13

بسکتبال سه نفره ایران در رتبه هفتم رنکینگ جهانی | چقدر شانس المپیکی شدن داریم؟

  • کد خبر : 30274
  • 16 مهر 1398 - 10:11
بسکتبال سه نفره ایران در رتبه هفتم رنکینگ جهانی | چقدر شانس المپیکی شدن داریم؟

در جدیدترین رده بندی منتشر شده از سوی فیبا، بسکتبال سه نفره ایران در رتبه هفتم رنکینگ جهانی قرار گرفته است. این بهترین رتبه بسکتبال ۳ به ۳ ایران در رنکینگ جهانی است. اکنون با این شرایط این سؤال پیش آمده که چقدر شانس المپیکی شدن داریم؟

حامد اسماعیلی – آی دبلیو اسپورتس: تیم ملی بسکتبال سه نفره زیر ۲۳ سال ایران در مسابقات جهانی چین با یک پیروزی برابر اوگاندا و ۳ شکست برابر آلمان، مغولستان و رومانی به کار خود پایان داد اما انتشار رنکینگ فدراسیون جهانی در بخش سه نفره بانوان جایگاه ایران را در جهان در رتبه قابل توجهی قرار داده است.

بر اساس آخرین رده بندی فیبا، ایران در بسکتبال ۳ نفره بانوان رده هفتم رنکینگ جهانی را در اختیار دارد. با این وصف، اکنون این شانس برای ایران متصور می‌شود که می‌تواند یکی از ۸ سهمیه حضور در المپیک توکیو را به دست آورد. این هدف تا چه حد به تحقق نزدیک است؟

رده بندی فیبا از کجا می‌آید؟

ایران قدمت زیادی در بسکتبال زنان جهان ندارد زیرا نزدیک به ۴۰ سال در میادین بین المللی غایب بوده است. با این حال حضور متوالی در رویدادهای بین المللی بسکتبال سه نفره کمک زیادی به ارتقای شخصیت ایران در این بخش کرده است.

از سوی دیگر رنکینگ فیبا در مورد بسکتبال سه نفره الزاماً به معنای جایگاه تیم ملی یک کشور در رده بندی نیست بلکه به معنای توسعه یافتگی بسکتبال سه نفره در آن کشور است و ایران از این نظر شرایط قابل توجهی دارد. رویدادهای بسکتبال سه نفره داخلی در سایت فدراسیون جهانی ثبت می‌شوند و امتیاز برگزاری رویداد به آن کشور اختصاص می‌یابد.

چقدر برای المپیکی شدن شانس داریم؟

در بسکتبال سه نفره زنان المپیک ۲۰۲۰ توکیو ۸ تیم حضور خواهند داشت. ۴ سهمیه از این ۸ تیم به برترین‌های رنکینگ فدراسیون جهانی تا بازه زمانی خاصی اختصاص دارد و ۴ سهمیه باقی مانده به تیم‌های برتر مسابقات گزینشی المپیک داده می‌شود.

بنا بر این راه ایران برای المپیکی شدن این است که به جمع ۴ تیم برتر رنکینگ جهانی برسد که البته بعید به نظر می‌رسد. راه دوم اما مسابقات انتخابی است که طی ماه‌های آتی تا زمستان در نظر گرفته می‌شود و ایران در این مسابقات شانس خود را برای کسب سهمیه‌های باقی مانده امتحان می‌کند.

در مجموع، قضاوت در مورد این که ایران می‌تواند در بسکتبال سه نفره زنان المپیک حضور داشته باشد دشوار است و با توجه به تجارت بین المللی کم تعداد، راه برای به دست آوردن این سهمیه‌های معدود پرپیچ و خم است.

به نظر می‌رسد آن چه باید از آن لذت ببریم جایگاه و آبروی فعلی بسکتبال سه نفره بانوان ایران در عرصه جهانی است. ایران در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

 

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=30274

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.