10
مربی و والیبالیست جوان ایرانی در تیم شاخص پرتغالی

زهرا مغانی در پورتو | مفصل درباره دختران والیبال ایران در پرتغال

  • کد خبر : 75301
  • 12 دی 1400 - 9:32
زهرا مغانی در پورتو | مفصل درباره دختران والیبال ایران در پرتغال
زهرا مغانی والیبالیست ۲۰ ساله ایرانی به همراه سمیرا ایمانی مربی اصفهانی والیبال ایران برای پیوستن به تیم پورتو پرتغال وارد این کشور شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی “دختران قهرمان” زهرا مغانی پاسور ۲۰ ساله تیم ملی والیبال جوانان ایران که پیش از این قرار بود به تیمی از اسلواکی برود دیشب وارد پرتغال شد تا به پورتو ملحق شود.

استعداد جوان والیبال زنان ایران با استقبال نماینده باشگاه پورتو به این شهر رسید. سمیرا ایمانی مربی جویای نام اصفهانی نیز به جمع مربیان این باشگاه می‌پیوندد.

۳۱ تیر ۱۴۰۰ خبری مخابره شده که حاکی از پیوستن زهرا مغانی به تیم بروسنو (VK Pirane Brusno) در لیگ برتر اسلواکی بود با این حال این انتقال لغو شد.

مغانی در لیگ برتر والیبال زنان ایران با پیراهن شماره 14 پیکان در میدان ظاهر شد و نیم فصل را در این تیم بازی کرد. تیمی که رده چهارم تیم فصل لیگ برتر را به دست آورد.

زهرا مغانی چند روز دیگر با بیست سالگی اش خداحافظی می کند و پیوستن او به پورتو احتمالا جشن تولدش را به یاد ماندنی کرده است.

پیش از این مهتاب رحمانی و مونا دریس محمودی از ایران به تیم والیبال بوآویشتا در لیگ پرتغال پیوسته بودند و نگین شیرتری نیز به آوش ملحق شده بود.

بدین ترتیب جمع بازیکنان ایرانی حاضر در لیگ والیبال زنان پرتغال به ۴ نفر رسید و حالا یک مربی ایرانی نیز در این کشور شاغل است.

درباره تیم والیبال زنان پورتو

پورتو باشگاهی است که در رشته‌های متعددی در دو بخش مردان و زنان تیمداری می‌کند و والیبال زنان را هم جدی گرفته است.

این جدیت سبب شد آن‌ها بتوانند در فصل گذشته (۲۱-۲۰۲۰) برای نخستین بار قهرمان لیگ شوند. پورتو از حدود ۶ سال پیش کارش را در والیبال زنان به طور حرفه‌ای آغاز کرد و با قهرمانی در دسته‌های پایین به سطح اول والیبال زنان پرتغال رسید.

قهرمانی در دسته‌های سوم و دوم این تیم را به سطح اول رساند و ۲ قهرمانی در جام حذفی و ۴ قهرمانی در سوپرجام حاصل این سرمایه‌گذاری بود تا این که قهرمانی لیگ هم از راه رسید.

هدایت تیم والیبال زنان پورتو را یک مربی اسپانیایی ۴۹ ساله به نام کارلوس لوییز کارنو بر عهده دارد.

پورتو در لیگ والیبال زنان اروپا

پورتو در سال میلادی که سپری شد در لیگ والیبال زنان اروپا موسوم به CEV CUP حضور داشت که سطح دوم والیبال باشگاهی زنان در قاره سبز به شمار می رود.

درست مثل فوتبال که در اروپا، لیگ قهرمانان، تورنمنت اول باشگاهی است و لیگ اروپا، تورنمنت دوم، در والیبال نیز همین گونه است و پورتو نیز در جمع لیگ اروپایی‌ها  قرار داشت و نه لیگ قهرمانانی ها.

لیگ والیبال زنان اروپا همچنین به صورت گروهی برگزار نمی‌شود بلکه مثل یک جام حذفی است. تیم زنان پورتو کارش را در یک شانزدهم نهایی با رویارویی با المپیاکوس یونان آغاز کرد.

پیروزی ۳ بر صفر در بازی رفت و شکست ۳ بر ۲ در بازی برگشت، این تیم را به یک هشتم نهایی رساند اما پورتو در بازی رفت و برگشت ۳ بر صفر و ۳ بر یک به یک تیم آلمانی به نام شووِرین باخت و حذف شد.

اوضاع پورتو و ایرانی‌ها در لیگ والیبال پرتغال

لیگ والیبال زنان پرتغال ۱۴ تیم دارد که تیم‌ها به صورت دوره‌ای و تک بازی با هم مسابقه می‌دهند. ۸ تیم بالای جدول به جدول اصلی برای تعیین قهرمان می‌روند.

جدول اصلی تیم‌های برتر را دوباره برابر هم قرار می‌دهد. تیم‌های نهم تا چهاردهم هم وارد جدول بازندگان می‌شوند و برای تعیین تکلیف بقا و سقوط با هم روبرو می‌شوند.

پورتو که زهرا مغانی به عنوان بازیکن و سمیرا ایمانی به عنوان مربی را به خدمت گرفته هر ۱۳ بازی مرحله اول را برد و اکنون وارد مرحله دوم شده است.

در مرحله دوم 8 تیمی، پورتو با شکست ۳ بر یک برابر اسپورتینگ لیسبون غافلگیر شد و فعلاً از 2 بازی، یک برد و یک باخت در کارنامه دارد.

آوش و بوآویشتا، تیم‌هایی که ایرانی‌های دیگر را به خدمت گرفتند در بخش پایین جدول قرار گرفتند و در جدول بازندگان قرار دارند.

آوش با نگین شیرتری در جدول ۱۴ تیمی، دهم شد و بوآویشتا با مهتاب رحمانی و نگین شیرتری دوازدهم. در جدول ۶ تیمی بازندگان، بوآویشتا یک برد و یک باخت دارد و آوش یک بازی انجام داده که آن را واگذار کرده است.

چه شد که ایرانی‌ها سر از پرتغال درآوردند؟

فعال شدن یک کارگزار نقل و انتقالات بازیکنان والیبال در تهران که باعث و بانی انتقال بازیکنان ایرانی در بخش مردان به اروپا بود زمینه را برای دختران والیبالیست فراهم کرد.

انتقال چند بازیکن ایرانی در کشورهای مختلف با این ساز و کار، البته موافق و مخالفانی نیز داشت و قرار نبود تنها تمجید، سهم دختران والیبال شود.

موافقان، لژیونر شدن آن‌ها را برای والیبال ایران، یک فرصت می‌دانستند و مخالفان هم می‌گفتند که هر تیم خارجی مایه مباهات نیست و لژیونری ارزش دارد که چیزی بر داشته‌های فنی بازیکن و والیبال ایران بیفزاید.

با این وجود، تردیدی نیست که شاخص‌ترین والیبالیست ایرانی شاغل در خارج از کشور همچنان مائده برهانی است. کاپیتان تیم ملی والیبال زنان سال‌هاست که با ثبات، در ترکیه فعالیت دارد.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=75301

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.