16

خاطرات شجاعی از دوران فوتبالی و راه اندازی فوتسال زنان آسیا: بلاتر گفت حجاب را بی خیال شو!

  • کد خبر : 4610
  • 27 اردیبهشت 1397 - 22:54
خاطرات شجاعی از دوران فوتبالی و راه اندازی فوتسال زنان آسیا:  بلاتر گفت حجاب را بی خیال شو!

فریده شجاعی در گفتگویی ویژه از دوران فوتبالی اش سخن گفته است. از زمانی که سپ بلاتر به شجاعی گفته بی خیال حجاب برای زنان شود و او از طریق رابطه با رئیس جمهور وقت مشکل را رفع می کند در حالی که حجاب مسئله ای اساسی تر از یک رابطه سازمانی بوده است.

به گزارش IWSports ؛ فریده شجاعی گرچه اکنون نایب رئیس فدراسیون بسکتبال است اما او را به عنوان چهره تاثیرگذار در تولد دوران جدید فوتبال زنان در ایران پس از انقلاب می شناسند.

پس از دورانی موفق در فدراسیون گلف ، شجاعی به فدراسیون فوتبال آمد و منشا خدمات بزرگی بود. اگر امروز تیم ملی فوتسال زنان ایران قهرمان آسیا می شود ، در حقیقت در تورنمنتی قهرمان شده که سنگ بنای آن را فریده شجاعی بنا نهاده . گفتگوی فوتبالی فوتسالی شجاعی با IWSports را بخوانید:

مسیر پرسنگلاخ راه اندازی فوتبال بانوان در ایران

در آن زمان که فوتبال برای بانوان راه اندازی شد ، آقای هاشمی طبا رئیس سازمان تربیت بدنی بود  و خانم طاهریان مسئول امور بانوان. آقای هاشمی طبا در آن زمان به من گفتند که برای راه اندازی فوتبال بانوان تحقیق کنید و ببینید این رشته برای باتوان مناسب هست یا نه.

دید عمومی این بود که فوتبال یک بازی مردانه است و برای زنان مناسب نیست اما در آن زمان چون در شورای راهبردی سازمان تربیت بدنی مشغول بودم ، رشته تحصیلی ام فیزیولوژی ورزشی بود و در کارهای تحقیقاتی فدراسیون پزشکی ورزشی هم دخیل بودم ، کار تحقیقاتی جدیدی برای فعالیت بانوان در رشته فوتبال شروع شد و به نتیجه رسید.

اولین کلاس مربیگری را درست در همان سال های آغازین انقلاب به همراه پروین رمضانی از فوتبالیست های سابق تاج و از ورزشکاران رشته دو و میدانی ، شرکت کردم و مجموعه ای از این اقدامات یعنی در دوره های مربیگری و تحقیقاتی در نهایت به این منجر شد که فوتبال بانوان در ایران پس از انقلاب راه اندازی و خدیجه سپنجی رئیس انجمن بانوان فدراسیون شد.

داستان بلاتر : حجاب را بی خیال شو!

در آن زمان ، چیزی تحت عنوان پست نایب رئیسی فدراسیون وجود نداشت و بعدها ساختار سازمانی در فدراسیون تغییر کرد. سپنجی از چهره های خدوم و تاثیرگذار در فوتبال بانوان بود و ما به اتفاق کسانی که در آن زمان زحمت می کشیدند ، کار بسیار بزرگی در مورد پوشش زمان مسلمان انجام دادیم و فوتبال با حجاب را رسمی کردیم.

من چند نشست با سپ بلاتر رئیس وقت فیقا داشتم و بلاتر به من می گفت چرا این قدر روی حجاب بازیکنان اصرار می کنی؟ نیازی به این اصرار نیست. من با رئیس جمهور شما دوست هستم و این موضوع را حل می کنم. من به بلاتر گفتم کشور ما قانون دارد و قانون به ما می گوید که باید حجاب را رعایت کنیم. نمی توانیم بگوییم فوتبال تافته جدابافته باشد.

ما حجاب را وارد ورزش جهان کردیم

در هر صورت ، اصرارها و رفت و آمدها سرانجام فیفا را متقاعد کرد که حجاب را به رسمیت بشناسد. پس از فوتبال ، سایر رشته ها به تبع فوتبال به سمت پوشش اسلامی ورزشکاران زن سوق پیدا کردند و اتفاق بزرگی در سطح کشورهای اسلامی رخ داد و شروع آن واقعا از ایران بود. به نوعی ما حجاب را وارد ورزش جهان کردیم و به فدراسیون های بین المللی گفتیم که ورزش و حجاب منافاتی با هم ندارد.

جنگ برای راه اندازی فوتسال زنان آسیا

من عضو کمیته زنان کنفدراسیون فوتبال آسیا بودم و 4 سال تمام برای راه اندازی فوتسال قهرمانی زنان آسیا به معنای واقعی جنگیدم. واقعیت این است که در آن زمان ، فیفا اصلا فوتسال را نمی دید و آن را بخشی تفننی و جزئی از امور خود به حساب می آورد و در طبیعتا در ای اف سی هم همین دیدگاه وجود داشت.

 در آن مقطع ، همه تلاش ما بر این بود که ای اف سی را متقاعد کنیم که کشورهای مسلمان در ورزش های مربوط به اماکن سرپوشیده در بخش زنان ، جای پیشرفت قابل ملاحظه ای دارند و ای اف سی باید از این فرصت برای توسعه فوتسال زنان در آسیا استفاده کند.

 در نهایت ، کنفدراسیون فوتبال آسیا متقاعد شد که مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا در بخش بانوان را راه اندازی کند و ما به یک کشور مدال آور و قدرت آسیایی در این عرصه تبدیل شدیم.

پرونده ناتمام : فوتسال باشگاه های زنان آسیا

در آن زمان تلاش می کردم مسابقات فوتسال باشگاه های زنان آسیا را راه اندازی کنم که کمک بسیار زیادی به جذب اسپانسر می کرد و عاملی برای تداوم حضور سرمایه گذاران در فوتسال بانوان ایران بود. در همان زمان دوره 4 ساله من تمام شد و کار متاسفانه نیمه تمام ماند.

در هر صورت ، فوتسال و فوتبال بانوان در ایران در راه رشد قرار دارد و در حال حاضر هم دکتر صوفی زاده این مسئولیت را بر عهده دارد و او هم زحمت می کشد و دلسوز است و برای او آرزوی موفقیت می کنم.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=4610

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.