20
ورزش بانوان در استانهای کشور

ورزش زنان در سال ۹۸ | گیلان ؛ از هیاهوی انزلی تا بلندی‌های تور

  • کد خبر : 44902
  • 17 اردیبهشت 1399 - 20:08
ورزش زنان در سال ۹۸ | گیلان ؛ از هیاهوی انزلی تا بلندی‌های تور
تعداد باشگاه‌های فعال زنان در گیلان متعلق به شهرهای رشت و انزلی است. به طور کلی ۱۲۱ باشگاه اختصاصی زنان در گیلان فعال است

افرا ورزش : گیلان، سرزمین سبز وطن علاوه بر جاذبه‌های دیداری غیر قابل انکارش، در ورزش حرف برای گفتن دارد. قرار گرفتن در ساحل دریای خزر، موقعیتی را برای توسعه قایقرانی در این استان فراهم آورده است.

با این حال گیلان در ورزش زنان ایران بیش از هر رشته دیگر، با استعدادهای فوق العاده اش در تکواندو، ستارگان افتخارآفرین اش در کاراته و شور هواداران قوی سپید در دیدارهای خانگی تیم زنان ملوان انزلی شناخته می‌شود.

تعداد جمعیت سازمان یافته ورزشکاران زن در استان گیلان حدود ۵۱ هزار نفر است. البته که در این آمار، فقط کسانی در نظر گرفته شده‌اند که کارت بیمه ورزشی دارند اما جمعیت ورزشکاران ورزش همگانی استان گیلان که با شناسایی در جشنواره‌ها و مسابقات شناسایی شدند و می‌توان آنها را به نوعی بخشی از خانواده ورزش قلمداد کرد حدود ۴۲۴ هزار نفر است.

موفقیت‌های تکواندو کاراته گیلان چه در حال حاضر و چه در گذشته دلیل مناسبی است که این ۲ رشته نزد دختران گیلانی در میان رشته‌های انفرادی محبوب تر باشند.
در میان رشته‌های توپی والیبال و بسکتبال محبوب ترین رشته‌ها نزد دختران گیلان هستند.

با این حال نکته جالب مربوط به شهر صومعه سرا است. در این شهر استقبالی باور نکردنی از بسکتبال می‌شود و بر اساس همین ظرفیت فوق العاده، تیمی به نام عادلی از این شهر پس از قهرمانی در لیگ استان، در لیگ جوانان کشور نیز حضور پیدا کرد.

همانند سایر نقاط کشور، رشته‌های زیر مجموعه هیئت همگانی بیشترین جمعیت را در گیلان دارد و حدود ۱۸ هزار ورزشکار را ثبت کرده است. پرورش اندام با جمعیتی ۶۲۰۰ نفری در جایگاه دوم است و سپس نوبت به تکواندو می‌رسد. تکواندو ۴۷۰۰ نفر و والیبال ۴۳۰۰ دختر ورزشکار را در اختیار دارند و ژیمناستیک با حدود ۳۶۰۰ نفر در جایگاه بعدی جذب دختران ورزشکار در گیلان قرار دارد.

همچنین در تفکیک شهرها، طبیعی است که رشت به عنوان مرکز استان تراکم دختران ورزشکار را در خود داشته باشد. ۲۱ هزار نفر زن ورزشکار سازمان یافته به تنهایی در رشت حضور دارند و لاهیجان و رودسر با آمار نقریبا مشابه ۴۲۰۰ نفری در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

شباهت جمعیتی شهرهای پرتعداد و نزدیک به یکدیگر در گیلان، سبب شده آمار جذب ورزشکار در شهرهای استان به هم نزدیک و در چارچوبی متوازن باشد.

تعداد باشگاه‌های فعال زنان در گیلان متعلق به شهرهای رشت و انزلی است. به طور کلی ۱۲۱ باشگاه اختصاصی زنان در گیلان فعال است و ۶۶۰ باشگاه نیز به طور مشترک به زنان و مردان خدمات ورزشی ارائه می‌دهند.

نمایندگان گیلان در لیگ و موفقیت‌ها

*صعود تیم اسکواش کافه پاریس رشت از لیگ یک به لیگ برتر (البته این تیم در لیگ برتر ۹۸ غیبت داشت)
*حضور تیم گیلان در لیگ تکواندو نونهالان کشور
*حضور تیم بسکتبال عادلی صومعه سرا در لیگ جوانان کشور
*قهرمانی تیم فوتبال ساحلی ایمن سنگر گیلان در لیگ برتر
*حضور تیم فوتبال ملوان بندر انزلی در لیگ برتر
*صعود تیم فوتسال چابکسر از لیگ ۳ به لیگ ۲
*حضور تیم والیبال آرنا گیلان در لیگ دسته اول
قهرمانی تیم دراگون بوت گیلان در مسابقات قهرمانی کشور و کسب مقام چهارم در مسابقات بین المللی به میزبانی تایلند
*درخشش نازنین ملایی ملی پوش اهل بندر انزلی در تیم ملی قایقرانی رویینگ در کاپ آسیا
*کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ در کاراته توسط سارا بهمنیار کاراته کای اهل آستانه اشرفیه
*حضور ۲ گیلانی در تیم ملی جودو
*حضور ۳ گیلانی در تیم ملی هاکی شامل ۲ بازیکن و یک مربی
*حضور الهه پورصالح و نگین شیرتری والیبالیست‌های جوان در تیم ملی و حضور در مسابقات کسب سهمیه المپیک

در مورد الهه پورصالح گفتنی است حضور او در انتخابی المپیک به عنوان جوان‌ترین بازیکن تیم ملی و همچنین نمایش درخشان در ترکیب پیکان در لیگ برتر والیبال زنان ۹۸ سبب شد او به عنوان یکی از چهره‌های برتر آینده ساز ورزش زنان ایران در سال ۹۸ از سوی پایگاه خبری ورزش زنان ایران انتخاب شود.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=44902

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.