4
تنها پس از بازی‌های پارالمپیک پاریس بازخواهم گشت

شیتال دوی | داستان یک کماندار توقف ناپذیر

  • کد خبر : 96374
  • 21 فروردین 1403 - 20:05
شیتال دوی | داستان یک کماندار توقف ناپذیر
شیتال دوی دختر ۱۷ساله هندی به دلیل اختلال مادرزادی نادری به نام فوکوملیا، بدون بازوهای رشدیافته به دنیا آمده اما او حالا یک قهرمان است.

افرا ورزش ـ مصطفی سراب زاده: همان‌طور که کشور ما ایران همواره در ورزش زنان کمانداران به نامی داشته هند را نیزمی‌توان در زمره کشورهای آسیایی دانست که این ورزش جایگاه خاص خود را در میان مردم پیدا کرده است.

در سال‌های اخیر ظهور یک قهرمان هندی و توجه عموم به مسابقات او گواهی این ادعاست. شیتال دیوی Sheetal Devi دختر ۱۷ساله پارا کماندار اهل روستای لویدار در کیشتوار، جامو و کشمیر که به دلیل یک اختلال مادرزادی نادر به نام فوکوملیا، بدون بازوهای رشدیافته به دنیا آمده است، حالا به‌عنوان یکی از الهام‌بخش‌ترین چهره‌ها در ورزش هند به شمار می‌آید. عجب قهرمانی… می‌دانید او بدون دست، بلکه با پاهای خود تیراندازی می‌کند.

شیتال که در حال حاضر در مسابقات کامپوند زنان شرکت می‌کند، فقط با انتخاب تیراندازی با کمان و امید به حضور در رشته ورزشی که دست و مهارت‌های ریز همواره الگوی برتر بوده است، قبل‌تر نشان داده است که قهرمان شماره یک دنیاست.

البته که او فعلا برنده مدال نقره در مسابقات جهانی تیراندازی با کمان و قهرمان بازی‌های پاراآسیایی است. شیتال در مصاحبه اخیر خود با FTI گفته است ” از زمان شروع تیراندازی حرفه‌ای به خانه برنگشته‌ام. تنها وقتی برمی‌گردم که سوت پایان بازی‌های پارالمپیک پاریس را با گوش‌های خودم بشنوم “.

شیتال اولین بار در سال ۲۰۲۱ پس از اینکه توسط ارتش هند استعدادیابی شد، وارد تیراندازی با کمان شد. او در ادامه به آکادمی در کاترا، در ۲۰۰ کیلومتری روستای خود پیوست تا زیر نظر مربیان تخصصی که از او قهرمان امروز را ساختند، تمرین کند. او هنوز همان جا اقامت دارد درحالی‌که فقط به طلای المپیک فکر می‌کند.

شیتال دیوی پس از کسب مدال نقره در مسابقات جهانی تیراندازی با کمان ۲۰۲۳ در جمهوری چک، سهمیه پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴ را برای هند به دست آورده است. نکته‌ای که اینجا حائز اهمیت است این است که او اولین زن کماندار بدون بازو است که در مسابقات جهانی تیراندازی مدال کسب کرده است.

بعد از آن در مسابقات کامپوند انفرادی و ترکیبی تیمی در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۲۳ در ماه اکتبر مدال طلا گرفت تا با نقره در دونفره زنان به مقام اول برسد. این جوایز ملی و بین المللی سپس با جایزه آرجونا همراه شد و او بهترین پارا کماندار زن سال ۲۰۲۳ لقب گرفت.

از نظر محققین علوم ورزشی رقابت وی با پاهای خود درحالی‌که شبکه عصبی اندام تحتانی همواره برای مهارت‌های درشت ساخته شده است، و دست‌ها برای مهارت‌های ریز و توجهی مثل اندازی، بسیار هیجان‌انگیز و قابل‌بررسی است.

حال باید دید شیتال که الهام‌بخش خیلی از ورزشکاران هندی شده است سال ۲۰۲۴ را چگونه در ذهن خود پرورش می‌دهد، آیا مدال طلای غرورانگیز پارالمپیک را با خود به خانه می‌برد تا دوباره محدودیت را به زانو درآورد؟

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=96374

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.