8
با تشویق‌های مادرم شمشیرباز شدم

مهسا پوررحمتی، شمشیربازی با هوش شطرنج باز و استقامت دونده

  • کد خبر : 88222
  • 21 دی 1401 - 12:42
مهسا پوررحمتی، شمشیربازی با هوش شطرنج باز و استقامت دونده
مهسا پوررحمتی یک شمشیرباز باسابقه در تیم ملی اپه زنان است با این حال مدال و اشک‌هایش در بازی‌های کشورهای اسلامی در قونیه او را شاخص‌تر کرد.

یگانه عصاری – افرا ورزش : شاید آخرین تصویری که از مهسا پوررحمتی در ذهن داریم، تصویر اشک‌های بی امانش پس از شکست در مسابقات انفرادی بازی‌های کشورهای اسلامی باشد.

او این روزها تمام فکرش تبدیل آن شکست به پیروزی و کسب بهترین نتیجه در بازی‌های هانگژو است. او چند سال است که رنک یک اپه ایران است.

مهسا چند روز قبل با برگزاری مسابقات رنکینگ کشوری شمشیربازی ایران و قرار گرفتن در جایگاه نخست، موفق به تکرار عنوان خود هم شد تا همچنان در اپه ایران بی رقیب باشد.

پور رحمتی این روزها سخت تمرین می‌کند تا دست به کاری بزرگ بزند. مهم‌ترین اهدافش هم کسب بهترین نتیجه در بازی‌های آسیایی هانگژو و بعد کسب سهمیه المپیک پاریس است.

دوباره موفق به تکرار عنوان خود در مسابقات رنکینگ کشوری شدی و همچنان رنک یک شمشیربازی ایران در اسلحه اپه هستی.

دوباره بعد از دو سال مسابقه‌ رنکینگ کشوری برگزار شد و خدارا شکر می‌کنم که من هم دوباره موفق به تکرار عنوان و جایگاه خودم شدم.

چیزی که در این مسابقات مرا بسیار خوشحال کرد این بود که بچه‌ها بسیار خوب بودند. دختران شمشیرباز ایران بسیار در حال رشد و پیشرفت هستند و این مرا بسیار خوشحال می‌کند.

از مدال نقره‌ات چه خبر؟

این روزها با سختی شکست در بازی‌های انفرادی کنار آمدم چون مطمئنم که آن مسابقات را جبران می‌کنم. در بازی‌های کشورهای اسلامی مقابل حریف ترک در یک صدم ثانیه تکنیکم را عوض کردم و همین باعث شکست شد.

در بازی تیمی تصمیم درستی گرفتم و او بازی را به من واگذار کرد. با این حال شک ندارم که آن شکست تلخ را جبران می‌کنم و این روزها تمام هدفم این است. سخت تمرین می‌کنم تا رسیدن به این هدف برایم آسان‌تر باشد.

بعد از آن مدال پاداشی گرفتید؟

تاکنون خیر. حواله‌هایی داده شد ولی هنوز هیچ خبری نیست.

گفته شده با توجه به شیوع مجدد کرونا احتمال لغو دوباره بازی های آسیایی هست.

ما برای بازی‌ها آسیایی تمرین می‌کنیم و با شروع سال جدید میلادی، هر مسابقه برای کسب سهمیه المیپک دارای امتیاز است و باید تمرینات را سخت‌تر ادامه دهیم.

Iran Women's Epee fencing team in Konya 2021

اولویت ما بازی‌های آسیایی هانگژو است و بعد از آن المپیک 2024 پاریس. قبل از بازی آسیایی تقریبا هر ماه مسابقه و تورنومنت داریم ولی هنوز مشخص نیست که آیا در تمامی آنها شرکت می‌کنیم یا نه.

مسابقات قهرمانی آسیا هم خرداد ماه است  تا قبل از آن چند مسابقه جهانی دارای امتیاز داریم که البته باید دید شرایط اعزام چطور خواهد بود.

به نظرت کسب مدال در بازی‌های آسیایی برای ما چقدر در دسترس است؟

کار بسیار سختی است. رقابت با تیم‌هایی مانند کره،ژاپن، هنگ کنگ و …بسیار دشوار است.آنها بهترین امکانات و رنک‌ها را در جهان دارند.

هر ورزشکاری در رویای کسب خوش‌رنگ ترین مدال است و امیدوارم بتوانم مدال خوش‌رنگی کسب کنم. من به خودم قول دادم ضعف‌ها را جبران کنم و در ذهن خودم این اتفاق قطعا خواهد افتاد.

تو در رشته‌ای فعالیت می‌کنی که احتمالا برای حضور و قهرمانی در آن، متاسفانه با کلیشه‌ها و تابوهای بسیاری مواجه بودی و هستی. مثلا این‌که شمشیربازی ورزش خشنی است، با این حرف‌ها چطور مقابله کردی؟

من هم مثل تمام دخترهای دیگر این جملات را شنیده بودم و همچنان می‌شنوم! اما یاد گرفتم به سختی‌ها توجه نکنم، همیشه فقط و فقط به موفقیت فکر کنم و برای آن بجنگم.

جایی خواندم « یک شمشیرباز انعطاف یک ژیمناست، هوش یک شطرنج باز و استقامت یک دونده را می‌خواهد.». این دقیقا نقطه مقابل خشن بودن شمشیربازی است!

به عنوان دختری که سال‌هاست در این رشته فعالیت دارم باید بگویم که شمشیر، رشته‌ای فکری، ظریف و با تکیه بر دقت و تمرکز است و در کشورهای دیگر یکی از رشته‌های مهم است و بسیار به آن بها داده می‌شود.

بچه‌های دیگر کشورها در مدرسه و دانشگاه شمشیربازی دارند و از کودکی با این رشته آشنا هستند ولی اوضاع در کشور ما کمی متفاوت است. با این حال شاید برایتان جالب باشد که من با تشویق مادرم شمشیرباز شدم . او بسیار مرا حمایت کرد و از این بابت خدا را شکر می‌کنم.

الان از انتخابت راضی هستی؟

بله خیلی زیاد.  من رشته‌های دیگری مانند سنگ نوردی،شنا و تکواندو را امتحان کرده بودم ولی جذابیت‌های شمشیر برای من از ورزش‌های دیگر بیشتر بود. حتما اگر هم به عقب برگردم، دوباره و دوباره شمشیربازی را انتخاب می‌کنم.

به عنوان دختر اول شمشیربازی اپه ایران از مسئولان این رشته چه انتظاری داری؟

همان‌طور که گفتم چندین تورنومنت تا چند ماه آینده برگزار می‌شود که امیدوارم بتوانیم در تمامی آنها شرکت کنیم تا هم تجربه بیشتری داشته باشیم و هم امتیازهای بالاتری برای سهمیه المپیک به دست بیاوریم.

امیدوارم نگاه‌ها و حمایت‌ها از شمشیربازی و به خصوص دختران شمشیرباز بیشتر شود و جوری نباشد که فقط هنگام مدال آوری به این رشته توجه شود.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=88222

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.