28
در فاصله ۸ روز تا آغاز رقابت‌ها در توکیو

تیراندازی زنان در پارالمپیک | از نیره عاکف تا دوران طلایی ساره جوانمردی

  • کد خبر : 65327
  • 26 مرداد 1400 - 16:10
تیراندازی زنان در پارالمپیک | از نیره عاکف تا دوران طلایی ساره جوانمردی
پارالمپیک توکیو در راه است و تیراندازی، یکی از رشته هایی است که ایران در آن، ورزشکار زن به توکیو اعزام می کند. رشته ای که آن را با نیره عاکف و ساره جوانمردی می شناسیم.

به گزارش “آی دبلیو اسپورتس” آژانس ورزش زنان ایران؛ شمارش معکوس برای آغاز رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ آغاز شده و بانوان کشورمان نیز ۳۱ مرداد ماه، تهران را به مقصد توکیو ترک می‌کنند.

ایران در پارالمپیک توکیو ۹ ورزشکار زن دارد که ۳ نفر از آن‌ها تیرانداز هستند. رقیه شجاعی در تفنگ بادی ۱۰ متر و ساره جوانمردی و سمیرا ارم در تپانچه بادی ۱۰ متر و ۵۰ متر خفیف برای ایران مسابقه می‌دهند.

تیراندازی معلولین از پارالمپیک مونترال ۱۹۷۶ فعالیت خود را رسماً با نظارت کمیته بین‌المللی IPC، در جهان آغاز کرد. آغاز فعالیت این رشته در کشورمان به سال ۱۳۶۱ باز می‌گردد که در همان سال نیز، نخستین اعزام برون‌مرزی به رقابت‌های استوک مندویل انگلیس صورت گرفت.

parolympics-sydney-پارالمپیک-سیدنی

تیم ملی ایران اولین حضور پارالمپیکی خود را، با ۵ ورزشکار، در بازی‌های ۱۹۹۶ آتلانتا تجربه کرد. در این رقابت‌ها عنایت‌الله بخارایی به مدال طلای تفنگ بادی ۱۰ متر دست یافت. نشان زرین این جانباز گران‌قدر کشورمان در واقع، نخستین مدال پارالمپیک کشورمان در تاریخ تیراندازی بود.

چهار سال بعد در پارالمپیک ۲۰۰۰ سیدنی علاوه بر تکرار مدال طلای بخارایی، تیم ملی کشورمان موفق به کسب یک مدال برنز شد. نیره عاکف با کسب این نشان برنز، عنوان اولین بانوی مدال‌آور پارالمپیکی ایران را از آن خود کرد. تیم ملی با ۶ ورزشکار در این رقابت‌ها حاضر شده بود.

تیم ملی در پارالمپیک‌های آتن ۲۰۰۴ با (9 ورزشکار) و پکن ۲۰۰۸ با (۳ ملی پوش) حضور یافت اما در این ۲ دوره دستاوردی نداشت اما ساره جوانمردی، ستاره شیرازی تیراندازی ایران از پارالمپیک لندن بر صحنه، پدیدار شد.

پس از ۲ دوره حضور ناموفق در پارالمپیک، تیراندازان کشورمان در ۲۰۱۲ لندن با کسب نشان برنز ساره جوانمردی این طلسم را شکستند تا کاروان کشورمان دوباره در این رشته، صاحب عنوان شود. ایران با ۲ بانوی ورزشکار در این رقابت‌ها شرکت کرد.

ساره جوانمردی Sareh Javanmardi

در پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ ساره جوانمردی، بانوی پر افتخار تیراندازی ایران در جهان موفق به کسب ۲ نشان طلا در تپانچه بادی ۱۰ متر و خفیف ۵۰ متر شد و نام خود را در تاریخ حضور ایران در ادوار پارالمپیک جاودانه کرد.

بعد از تعویق یک‌ساله مسابقات پارالمپیک، حالا کاروان ایران با شعار «توکل تلاش افتخار»، برای حضور در رقابت‌های توکیو ۲۰۲۱، در ترکیب نمایندگان پاراتیراندازی خود، رقیه شجاعی (تفنگ) و ساره جوانمردی، سمیرا ارم (تپانچه) را به همراه دارد.

ساره جوانمردی حالا این فرصت را دارد تا با سومین حضور پیاپی در ادوار پارالمپیک، باز هم کسب مدال کند و به جایگاهی دست نیافتنی‌تر برسد. او چشم امید کاروان ایران در خاک ژاپن است.

تیم ملی تیراندازی جانبازان و معلولین کشورمان، با هدایت حسین امیری به عنوان سرمربی و زینب آقا علی‌اکبری به عنوان مربی، هفتمین حضور خود را در این رقابت ها تجربه می‌کند.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=65327

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.