15
یادداشتی برای زنانی که راهی متفاوت را برگزیدند

در ستایش زنان داور؛ سنگ صبور در برابر طعنه‌ها

  • کد خبر : 5222
  • 11 خرداد 1397 - 2:12
در ستایش زنان داور؛ سنگ صبور در برابر طعنه‌ها
داوران زن در ورزش ایران، ناشناخته‌ترین قهرمانان هستند. آن‌ها مسیر متفاوتی را در پیش گرفتند. مسیری که آن‌ها را صبورتر و سرسخت‌تر می‌کند. مسیری که چشمی برای دیده‌بانی آن نیست.

پایگاه خبری تحلیلی “دختران قهرمان” : در ورزش زنان، داورها چهره‌های خاص اما همیشه ایستاده‌ی روزگارند. در نگاه اول شاید تصور شود آن‌ها از گزند طعنه و برخوردهایی که در ورزش مردان در جریان است، به طور خاص فحاشی‌های روی سکو و درگیرهای فیزیکی که گاهی به سختی گریبان گیر می‌شود مصون‌اند اما این همه ماجرا نیست.

آن‌ها راه خاصی را انتخاب کرده‌اند. راهی غیر زنانه و جنگجویانه. اصلاً زن‌ها در میدان ورزش قهرمانی آمده‌اند که بگویند همه ما گرد آفریدیم، ژاندارکی جدید و آماده برای رزمی متفاوت.

گرد آفریدهای زندگی امروز ، گاهی در میانه میدان فوتبال ، گاهی در زمین هندبال ، فوتسال و بسکتبال ، گاهی پرچم به دست در کنار تاتامی و گاهی نشسته بر روی یک صندلی در یک تقابل راکتی ، زنانی متفاوت برای یک چالش ناشناخته برای عامه مردم اند.

اگر دختران ورزشکار را قوی‌تراز نظر بنیه روحی – نسبت به دیگران بدانیم قطعاً داورها در این میان، در رأس قدرت و استحکام قرار دارند.

شاید فضای رقابتی آن‌ها،  هوای تمیزتری نسبت به فضاهای ورزشی مردانه داشته باشد اما زنان داور در هر حال، عنصر اجرای عدالت‌اند و سنگ صبور در برابر اعتراض‌ها و دم دست‌ترین گزینه برای قلمداد شدن به عنوان مقصر شکست.

در جامعه‌ای که ورزشکار بودن برای زنان هنوز هم نیاز به توضیح و شرح دارد تصور کنید چطور باید برای طبقه ناآگاه توضیح دهید که ’بله من یک داورم” و تصور کنید که بخواهید برای سوالاتی مثل “خب آخرش چه می شود” و “مگر به شما چقدر می دهند” و غیره جوابی داشته باشید.

در میانه میدان ، عرصه نمایش قهرمانان ، آن ها قهرمان ترین قهرمان ها هستند. بدون تریبون ، بدون رسانه و بدون تصویر. فاقد حق مصاحبه – بخوانید حق دفاع – و پاسخ دادن به اظهارات بی ارزش.

سهم زنان داور از شناخته شدن جز عده ای انگشت شمار، در عمل صفر است مگر این که اشتباه کنند، سوژه مصاحبه مربیان شوند و بدیهی است که کسی برای نمایش بی نقص آن ها کف نمی زند.

تبدیل شدن به یک داور ، شاید در عین همه سختی ها و غیر زنانگی ها ، زنانه ترین کار ممکن روی کره خاکی باشد. تمرین ایثار ، سکوت و حفظ ظاهر. در فضای ورزش زنان ایران که قطعا محترم تر و متشخص تر از فضای ورزش مردان است ، اگر حرفی زدیم و زدند ، به دل نگیرید که این مرام شماست. مرامی برگرفته از روح بلند ، تلاش تمام نشدنی و نجابت محض.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=5222

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.