در ویتنام برگزار شد موافقت کردند.

نتایج دور گروهی ناامیدکننده بود: چهار شکست با نتیجه سه بر صفر برابر ژی جانگ چین، بیست و پنج آوریل کره شمالی، پترون بلیز فیلیپین و هیسامیتسو اسپرینگز ژاپن. تیم ایرانی در نتیجه، در گروه ۵ تیمی خود آخر شد.

این نتیجه به معنای ناکامی در رسیدن پلی‌آف بود و نماینده والیبال بانوان ایران با همین ۴ باخت نهم شد و به خانه بازگشت.

بانک سرمایه و بهترین رتبه آسیایی

در سال ۲۰۱۶ فیلیپین میزبان ۱۲ تیم آسیایی شد تا بیشترین استقبال تاریخ والیبال باشگاه‌های آسیا در این کشور پرجزیره ثبت شود.

تیم بانک سرمایه نماینده ایران بود که ابتدا در گروهی سه تیمی، ابتدا ۳ بر یک تیم بیست و پنج آوریل کره شمالی را برد و سپس در سه ست متوالی به بانکوک گلس تایلند باخت و راهی جدول اصلی تورنمنت شد.

در جدول اصلی که با حضور ۸ تیم در ۲ گروه ۴ تیمی برگزار شد بانک سرمایه سه بر صفر مغلوب شنژن چین شد اما با همین نتیجه تی گراند چین‌تایپه را شکست داد و برابر بانکوک گلس تایلند به میدان نرفت و نتیجه دور اول دو تیم در این بازی منظور شد.

در نتیجه، بانک سرمایه در گروهش سوم شد و در پلی‌آف به تیم آلتای قزاقستان برخورد کرد که سه بر یک تن به شکست داد.

نماینده ایران در ادامه با پیروزی ۳ بر یک برابر فوتون فیلیپین و ۳ بر صفر برابر ال وی پی بی ویتنام پنجم شد که بهترین عملکرد یک تیم ایرانی در این مسابقات پیش از همه‌گیری کرونا و کاهش تعداد تیم‌های آسیایی بود.

میزبانی سرانجام از شرق آسیا خارج شد

در سال ۲۰۱۷ و پس از هفده دوره مسابقات باشگاه‌های آسیا، میزبانی این مسابقات از شرق قاره خارج شد و به آسیای میانه، قزاقستان و شهر کامنوگورسک این کشور آمد.

هشت تیم در این مسابقات حضور داشتند که بانک سرمایه برای دومین سال پیاپی نماینده ایران بود. این تیم در دور گروهی ۳ بر یک برابر سوپریم چونبوری تایلند و ۳ بر صفر برابر آلتای قزاقستان شکست خورد اما ۳ بر یک از سد تایوان پاور چین‌تایپه گذشت.

پس از کسب رتبه سوم دور گروهی، بانک سرمایه در پلی‌آف ۳ بر صفر به تیان جین چین باخت و سپس با همین نتیجه پیروزی مهمی برابر ربیسکو فیلیپین کسب کرد و در نهایت با شکست ۳ بر یک برابر تایوان پاور که در دور گروهی شکستش داده بود در این مسابقات ششم شد.

ورود پیکان به میادین آسیایی

کامنوگورسک قزاقستان برای دومین سال متوالی میزبان والیبال زنان باشگاه‌های آسیا بود و این بار ۹ تیم (یک تیم بیشتر از دوره قبل) با حضور پیکان به‌عنوان نماینده ایران در این رویداد شرکت کردند.

پیکان در دور گروهی، ۳ بر صفر برابر آلتای قزاقستان و ۳ بر ۲ برابر سی ام اف سی چین‌تایپه شکست خورد.

تیم تحت رهبری میترا شعبانیان در پلی‌آف، پیکان ۳ بر یک برابر گارودا اندونزی هم بازنده شد؛ اما در جدال تکراری با سی ام اف سی تایپه ۳ بر یک به برتری رسید تا از خطر آخر شدن رهایی یابد.

پیکان در نهایت در تقابل دوباره با گارودا اندونزی در سه ست بازنده شد و تورنمنت را با رتبه ششم به پایان رساند.

غیبت یک دوره‌ای و بازگشت با سایپا

ایران در سال ۲۰۱۹ در مسابقات باشگاه‌های آسیا که با حضور ۱۰ تیم در چین برگزار شد نماینده‌ای نداشت و سپس شیوع کرونا سبب شد این مسابقات در سال ۲۰۲۰ تعطیل اعلام شود.

در سال ۲۰۲۱، سایپا به‌عنوان نماینده ایران در مسابقاتی کمرنگ که تیم‌هایی از ۴ کشور در آن حضور داشتند شرکت کرد و چهارم شد.

در این مسابقات تنها ۷ تیم شرکت کردند که تایلند و فیلیپین دو تیم را در تورنمنت شرکت داده بودند و خبری از حضور نمایندگان چین، ژاپن، چین‌تایپه و ویتنام به‌عنوان پای ثابت دوره‌های گذشته نبود.

سایپا در دور گروهی ۳ بر صفر و ۳ بر یک به سوپریم چونبوری تایلند و آلتای قزاقستان باخت و ۳ بر یک ربیسکو فیلیپین را برد و در مرحله دوم، با پیروزی بر ژتیسو قزاقستان به جمع ۴ تیم برتر رسید که شکست سه بر یک برابر آلتای و سه بر صفر برابر چونبوری این تیم را چهارم کرد.

سایپا ۲۰۲۱ را مونا خواجه کلایی، حانیه محتشمی پور، ریحانه داورپناه، سودابه باقرپور، شبنم علیخانی، مونا آشفته، مهسا صابری، مهسا کدخدا، غزاله نجاتی، نگار کیانی، پوران زارع، فرزانه زارعی و زهرا بخشی با مربیگری مریم هاشمی تشکیل دادند.

۲۰۲۳ و مورد عجیب باریج اسانس

باریج اسانس کاشان پس از قهرمانی دراماتیک در لیگ ایران وارد مسابقات باشگاه‌های آسیا شد درحالی‌که اوضاع استقبال از این مسابقات در بدترین شرایط ممکن قرار گرفت و باورکردنی نبود که تنها ۶ تیم در آن حضور داشتند.

از شرق آسیا که قدرت را در والیبال قاره در اختیار دارد تنها یک تیم تایلندی برای حضور در این مسابقات عازم شهر کوچک سمی در قزاقستان شد و قزاق‌ها دو تیم آلتای و کوانیش را وارد تورنمنت کردند و قرقیزستان تیم ملی‌اش را به تورنمنت فرستاد.

باریج اسانس در این مسابقات دوره‌ای با ۲ پیروزی و ۳ شکست، در بین ۶ تیم چهارم شد و رتبه سایپا در ۲۰۲۲ را با هدایت فاطمه شعبان خمسه تکرار کرد.

پیروزی‌های باریج اسانس برابر قرقیزستان و انستیتو جیزاخ استیت ازبکستان (هر دو در سه ست پیاپی) به دست آمد. باریج با همین نتیجه به دایموند فود تایلند، آلتای و کوانیش قزاقستان باخت.

باریج اسانس پس از پایان این مسابقات در بازگشت به ایران، اعلام انحلال کرد تا قهرمان لیگ و نماینده ایران در آسیا در اتفاقی عجیب از والیبال ایران محو شود.

ترکیب باریج اسانس ۲۰۲۳ را در این رویداد، مونا خواجه کلایی، حانیه محتشمی پور، سمانه سیاوشی، شبنم علیخانی، مونا آشفته، زهرا کریمی، هاله متقیان، مهسا کدخدا، زهرا صالحی، نگار کیانی، زویا خالقی، آیتک سلامت، مریم حبیبی و الهه پورصالح با هدایت فاطمه شعبان خمسه و نیلوفر حجتی تشکیل دادند.

این گزارش به طور اختصاصی توسط افرا ورزش در بهار ۱۴۰۲ گردآوری و تهیه شد.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=90183

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.