3
به مناسبت ۲۳ ژوئن روز جهانی المپیک

۹ لحظه به یاد ماندنی ورزش زنان در المپیک

  • کد خبر : 82188
  • 02 تیر 1401 - 18:05
۹ لحظه به یاد ماندنی ورزش زنان در المپیک
کمیته بین‌المللی المپیک روز ۲۳ ژوئن مصادف با سوم تیر را به عنوان روز المپیک نامگذاری کرده است. این، بهانه ای است برای مروری بر ۱۰ لحظه به یاد ماندنی ورزش زنان در المپیک . 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی “دختران قهرمان” همزمان با ۲۳ ژوئن مصادف با سوم تیر که روز المپیک نام دارد نگاهی داریم بر ۹ لحظه به یاد ماندنی ورزش زنان ایران در ادوار المپیک زمستانی و تابستانی .

۹ ) اشک های جمیله سروری

 در سال ۱۹۶۴ زنان ایران برای اولین بار در المپیک تابستانی شرکت کردند . جمیله سروری ورزشکار کم سن و سال رشته ژیمناستیک بود که تبدیل به اولین و البته آخرین ژیمناست دختر ایران در ادوار المپیک تا به امروز شد .

از اتفاقات جالب روز مسابقه جمیله سروری این بود که جمیله چهارده ساله از دیدن اتمسفر مسابقات المپیک به شدت هراسان شده بود به طوری که با اشک از مربیان خواهش کرد که مسابقه ندهد.

 با این وجود مربی جمیله سروری در نهایت او را مجاب کرد تا سروری از این فرصت تاریخی زندگی خود استفاده کند و نتیجه این شد که جمیله سروری در مجموع امتیازات چهار وسیله ژیمناستیک المپیک در رشته انفرادی ۸۲ قرار گرفت .

جمیله سروری در آن مسابقات، جوان ترین ورزشکار بود و همچنان عنوان جوان ترین ورزشکار المپیکی ایران در تمام ادوار را در اختیار دارد.

۸)  دختران شمشیرباز در مونترال

در سال ۱۹۷۶ المپیک تابستانی در مونترال کانادا برگزار شد و تیم پر امید شمشیربازی فلوره ایران پس از درخشش در بازیهای آسیایی ۱۹۷۴ تهران و مدال آوری در این مسابقات که اتفاقی تاریخی محسوب می شد  فرصت حضور در المپیک را پیدا کرد.

ژیلا الماسی، گیتی محبان، مریم آچاک و مهوش شفایی اعضای تیم ملی شمشیربازی زنان ایران بودند که برای اولین و آخرین بار تا به امروز در میان المپین های ایران قرار گرفتند.

۷)  لیدا فریمان ، نقطه نورانی آتلانتا

در سال ۱۹۹۶ در المپیک تابستانی آتلانتا در آمریکا ایران برای اولین بار پس از انقلاب یک ورزشکار زن را به میدان المپیک فرستاد و او کسی جز لیدا فریمان تیرانداز جوان ایران در آن روزها نبود .

 لیدا فریمان با نظر سردمداران وقت سازمان تربیت بدنی و دولت ایران به عنوان پرچمدار کاروان ایران انتخاب شد و با لباس بلند پوشیده و سفید در پیشانی کاروان ایران رژه رفت.

 این اقدام به عنوان یک تغییر و رنسانس  در نوع نگرش حاکمیت به ورزش زنان تلقی می شود چنان که پس از آن حضور ورزشکاران زن ایران در المپیک و همچنین بازی های آسیایی با قوت و قدرت بیشتری دنبال شد و زنان بخشی مهم از کاروان ایران در ادوار المپیک و بازیهای آسیایی شدند.

 ۶)  مرجان کلهر نخستین اسکی باز المپیکی

در سال ۲۰۱۰ بازی های المپیک زمستانی در شهر ونکوور کانادا برگزار شد و نکته ویژه در مورد این مسابقات این بود که ایران برای اولین بار یک اسکی باز محجبه زن به المپیک فرستاده بود .

کلهر در مسابقه مارپیچ کوچک در جایگاه ۵۵ در مسابقه مارپیچ بزرگ در جایگاه ۶۰ قرار گرفت و به این ترتیب با حضور در این مسابقات و پرچمدار کاروان ایران در کشور تاریخ ساز المپیک زمستانی برای ورزش زنان ایران شد .

 ۵) فرزانه فصیحی ۵۷ سال بعد 

در المپیک ۲۰۲۰ توکیو فرزانه فصیحی به عنوان دونده سرعت ایران در ماده ۱۰۰ متر در المپیک مسابقه داد و پس از ۵۷ سال یک دختر دونده ایرانی توانست به خط سرعت ۱۰۰ متر المپیک برسد .

گرچه سیمین صفامهر نخستین دونده زن ایران در صد متر المپیک به حساب می آید اما حضور فرزانه فصیحی از نظر فرهنگی و اجتماعی در جامعه ایران پیامدهای ویژه تری داشت .

 فصیحی به عنوان یک عنصر الهام بخش نزد جامعه زنان ایران در زمان برگزاری المپیک مطرح شد و حضور او در این میدان بزرگ عنصری برای جاه‌طلبی‌های بیشتر دختران ورزشکار ایران به ویژه در رشته دو و میدانی قلمداد شد .

۴ ) ثریا آقایی  و حضور شگفت انگیز در توکیو 

ثریا آقایی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو و اولین دختر بدمینتون باز ایرانی تبدیل شد که در ادوار المپیک شرکت کرده است. آقایی این موفقیت را در حالی به دست آورد که چند ماه پیش از برگزاری المپیک  دچار پارگی رباط صلیبی شد.

نکته دیگری بود که ثریا آقایی پیش از این نیز یکبار طعم این مصدومیت دشوار را چشیده و آسیب دیدگی  در سال  ۲۰۲۰  شانس او را برای حضور در المپیک توکیو به پایین ترین سطح ممکن رسانده بود.

 با این وجود او توانست به سرعت آمادگی خود را به دست بیاورد. در اتفاقی غیرمنتظره و تخصیص سهمیه المپیک به از سوی فدراسیون جهانی بدمینتون، دختر شاخص بدمینتون ایران به آرزوی خود یعنی حضور در المپیک رسید.

 گرچه ثریا آقایی در میان چهره های مدال آور در المپیک قرار ندارد اما روند اتفاقات منجر به حضورش در توکیو، به یاد ماندنی و الهام بخش بود.

۳) تک مدال تاریخ ورزش زنان به نام کیمیا علیزاده

در المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو کیمیا علیزاده به اولین دختر ورزشکار ایرانی تبدیل شد که توانست در ادوار المپیک صاحب مدال شود.

 تکواندوکار کرجی با هدایت مهرو کمرانی توانست در المپیک با پیروزی و نیکیتا گلاسنوویچ در مبارزه رده بندی نشان برنز المپیک را بر گردن بیاویزد و به مهمترین چهره المپیکی ورزش زنان ایران در تاریخ تبدیل شود .

موضوع پناهندگی کیمیا علیزاده در سال ۲۰۱۹ به آلمان نگاه حاکمیت و بخشی از جامعه مردم ایران را نسبت به این تکواندوکار المپیکی تغییر داد و علیزاده نیز در المپیک ۲۰۲۰ توکیو در قالب تیم پناهندگان و نه ایران ،دومین حضور المپیک را تجربه کرد .

۲ ) روزی که ملایی فینالیست رویینگ شد

پیش از المپیک توکیو ، هیچ قایقران رویینگ ایران نتوانسته بود به فینال A و B رویینگ المپیک (دوازده نفر برتر المپیک) راه یابد اما نازنین ملایی با مربیگری افشین فرزام در توکیو اولین و تاریخ ساز شد.

روز تاریخی ملایی ۳ مرداد ۱۴۰۰ بود که ملایی در یک چهارم نهایی پس از اما توویگ نماینده برجسته نیوزیلند و جینین گملین قایقران سوییسی سوم شد و به نیمه نهایی رسید.

این موفقیت برای نازنین ملایی در شرایطی به دست آمد که او در ماه های منتهی به المپیک مشکلات فراوانی در مسیر آماده سازی خود داشت و این درخشش، کاملا غیرقابل تصور بود.

۱) مبارزه قرن در تکواندو

یکی دیگر از اتفاقات مهم در المپیک توکیو در تکواندو رخ داد جایی که ناهید کیانی و کیمیا علیزاده در دور نخست مسابقات برابر هم قرار گرفتند .

این مسابقه از این نظر حائز اهمیت بود که ناهید کیانی نماینده ایران بود و در سوی مقابل کیمیا علیزاده  بعنوان تکواندوکار پناهنده ایران با پرچم پناهندگان برابر کشور سابقش قرار گرفته بود.

این مبارزه نوعی تقابل میان قشری از مردم بود که  نسبت به کیمیا علیزاده و موضوع پناهندگی او نگاهی منفی داشتند و همچنین طبقه ای از مردم که او را همچنان یک ایرانی می دانستند و به او برای پناهندگی حق می دادند.

این رقابت که ابعادی فراتر از یک مسابقه ورزشی در ایران پیدا کرده بود در نهایت با پیروزی کیمیا علیزاده به پایان رسید.

کیمیا علیزاده همچنین تا مراحل بالای این مسابقات تا حوالی کسب مدال پیشرفت کرد اما در نهایت نتوانست مدال سال ۲۰۱۶ خود را که با ایران کسب کرده و تکرار کند.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=82188

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.