13
در گفت‌وگو با سرمربی تیم ملی کشتی آلیش زنان

آنا براتی: در خیلی از شهرستان‌ها به کشتی گیران زن حتی تشک هم نمی‌دهند!

  • کد خبر : 64482
  • 09 مرداد 1400 - 21:38
آنا براتی: در خیلی از شهرستان‌ها به کشتی گیران زن حتی تشک هم نمی‌دهند!
سرمربی تیم ملی کشتی آلیش زنان ضمن اشاره به اینکه تاریخ مسابقات جهانی مشخص نیست گفت که عدم همکاری با زنان ملی پوش تمرینات آن‌ها را مختل می‌کند.

به گزارش “آی دبلیو اسپورتس” آژانس ورزش زنان ایران، اردوی تیم ملی کشتی آلیش زنان ایران که قرار بود در خانه کشتی شهید ابراهیم هادی برگزار شود، لغو شد. به این بهانه گفت‌وگویی با آنا براتی داشتیم که در ادامه مشروح آن آمده است.

آنا براتی که با دعوت از کشتی گیران در اندیشه سازماندهی دوباره تیم ملی بود، با شیوع ویروس کرونا و اعلام وضعیت قرمز کرونایی غافلگیر شد تا بار دیگر اردوی تیم ملی لغو شود.

کشتی آلیش

کرونا بلای جان اردوی تیم ملی کشتی

آی‌دبلیو اسپورتس: آیا زمان جدیدی برای برگزاری اردو مشخص شده است یا خیر؟

آنا براتی: قرار بر این بود که چون چند ماهی به دلیل کرونا به بچه ها دسترسی نداشتیم و اردوی قبلی هم به دلیل مثبت شدن تست کرونای بعضی از ملی پوشان لغو شده بود، اردوی جدید را تشکیل دهیم. تا بتوانیم وضعیت را محک بزنیم و ببینیم دختران در چه وضعیتی هستند.

اما با توجه به شرایط بسیار نامناسب کرونا و اینکه بعضی از بچه ها از راه دور به اردو دعوت می شوند، فدراسیون تصمیم گرفت این اردو کنسل شود. از طرفی برنامه مسابقات جهانی نیز به دلیل شرایط متغیر کرونا، هنوز از سوی اتحادیه جهانی کشتی اعلام نشده که مزید بر علت شد تا فعلا اردویی تشکیل نشود.

منتظریم ببینیم شرایط چگونه پیش می رود تا اردوی های تیم ملی کشتی زنان را مطابق تاریخ نهایی مسابقات سازماندهی کنیم.

آی‎‌دبلیو اسپورتس: وضعیت کشتی گیرانی که به کرونا مبتلا شدند چگونه است؟

آنا براتی: بچه هایی که تست کرونای مثبت داشتند، خوشبختانه خفیف و بدون علائم بودند. دیگر مشکلی برایشان به وجود نیامد. اکنون آماده حضور در اردو ها هستند.

رویکرد فدراسیون نسبت به کشتی زنان

آی‎‌دبلیو اسپورتس: وضعیت حمایت ها از سوی فدراسیون چگونه است؟

آنا براتی: خوشبختانه رویکرد آقای علیرضا دبیر نسبت به کشتی زنان خوب است. خیلی‌ها شرایط دوره دکتر رسول خادم را با الآن مقایسه می‌کنند. اما باید دقت کرد که با توجه به کرونا هیچ برنامه‌ای عملی نمی‌شود. همین که مسابقات کشوری و اردوهای تیم ملی برگزار شد کار بزرگی انجام داده‌ایم.

هر زمانی که به فدراسیون و دکتر دبیر درخواست تشکیل اردو داده ایم، ایشان از هیچ تلاشی دریغ نکرده است. در حال حاضر دشمن اصلی ما کرونا است و هیچ مشکلی از طرف فدراسیون نداریم.

مشکلی دیگر اتحادیه جهانی کشتی آلیش است. چون برنامه مشخصی به ما نداده و این خیلی به ضرر ما تمام می شود. درست است که ما برنامه های تمرینی را ماهانه در اختیار بچه ها قرار می دهیم، اما اردوی تیم ملی یک چیز دیگر است.

تفاوت بسیاری میان تمرین ورزشکاران در اردوی تیم ملی با تمرینات شخصی و انفرادی در شهر های مختلف است و این انگیز بچه ها را پایین می آورد.

اینکه نمیدانیم تاریخ دقیق مسابقات چه زمانی است برای خود من نیز سخت است. چون نمیدانم مسابقات یک ماهه دیگر، دو ماه دیگر یا دقیقاً چه برهه‌ای از زمان است. فقط اتحادیه جهانی اعلام کرده که حتما مسابقات جهانی برگزار می شود.

ممکن است ناگهان اعلام شود که یک ماه دیگر مسابقه است. که البته اتحادیه جهانی آلیش سابقه به وجود آوردن این قبیل مشکلات را دارد و قبلاً هم به شکل ناگهانی تاریخ مسابقات جهانی را اعلام کرده.

آرزوی تمرین در خانه کشتی شهید ابراهیم هادی

آی‎‌دبلیو اسپورتس: شرایط سالن تمرین چگونه است؟

آنا براتی: تا قبل از المپیک به دلیل اهمیت تمرینات کشتی آقایان که اکنون نیز چشم امید تمام کاروان ایران هم به آن هاست، ما تمرینات خود را از خانه کشتی اصلی به خانه کشتی جهان‌بخت توفیق منتقل کردیم که امکانات خوبی هم داشت.

اما اردویی که کنسل شده قرار بود در خانه کشتی شهید ابراهیم هادی برگزار شود. فکر میکنم آرزوی هر کشتی گیری است که با امکانات جدیدی که این سالن دارد در آن تمرین کند.

اگر صادقانه نگاه کنیم آقای دبیر هیچ فرقی بین آقایان و بانوان در استفاده از امکانات سخت افزاری نظیر تمرین در خانه کشتی شهید ابراهیم هادی نگذاشته و خوشبختانه نگاه خیلی خوبی به چنین موضوعاتی دارند.

کشتی آلیش زنان

رشد و توسعه کشتی آلیش در سطح کشور

آی‎‌دبلیو اسپورتس: برنامه های توسعه کشتی آلیش در مناطق مختلف کشور چیست؟

آنا براتی: از سال ۱۳۹۴ که کشتی آلیش زیرمجموعه فدراسیون کشتی قرار گرفت، برنامه توسعه طراحی و شروع شد. من نیز در سال ۹۴ هم به عنوان مربی تیم ملی و هم مدرس در فدراسیون انجام وظیفه کردم. برنامه‌هایی نظیر اعزام به شهرهای مختلف و برگزاری کلاس‌های داوری و مربیگری نیز انجام شد.

در واقع می‌توانم بگویم که هر چه در زمان آقای رسول خادم کاشته بودیم، ثمره آن را در مسابقات کشوری اسفند سال گذشته دیدیم. مربیانی که در آن زمان آموزش دیده بودند، توانستند افراد جدیدی را به ما معرفی کنند.

با این کار، دیگر کشتی آلیش فقط به مازندران یا خراسان محدود نمی‌شود و بیشتر استان‌های کشور توانستند پیشرفت قابل توجهی داشته باشند. تا چند سال قبل شاید هیچ‌کس فکر نمی‌کرد استان‌هایی مثل آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری و… بتوانند در مسابقات کشوری عملکرد خوبی داشته باشند.

قرار بود برنامه توسعه را ادامه دهیم و حتی لیگ کشتی آلیش زنان را برگزار کنیم. خانم درخشانی، نایب رییس فدراسیون، نیز بر برگزاری لیگ کشتی آلیش زنان و حتی کشتی کلاسیک (که شاید امکان اعزام برون مرزی نداشته باشیم) با توجه به علاقه‌مندان زیاد نظر مثبت داشتند که متأسفانه با مسائل مربوط به کرونا مواجه شده‌ایم.

 چالش های تمرینات زنان کشتی گیر در کشور

آی‎‌دبلیو اسپورتس: تعداد سالن هایی که در اختیار کشتی زنان قرار گرفته در مقایسه با مردان چگونه است؟

آنا براتی: اصلا قابل مقایسه نیست. در خیلی از شهرستان ها حتی به کشتی گیران زن تشک نمی دهند! از اینکه آقایان اجازه تمرین به بانوان نمی دهند، بسیار دچار مشکل هستیم و این اصلا خوب نیست. اما در شهرهای بزرگ‌تر مانند تهران یا خراسان اوضاع بهتر است اما بدون مشکل هم نیست. در کل تعداد سالن های بانوان بسیار کمتر از آقایان است.

آی‎‌دبلیو اسپورتس: اقدامی در این رابطه صورت گرفته است؟

آنا براتی: با توجه به اینکه خود بنده نایب رییس هیئت خراسان رضوی نیز هستم، توانستیم پایگاه تخصصی کشتی زنان را در مشهد راه اندازی کنیم.

با توجه به اینکه در برهه ای چند سالن تمرینی را از ما گرفتند، مجبور شدیم برای اینکه تداخلی با تمرین و مسابقات آقایان نداشته باشیم، اقدام به تاسیس این پایگاه تخصصی در مشهد کردیم.

امیدوارم این کار در بقیه نقاط کشور نیز انجام شود تا کشتی گیران ما بتوانند بدون دغدغه تمرین کنند و استرس این را نداشته باشند که سالن تمرین دارند یا اجازه تمرین به آن ها داده می شود یا خیر!

آی‎‌دبلیو اسپورتس: در خصوص ملی پوشان هم همین‌طور است؟

آنا براتی: البته در مورد کشتی گیران ملی پوش، در شهرستان های خودشان همکاری ها بیشتر است ولی باز هم در بعضی از شهرستان ها بچه های ملی پوش مشکلاتی در این رابطه دارند.

در اندیشه اعزام به رقابت های بین‌المللی

آی‎‌دبلیو اسپورتس: برنامه اعزام به مسابقات بین المللی چگونه است؟

آنا براتی: فدراسیون این وعده را به ما داده که هر زمان هر مسابقه ای برگزار شد، تیم کشتی آلیش زنان را اعزام خواهد شد. ولی هنوز هیچ مسابقه‌ای در کشتی آلیش برگزار نشده است که بخواهیم شرکت کنیم.

در مورد کشتی کلاسیک فکر نمی‌کنم اعزامی به مسابقات خارج از کشور داشته باشیم و فقط کشتی کلاسیک را به صورت لیگ داخلی خواهیم داشت، که امسال با این شرایط فکر نکنم برگزار شود و سال آینده شاهد برگزاری آن خواهیم بود.

چندین برابر المپین ها تمرین می‌کنیم

آی‎‌دبلیو اسپورتس: صحبت پایانی شما:

آنا براتی: آرزو دارم که زمان مسابقات امسال مشخص و برگزار شود. چراکه بچه‌های ما سخت تمرین می‌کنند و بی اطلاعی از زمان بازی‌ها بسیار دشوار است. چون باید مدام تمرین کنیم و خود را در سطح بالا نگه داریم.

به همه‌ی بچه‌ها افتخار می‌کنم که این‌قدر خوب دارند تمرین می‌کنند. ما همیشه با هم در تعامل هستیم، به آن‌ها برنامه می‌دهیم و طبق برنامه تمرینی پیش می‌روند. امیدوارم بچه‌ها به هدفشان که مدال جهانی است، برسند. چون رشته ما المپیکی نیست، زحمت بچه‌ها زیاد دیده نمی‌شود وگرنه شاید چندین برابر المپین ها تمرین داشته باشند.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=64482

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.