21
فراتر از تمرینات بدنی

بررسی تاثیرات تکواندو بر شکل‌گیری ویژگی‌های شخصیتی

  • کد خبر : 93210
  • 09 شهریور 1402 - 15:46
بررسی تاثیرات تکواندو بر شکل‌گیری ویژگی‌های شخصیتی
تکواندو علاوه بر تمرینات بدنی، بر خصوصیات شخصی مانند تمرکز، خودکنترلی، انضباط، استقلال فردی و توانایی رهبری، تاکید زیادی دارد.

سارا استادآقا – افرا ورزش : تمرینات تکواندو بسیار وسیع‌تر از تمرین عادی به‌شمار می‌رود و مزایای روانشناختی، مانند افزایش عزت نفس، خودپنداره مثبت، کاهش پرخاشگری، کاهش استرس و اضطراب، افزایش استقلال فردی و توانایی ایفای نقش رهبری را به همراه دارد.

بنابراین تمرینات تکواندو به عنوان یک برنامه درمانی عالی می‌توان مورد استفاده قرار گیرد. همچنین تکواندو علاوه بر تمرینات بدنی، بر تمرکز، خودکنترلی و انضباط شخصی تاکید زیادی دارد.

خودپنداره مثبت یا تصویر و برداشت مثبتی که هر کس از خودش دارد ممکن است از طریق کسب یا تسلط بر یک مهارت جدید بوجود آید.

بخصوص شاگردان مبتدی پس از کسب و تسلط بر مهارت جدید به این رضایت درونی بیشتر دست پیدا می‌کنند و پژوهشگران معتقدند که تمرینات تکواندو برای شرکت‌کنندگان ارزش روانی زیادی دارد.

از مطالعه علم تکواندو می‌توان صرف‌نظر از سن، اندازه یا توانایی ورزشی بهره برد. علاوه بر آن تمرینات تکواندو می‌تواند قدرت عضلاتی را افزایش دهد، چربی بدن را کم کند، همچنین وضعیت تهویه قلبی و عروقی و استقامت و تعادل  بدن را نیز بهبود بخشد.

مطالعات پژوهشگران نشان‌دهنده این است که تمرینات تکواندو موجب پیشرفت اهداف شغلی و درسی و بهبود نظم و انضباط و اعتماد به نفس در مدرسه و محیط کار و بهبود عملکرد در شغل موردنظر افراد می‌شود.

تحقیقی در سال ۱۹۹۱ در کشور آمریکا در خصوص رابطه بین رفتار پرخاشگرانه و پیشرفت از طریق ارتقا کمربند در بین کودکان انجمن تکواندو آمریکا (ATA) انجام شد.

این تحقیق روی ۶۸ کودک از سنین مختلف ۶ تا ۱۱ ساله که در ۱۰ مدرسه (ATA) بودند، انجام شد. تحلیل واریانس یکطرفه رابطه معکوس معناداری بین رتبه کمربند و پرخاشگری کودکان را نشان داد.

برای کمک به روشن شدن ماهیت این بررسی بین دو متغیر (رتبه کمربند و پرخاشگری)، می‌توان گفت که نتایج به دست آمده نشان‌دهنده رابطه کاهش پرخاشگری با رتبه کمربند بوده است.

نتایج دیگر تحقیقات انجمن تکواندو آمریکا بیانگر این موضوع مهم است که مدت زمان حضور در کلاس‌های تکواندو با شکل‌گیری شخصیت‌هایی مستقل و متکی به نفس، دارای حس همبستگی و همکاری بیشتر با اطرافیان، و استرس و اضطراب پایین‌تر مرتبط است.

در نتیجه مدت زمان حضور در کلاس‌های تکواندو با بهبود سلامت و روان همراه است و نشان‌دهنده این موضوع است که شرکت در تمرینات تکواندو به عنوان بخشی از برنامه‌های درمانی مفید می‌باشد.

در پایان انتظار می‌رود مطالعات و تحقیقات به عمل آمده به درک این موضوع که ارزش روانی تکواندو برای ارائه بینش بیشتر در مورد اثرات مفید تمرینات تکواندو غیر از جسم سالم به ذهنی سالم منتهی می‌شود، برای مربیان و هنرجویان و والدین گرامی کمک های بسیاری را در پی داشته باشد.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=93210

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.