19

ظهور و سقوط ماریا شاراپوآ | تنیسور روس چگونه ستاره شد؟

  • کد خبر : 44817
  • 17 اردیبهشت 1399 - 13:53
ظهور و سقوط ماریا شاراپوآ | تنیسور روس چگونه ستاره شد؟

ماریای ۶ ساله در تورنمنتی در روسیه مقام برتر را کسب کرد و پس از آن به آکادمی نیک بولیتری در فلوریدای آمریکا رفت، سفری که پدرش به سختی هزینه آن را پرداخت کرده بود و مادر ماریا به دلیل مشکلات ویزا آنها را همراهی نمی‌کرد.

نیما اکرمی – پایگاه خبری ورزش زنان ایران : نوزدهمین روز از ماه آوریل ۱۹۸۷ دختری به نام ماریا شاراپوآ در شهر کوچک نیاگان روسیه به دنیا آمد شاید اگر فاجعه چرنوبیل رخ نمی داد پدرش مجبور به نقل مکان نمی‌شد و حال زادگاه تولدش شهری دیگر بود.

هر ستارهای داستانی و ماجرایی دارد و ماجرای ماریا از این قرار بود که در ۴ سالگی دوست پدرش راکت تنیسی را به عنوان هدیه به او تقدیم کرد تا زندگی او با تنیس آغاز شود.

در خانه و به تنهایی برای یادگیری تنیس تلاش می‌کرد و آنقدر تمرین کرد تا پدرش مجاب شد او را در یک باشگاه تنیس نام نویسی کند. مارتینا ناورتیلاوا مربی تنیس اهل جمهوری چک هنگامی که در مسکو استعداد ماریا را دید پدرش را قانع کرد که او را به یک آکادمی حرفه‌ای در آمریکا بفرستد.

ماریای ۶ ساله در تورنمنتی در روسیه مقام برتر را کسب کرد و پس از آن به آکادمی نیک بولیتری در فلوریدای آمریکا رفت، سفری که پدرش به سختی هزینه آن را پرداخت کرده بود و مادر ماریا به دلیل مشکلات ویزا آنها را همراهی نمی‌کرد.

آنها به فلوریدا رسیدند اما برای ملاقات با مربیان باید قرار قبلی هماهنگ می‌شد. پدر تمام تلاش خود را کرد، موفق شد و ماریا به عضویت آکادمی نیک بولیتری در آمد. پدرش به سختی از پس مخارج او بر می آمد اما مگر می شود یک پدر به فرزند خود امیدوار نباشد.

او حتی برای بدست آوردن درآمدی در رستوران‌ها ظرف می‌شست تا دخترش به راه خود ادامه دهد. مادر بعد از ۲ سال توانست به آمریکا بیاید تا دوباره ماریا را در آغوش بگیرد. ماریا در این مدت تنیس را به خوبی فرا گرفته بود اما هیچ زمانی برای یاد گرفتن دیر نبود.

ماریا در ۸ سالگی قهرمانی در شهر فلوریدا به دست آورد و پس از آن برای اولین بار به عضویت تیم ملی کشورش درآمد. سال بعد اولین حضورش در گرند اسلم بود و ۲ سال بعد اولین قهرمانی خود را در مسابقات WTA توکیو در بازی‌های ۲ نفره بدست آورد البته که این افتخارات مربوط به دوره خردسالی و نوجوانی او بود.

سال ۲۰۰۱ دوران حرف‌های ماریا هنگامی که ۱۴ ساله شده بود آغاز شد. در سال ۲۰۰۲ هنگامی که به فینال مسابقات اوپن استرالیا رسید به جوان ترین تنیسوری تبدیل شد که به فینال این تور می رسد.

در سال ۲۰۰۴ در فینال ویمبلدون مقابل سرنا ویلیامز به پیروزی رسید و اولین قهرمانی خود را جشن گرفت و در همان سال به جمع ۲۰ تنیسور برتر دنیا راه پیدا کرد تا جواب زحمات و مشقت‌های پدرش را بدهد.

شاراپوآ در سال ۲۰۰۵ در نیمه نهایی ۳ رقابت ملبورن، ویمبلدون و آزاد آمریکا حضور یافت و آن سال به عنوان اولین زن روس لقب گرفت که به صدر جدول رده بندی برترین تنیسورهای زن جهان می‌رسید.

ادامه راه نیز برای تنیسور جوان روس با موفقیتهای بیشتری همراه بود. کسب مدال نقره در المپیک ۲۰۱۲ لندن او را در بین فهرست مدال آوران تاریخ المپیک نیز قرار داد.

ماریا در سال ۲۰۱۴ آخرین قهرمانی خود را در تنیس آزاد فرانسه کسب کرد و عمر قهرمانی هایش زود به سر آمد. شاراپوآ قهرمانی آخر خود را به سختی از چنگ سیمونا هالپ تنیسور رومانیایی بیرون کشید.

سال بعد در تنیس آزاد استرالیا آخرین فینال خود را تجربه کرد و قهرمانی را دو دستی به سرنا ویلیامز تقدیم کرد. او حضور در ۱۰ فینال را در دوران حرف‌های اش تجربه کرد که ۵ فینال برایش قهرمانی به ارمغان آورد. در سال ۲۰۱۶ ناگهان دوپینگ او پس از رقاب ته‌ای تنیس اوپن استرالیا مثبت اعلام شد.

آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ اعلام کرد که ما به ماریا شاراپووا هشدار داده بودیم اما او با بی اعتنایی به هشدارها کار خود را ادامه داده است. بعد از این اتفاق ماریا ۱۵ ماه از حضور در رقابت‌های تنیس محروم شد که برای او تبعات سنگین مالی در پی داشت.

پس از پایان دوره محرومیت اعلام شد که ماریا شاراپوآ می‌تواند بدون رنکینگ جهانی و با استفاده از سهمیه آزاد در رقابت‌ها شرکت کند. او در رقابت ها حاضر شد اما مصدومیت‌ها و دوری از مسابقات او را از شرایط آرمانی دور کرده بود. فاصله هایی که قرار نبود کم شود.

در آخرین دیدار خود در دنیای تنیس مقابل وکیچ در رقابتهای اوپن استرالیا قرار گرفت و بعد از شکست از حریف خود ماجراجویی خود را پایان یافته می دید. در سن ۳۲ سالگی او با انتشار مطلبی از دنیای تنیس خداحافظی کرد.

وقتی از او پرسیدند هنوز برای کسب گرند اسلم های بیشتر وقت داشتی در جواب گفت: «تعداد بیشتر بهتر به نظرمی رسد اما همین که خود را از صفر به این مکان باور نکردنی رسانده ام، خارق العاده است». دوران تنیس ماریا شاراپووا به پایان نرسیده است بلکه همه مردم منتظر حضور به عنوان مربی یا مدیر در دنیای تنیس هستند. ماریا شاراپوآ به تاریخ پیوسته است.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=44817

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.