2
گفتگو با روان‌شناس تیم ملی هاکی روی یخ

ارزشمندی ملی پوشان هاکی را به نتیجه گره نزدیم

  • کد خبر : 96424
  • 27 فروردین 1403 - 18:07
ارزشمندی ملی پوشان هاکی را به نتیجه گره نزدیم
فاطمه اقدامی روان‌شناس تیم ملی هاکی روی یخ دختران می‌گوید تلاش در تیم ملی این بوده که ارزشمندی ملی‌پوشان به نتیجه و پیامد گره زده نشود.

به گزارش افرا ورزش، فاطمه اقدامی کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی است که همکاری اش با تیم‌های ملی هاکی دختران و پسران زیر ۱۰ سال  از تیرماه ۱۴۰۲ آغاز شد‌ و از مهر ۱۴۰۲ فعالیتش را در تیم ملی هاکی روی یخ دختران شروع کرد.

وی در گفتگویی درباره حضورش در کنار تیم ملی هاکی روی یخ صحبت کرده است:

دستاورد شما از ابتدای حضور در کنار دختران هاکی چه بود و چقدر توانسته‌اید از نظر روحی بچه‌ها را مهیای ورود به دنیای قهرمانی، پیروزی، شکست، شهرت، انتقاد و… کنید؟

ابتدای فعالیت من با تیم ملی هاکی روی یخ با ارزیابی و سنجش شخصیت بازیکنان صورت گرفت تا شناخت کافی و فردبه‌فرد از بازیکنان داشته باشیم و بتوانیم در موقعیت‌های مهم به‌پیش بینی رفتار و آمادگی‌هایی برای بازدهی بیشتر در تیم برسیم‌.

افرادی که ورزش حرفه‌ای را دنبال می‌کنند به درک اینکه جسم و روان کنار هم به رشد و پیشرفت کمک می‌کند رسیده‌اند.

برای مسائل مهمی چون پیروزی، شکست و… ذهنیت بازیکن‌ها را برای اهداف تکلیف گرا آماده کردیم تا اهداف پیامدی و همچنین ارزشمندی افراد را به پیامد و نتیجه گره نزدیم.

دختران تیم ملی به لحاظ روحی روانی با توجه به حضور شما به‌عنوان روان‌شناس از نایب‌قهرمانی تا قهرمانی چه تغییراتی داشتند؟

پیش از مسابقات، ابتدا تلاش ما بر روی درک مفهوم تیم و کار تیمی و برطرف‌کردن مشکلات شناختی همچون مدیریت هیجان و استرس، داشتن تمرکز بالا در حین بازی و مدیریت ذهن صورت گرفت تا به بهترین عملکرد تیمی برسند و تیم به لحاظ روانی در آمادگی و آرامش بیشتری قرار بگیرد.

پیش از مسابقات قهرمانی و فاصله بین نایب‌قهرمانی تا قهرمانی بازیکنان از فرایندهای روان‌شناختی و درونیات خود شناخت کاملی نداشتند و کنار هم بودیم تا به مهارت‌های روانی لازم برسند به طور مثال

  • درک مفهوم تیم و فعالیت تیمی که با وجود تمام تفاوت‌های شخصیتی که وجود داشت، به آن آگاه شدیم تا به انسجام برسیم.
  • مدیریت هیجان و استرس تا بتوانند نسبت به هیجانات خود شناخت پیدا کنند و متناسب با آن رفتارهای کارآمد از خود بروز دهند و به سطحی از خودکنترلی برسند.
  • تقویت اعتمادبه‌نفس و رسیدن به خودباوری که سبب شد انتظارات معقولی از خودشان داشته باشند و همین سبب بهبود سطح اجرا و عملکردشان شد.
  • آگاهی از مفاهیم توجه و عوامل مؤثر در افزایش یا کاهش سطح تمرکز بازیکنان و کنترل آن در فرآیند بازی.

برنامه‌ها و اهداف  شما برای دختران تیم ملی هاکی روی یخ چیست؟

روان‌شناسی ورزشی در اصل به معنای شناخت ویژگی‌های درونی بر اساس رفتار ورزشکار در محیط است و روان مانند جسم به آمادگی نیاز دارد و این آمادگی نیاز به زمان و تمرین دارد.

 تلاش من رسیدن ورزشکار به مهارت‌های روانی لازم است تا به شناخت بهتری از خودشان و روانشان برسند و به خودباوری نزدیک‌تر شوند و از حداکثر توانایی خود درتیم استفاده کنند.

با توجه به قهرمانی دختران در قرقیزستان و توجه زیادی که اکنون رسانه‌ها و مسئولین ورزشی و کشوری به این قهرمانی داشتند ممکن است بچه‌ها دچار استرس و حتی غرور کاذب شوند شما این موارد را پیش‌بینی کرده‌اید و راهکار علمی دارید که چطور باید با این شهرت و توجه روبه‌رو شوند و چطور خودشان را به بهترین شکل مهیای مسابقات کنند؟

با توجه به اینکه این قهرمانی انتهای مسیر نبوده و بلکه با کمک تیم هدف‌گذاری درستی انجام دادیم با شفاف‌سازی مسیر بعد از قهرمانی پیامدهای منفی آن را به حداقل رساندیم.

تقویت روحی روانی بازیکنان چه نقشی در عملکرد ورزشی آنها دارد؟

گاهی فقط آمادگی جسمانی در تیم، در مقابل محدودیت‌های منابع روانی نمی‌تواند کافی باشد و با درنظر گرفتن فاکتورهای کلیدی مثل تقویت اعتمادبه‌نفس، خودباوری، انگیزه و…. توانایی‌های بالقوه به بالفعل تبدیل شوند.

همچنین باید فاکتورهای منفی (درونی یا بیرونی) بررسی و به حل مسئله منتهی شوند تا تیم در بهترین حالت آمادگی و عملکرد برسد و اختلال و اثر منفی وارد نکند.

رعایت چه نکاتی باعث می‌شود  ورزشکاران بتوانند به دامنه عملکرد بهتری دست یابند و روان‌شناس چگونه می‌تواند روحیه و اعتمادبه‌نفس ورزشکاران را تقویت کند؟

اعتمادبه‌نفس احساسی است که بازیکن در راستای موفقیت از خودش انتظار دارد و از استاندارهای شخصی هر فرد به دست می‌آید.

اینکه فرد انتظارات واقع‌بینانه‌ای از خودش داشته باشد اهمیت ویژه‌ای دارد. در همین راستا کمک به اولویت‌بندی در کارها و اینکه شکست و تغییرات را بخشی از روند جریانات در نظر بگیرند و اهمیت‌ندادن بیش از حد به نتایج، نکاتی مهمی هستند که اثر مطلوبی می‌گذارند.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=96424

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.