14
خبرهای خوش تنیس روی میز 10 سال دیگر از راه می رسد

گفتگو با فاطمه محقق : سرمایه گذاری روی تک ستاره ها؟ این راه، بیراهه است

  • کد خبر : 64895
  • 17 مرداد 1400 - 20:00
گفتگو با فاطمه محقق : سرمایه گذاری روی تک ستاره ها؟ این راه، بیراهه است
مربی تیم ملی تنیس روی میز دختران می گوید سرمایه گذاری روی تک ستاره ها باید جای خود را به ایجاد نظام پرورش ستاره بدهد. از نظر فاطمه محقق، آینده روشن تنیس روی میز ایران در 10 سال آینده رقم خواهد خورد.

به گزارش”آی دبلیو اسپورتس” آژانس ورزش زنان ایران؛ فاطمه محقق مربی تیم ملی تنیس روی میز نونهالان یکی از مربیان جوان در پروژه استعدادیابی و پرروش دختران نونهال تنیس روی میز ایران است.

فدراسیون تنیس روی میز به عنوان بخشی از برنامه سرمایه گذاری روی بازیکنان پایه، چند سالی است که بازیکنان مستعد را به طور ویژه زیر نظر مربیانی که تخصص آن ها استعدادیابی است تحت آموزش و نظارت قرار داده است.

فاطمه محقق در گفتگو با آژانس ورزش زنان ایران گفت: از سال 1395 استعدادیابی را استارت زدیم و برای اولین بار در بخش دختران، رده سنی ها به 6 و 7 سال تغییر کرد. بازیکنان را در اردوها داشتیم و پیگیر تمرین آنها بودیم و این برای دختران ما انگیزه ی خوبی برای جدی گرفتن تنیس روی میز بود.

او ادامه داد: از سال دوم و سوم برنامه استعدادیابی، نتایج محسوس بود که متاسفانه با شروع پاندمی کرونا از برنامه ها کمی عقب افتادیم، برای مثال در آخرین استعدادیابی که انجام دادیم، بازیکنان با استعدادی داشتیم اما متاسفانه نتوانستیم برای آنها اردویی برگزار کنیم و این موضوع گریبان اکثر رشته های ورزشی را گرفته و ما هم مستثنی نبودیم.

عضو کمیته استعدادیابی فدراسیون تنیس روی میز ادامه داد: جهان خود را با کرونا هماهنگ کرده و ما هم باید طبق برنامه جهانی پیش برویم. با شروع اردوی هوپس جهانی (مسابقات رده سنی 10 تا 12 سال با عنوان هوپس شناخته می شود)، دو بازیکن برتر که در آخرین رنکینگ، نفر اول و دوم بودند را هم اکنون در اردو داریم و اردوها به صورت آنلاین برگزار می شود و بازیکنان در کشورهای خودشان هستند و اردوهای آنلاین زیر نظر مربی جهانی اداره می شود.

محقق عنوان کرد: مربیان، در باشگاه ها بازیکنان را هدایت می کنند و تمرین ها و برنامه ها از طرف مربی جهانی تدوین می شود،ر فع ایراد صورت می گیرد و وارد فاز بعدی می شود.

مربی تیم ملی نونهالان تنیس روی میز نونهالان دختر در رابطه سطح فنی استعدادهای تنیس روی میز گفت: واقعیت این است که طی پنج شش سال اخیر روند استعدادیابی را از سن 6 و 7 سال شروع کردیم در صورتی که تا قبل از آن،مسابقات به طور رسمی برای بانوان از سن 10 سال شروع می شد و کودکان کمتر از آن سن، در عمل از چرخه رشد فنی بیرون بودند.

محقق با تاکید بر این که و با پایین آوردن بازه سنی استعدادیابی پینگ پنگ بازان نونهال، آن ها زودتر درگیر مسابقه می شوند و با جشنواری ای برگزار شدن مسابقات، استراسی به آنها وارد نمی شود گفت: در حال حاضر در رده های سنی پایه، بازیکنانی داریم که در سطح خوبی تمرین می کنند و انگیزه دارند چون به هرحال می دانند که اردو و مسابقه پیش رو دارند و با همین هدف تمرین می کنند.

وی عنوان کرد: برنامه های خوبی برای بچه ها در نظر گرفته بودیم حتی اردوهای بین المللی برای رده سنی پایین 8 تا 9 سال داشتیم که دو بار برگزار شد، اولی در باکوی آذربایجان به انجام رسید  و دومی با حضور ورزشکاران جمهوری آذربایجان و قطر در ایران برگزار شد که همه ای نها برنامه ای بود که متاسفانه در 2 سال اخیر ادامه دار نبود  و البته در برنامه آینده هست که این روند از سر گرفته شود.

مربی تیم ملی نونهالان تنیس روی میز نونهالان دختر تاکید کرد: ضمانتی نیست که با ورود ما به این برنامه استعدادیابی، قرار باشد تحول بزرگی در نتایج پینگ پنگ بازان ما اتفاق بیفتد زیرا این روندی است که سالیان سال است در در دنیا انجام می شود و ایران در این 6 سال اخیر وارد این برنامه شده است. این، مسیری بود که باید طی می کردیم.

فاطمه محقق همچنین گفت باید اردوهای مستمر داشته باشیم. اگر می خواهیم در مورد یک آینده روشن صحبت کنیم، همه چیز به اردوهای بیشتر، امکانات گسترده تر و تمرینات سازماندهی شده در طول سال باز می گردد.

مربی استعدادیاب ملی پینگ پنگ عقیده دارد در 10سال آینده در این رشته خبرهای خوبی را خواهیم شنید. ” نسل موفقی داریم مثل شیما صفایی که در رده جوانان است اما الان در بزرگسالان حرفی برای گفتن دارد. این نشان می دهد که دختران ما جهش فوق العاده ای داشته اند.”

او همچنین گفت: در ورزش ایران، باید امید بستن به یک ورزشکار نخبه برای کسب موفقیت های مقطعی را رها کنیم یعنی قابلیت فردی بازیکن نباید ما را فریب دهد که در مسیر درستی حرکت می کنیم بلکه باید روی سازمان مدیریتی سرمایه گذاری کنیم.

محقق خاطرنشان کرد: بی اندازه نیازمندیم که مدیریت در تیم ملی را قوی کنیم و بتوانیم با برنامه ریزی، در یک بازه زمانی بلند مدت ، چندین بازیکن موفق به جای یک نخبه داشته باشیم، وقتی یک بازیکن موفق داریم یعنی آن بازیکن قابلیت فردی داشته ولی وقتی چند بازیکن طراز اول داشته باشیم، با یک مدیریت قوی به این هدف رسیده ایم و این، دو مقوله متفاوت است.

فاطمه محقق با اشاره به استعدادهای کنونی تنیس روی میز ایران گغت : به نظر من آوا یزدان پناه جزء بهترین ها است و از نظر روانی و تکنیکی فوق العاده است، خانواده حمایتگری دارد و فکر می کنم مشروط بر این که حمایت شود در آینده موفقیت های فراوانی کسب خواهد کرد.

او ادامه داد: باران ارجمندی و ال آی ابراهیم پور از بازیکنان خوبی هستند که آن ها هم روزهای روشنی در پیش دارند اما هنوز اعتقاد دارم که باید یک تیم قوی داشته باشیم و علاوه بر اینکه بچه ها در استانها، خانه ها و باشگاه های خصوصی خودشان تمرین می کنند،باید زیر نظر فدراسیون، مربی تغذیه، بدنساز و روانشناس داشته باشند و زیر نظر مربی، تکنیک و تاکتیک را رشد دهند.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=64895

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 3
  1. میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  2. با اجازتون بازنشر شد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.