1
همراه با آناهیتا باجلان درباره نقش فیزیوتراپی در ورزش

گپی با فیزیوتراپ تیم ملی هاکی روی یخ دختران

  • کد خبر : 96368
  • 20 فروردین 1403 - 19:54
گپی با فیزیوتراپ تیم ملی هاکی روی یخ دختران
فیزیوتراپ یکی از مهم‌ترین اعضای تیم ورزشی به حساب می آید زیرا می‌تواند باعث پیشگیری از آسیب‌های اسکلتی عضلانی شود...

افرا ورزش: لطفا خودتان را معرفی کنید و در خصوص فیزیوتراپ ورزشی توضیح بدید؟

آناهیتا باجلان هستم فارغ التحصیل کارشناسی فیزیوتراپی از دانشگاه شهید بهشتی و دوره کارشناسی ارشد فیزیوتراپی ورزشی را هم در دانشگاه تهران گذراندم.

در مجموعه‌های مختلفی مشغول به کار بودم الان دو سال است که در کلینیک مشغول به کار هستم.

اگه بخواهم در مورد فیزیوتراپیست ورزشی توضیح بدهم باید بگویم یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اعضای تیم ورزشی محسوب میشود چون می‌تواند باعث پیشگیری از آسیب‌های اسکلتی عضلانی شود و به تشخیص سریع‌تر آسیب‌ها کمک کند.

همچنین می‌تواند باعث تسریع فرایند برگشت به ورزش شود و از آسیب دیدگی بیشتر ورزشکار و مزمن شدن آسیب آنها پیشگیری کند و با اجرای تمام این موارد گفته شده، میتواند هزینه های درمانی وارده به تیم های ورزشی را کاهش بدهد و مانع این شود که بازیکنی به خاطر آسیبش ورزش حرفه ای را کنار بگذارد.

به عنوان فیزیوتراپ ورزشی، مهمترین مسائلی که در مراقبت از بازیکنان تیم باید به آنها توجه شود چیست؟

ما تنها کادر درمانی هستیم که کنار تیم حضور داریم به خصوص در اعزامها در نتیجه وظیفه ماست که به کل فاکتورهای مرتبط به سلامت ورزشکاران از جمله تغذیه مناسب،خواب کافی، وضعیت سلامتِ جسمی و روانی ورزشکار توجه کنیم.

این نیازمند تسلط و اطلاعات کافی در همه زمینه‌ها است. در حوزه فیزیوتراپی باید بازیکن‌هایی که آسیب قبلی دارند را تشویق بکنیم که هرچه زودتر جلسات درمانی را آغاز کنند تا آسیبشان از آنچه که هست بیشتر و مزمن نشود.

در خصوص اینکه چیکار کنند تا آسیب بیشتری نبینند راهنمایی شان میکنیم.بازیکنانی هم که تازه آسیب می‌بینند را سعی می کنیم هرچه زودتر با امکانات موجود، به بازی برگردانیم، ولی در صورتی که فعالیت ورزشی باعث آسیب بیشترشان شود از آنها میخواهیم تا مدت زمان مشخصی در استراحت نسبی باشند .

چه نکاتی را برای افزایش عملکرد ورزشکاران پیشنهاد می‌دهید؟

برای افزایش عملکرد ورزشکاران باید به همه حوزه‌های مرتبط به سلامت ورزشکاران توجه کنیم. اینکه ورزشکار خواب کافی و منظمی داشته یا به تغذیه‌اش توجه کافی داشته باشد.

برای مصرف پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها،سبزیجات و همچنین ویتامین‌ها و داروهای مکمل یک برنامه دقیق در زمان خارج فصل بازی‌ها و مسابقات،در زمان قبل مسابقات و نیز حین مسابقات داشته باشد و به این منظور بهتر است تحت نظر یک متخصص تغذیه و پزشک قرار بگیرد و به صورت روتین چکاپ خون را در برنامه اش داشته باشد.

همچنین هرچه اضطراب ورزشکار و دغدغه‌هایش کمتر باشد از تمرکز بهتری حین مسابقات بهره‌مند میشود، پس بهتر است تحت نظر روانشناس هم قرار بگیرد.

در نهایتاً بهتر است که حتی اگه آسیبی ندارد توسط یک فیزیوتراپیست چکاپ شود تا از نظر طول عضلات،قدرت عضله، حس عمقی مفاصل، لکسیدی یا شل بودن مفاصل مورد بررسی قرار بگیرد تا در این خصوص راهنمایی شود چه تغییراتی در انجام تمریناتش داشته باشد و چه نکاتی را حین تمرین و مسابقه رعایت کند تا کمتر آسیب ببیند.

چه نقشی در فرایند بهبودی بازیکنان برای بازگشت سریع تر آنها به بازی دارید؟

نقش فیزیوتراپیست ورزشی برای بازگشت سریعتر بازیکنان این است که به تسریع پروسه ترمیم بافت و کنترل التهاب ناشی از آسیب کمک کند و این کار را با استفاده از علم و تجهیزاتی که در اختیار دارد انجام میدهد.

مداخلات فیزیوتراپیست شامل ساده‌ترین توصیه‌ها و روش‌ها مثل یخ گذاشتن، بالا نگه داشتن عضو، بانداژ تحت فشار و بی‌حرکتی… تا استفاده از تجهیزات پیشرفته فیزیوتراپی مثل لیزر یا استفاده از تکنیک های مختلف فیزیوتراپی است.

چه راهکار‌هایی برای پیشگیری از آسیب‌های ورزشی ارائه می‌دهید؟

به نظرم روندی که کلینیک برای پیشگیری از آسیب‌های ورزشی تیم دختران و پسران طی کرد خیلی مناسب بود.

ما اول از همه یک ارزیابی پاسچرال یا همان ارزیابی وضعیت بدنی را برای کل اعضای تیم انجام دادیم و از آنها دو تست عملکرد ورزشی گرفتیم و بر اساس اولویت بندی آسیبشان، درمان را شروع کردیم.

درمان بچه‌ها شامل برطرف کردن درد و مدیریت آسیب‌هایشان و تمرینات اصلاح پاسچر و ارائه یک سری آموزش‌ها و راهنمایی‌ها می‌شد در مرحله بعد سعی کردیم در جلسات تمرینی بچه‌ها حضور پیدا کنیم تا با نوع ورزششان، پاسچر خاص بدنی این ورزش و آسیب های اختصاصی تر هاکی روی یخ آشنا شویم و کسایی که آسیب دارند را هرچه زودتر به کلینیک ارجاع بدهیم‌.

در مرحله آخر هم در اعزام، همراه بچه‌ها بودیم و چه قبل مسابقه چه حین تمرین و چه بعد از مسابقه با ارائه یک سری از راهنمایی‌ها در خصوص درمان آسیب‌ها و ریکاوری بچه‌ها سعی کردیم کمک کننده باشیم.

اصلاح پاسچر را درمان آسیب‌های قبلی و مدیریت هرچه سریع‌تر آسیب‌های جدید و ریکاوری صحیح همه مواردی بودند که می تواند به پیشگیری از آسیب کمک کند.

چگونه ارتباط فیزیوتراپ با سایر اعضای تیم ورزشی برای بهبود عملکرد و حضور در بازیها موثر است؟

همان طور که یک تیم ورزشی فقط در صورت همکاری بازیکنان با هم به هدف خودش که پیروزی در مسابقه است می‌رسد همکاری سایر اعضای تیم هم برای اینکه بازیکنان از بالاترین عملکرد و سلامت برخوردار باشند از اهمیت بالایی برخوردار است.

در مورد اهمیت تعامل فیزیوتراپیست با متخصص تغذیه و پزشک و روانشناس برای حفظ سلامت بازیکنان صحبت کردیم همچنین فیزیوتراپیست با همکاری و تعامل با سرمربی و کاپیتان تیم ممکن است تصمیم به خروج یکی از بازیکنان از بازی بگیرد.

حتی با مشورت این اعضا و خود بازیکن، برای حفظ سلامت بازیکن،بازی بعد هم نیمکت نشین شود. فیزیوتراپیست باید حتماً با مربی بدنساز تیم در تعامل باشد تا نیازهای اختصاصی تر هر بازیکن موقع انجام تمرینات تقویتی و کششی مد نظر قرار بگیرد.

بهترین اتفاقی که در همراهی تیم ملی هاکی روی یخ در ذهنتان مانده؟

از یکی از بچه‌ها شنیدم که با همراهی شما امسال نقره‌ را به طلا تبدیل کردیم. حالا به این شدت هم نه چون هر نتیجه‌ای که به دست آمده قطعاً تلاش خود بچه‌ها بوده.

یک حرف دیگری که شنیدم و برایم خوشحال کننده بود این که شنیدم که با همراهی ما خیالشان راحت بود هر آسیبی هم که ببینند یکی هست که برای درمانشان هر کاری که از دستش بر بیاید انجام می دهد و این باعث آرامش خاطرشان شده بود.

حرف آخر؟

تجربه من آشنایی با ۲۰ دختر قهرمان و شخصیت دوست داشتنی بود که خیلی همدل و یکدل و همراه بودند چه با همدیگر چه با من و چه با کادر فنی.

به عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای و قهرمان ملی شخصیت متواضعی داشتند و بابت کوچکترین کاری قدردان بودند و این باعث می‌شد اصلا فشردگی و حجم زیاد کار برایمان خسته کننده نباشد و برای همین از همه بچه های تیم متشکرم.

از مدیریت مجموعه هاکی روی یخ و کادر فنی هم که خیلی دغدغه مند و پیگیر همه مسائل بچه‌ها بودند و هرگونه امکانات درمانی که مطرح می‌کردم را تا حد امکان برای بچه‌ها فراهم می‌کردند هم سپاسگزارم.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=96368

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.